Convertir-se en líders del sector dels refrescos del te i duplicar el consum d’aquests productes de cara a 2030. Aquest és l’objectiu que persegueix Coca-Cola amb Fuze Tea, després d’una de les separacions empresarials més transcendents dels últims anys. Els tes llestos per beure van arribar a Espanya en la dècada dels 1990, liderats sobretot per Nestea, producte fruit de l’acord de Nestlé amb Coca-Cola, un acord de més de trenta anys que es va trencar a finals de 2024. Nestlé va anunciar que continuaria comercialitzant sota el nom de Nestea, a través d’un acord amb Damn per distribuir aquest producte. Tanmateix, la recepta original se la quedaria Coca-Cola, que la vendria sota el nom de Fuze Tea, marca que ja comercialitzava a altres països.
Des de gener, la multinacional nord-americana s’ha llançat a comercialitzar i promocionar aquest nou producte, recordant que la fórmula original és propietat de Coca-Cola. Des de 1999, la recepta s’elabora en el centre de R+D que la companyia té instal·lat a Brussel·les, fórmula a partir de la qual es fabrica i distribueix en més de 90 països. De fet, un tast a cegues de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) va certificar que els consumidors identificaven el Fuze Tea com aquella beguda que conservava el sabor originari, enfront dels seus competidors.
“Fuze Tea conserva el sabor de sempre, per a fabricar-la no hem hagut de fer cap inversió, més enllà de canviar el tap i les etiquetes”, assegura Manuel Mogollón, director de la fàbrica de Coca-Cola Europacific Partners a Barcelona. La planta que té el gegant nord-americana situada a Martorelles (Vallès Oriental) és una de les sis que té el grup en tota Espanya —que compta amb centres a València, Sevilla, la Corunya, Tenerife i Bilbao—, des de les quals es fabrica aquest nou producte. Concretament, en la planta catalana es fabriquen dos dels sis sabors que es comercialitzen per tota la península: el sabor original, i el baix en calories i sense sucres.
Encara que la companyia no ha volgut revelar les dades de vendes d’aquests primers mesos des del llançament, ha assegurat que la resposta de supermercats i consumidors està sent molt positiva. “Tots els supermercats espanyols estan prioritzant Fuze Tea per davant de la competència”, emfatitza Javier Murga, Associate Director Category Management de Fuze Tea a Coca-Cola Europacific Partners. Per consolidar el producte en el sector de l’hostaleria, la multinacional té previst desplegar 30.000 kits d’activació en tot el territori espanyol de cara als propers mesos.
A més, l’aposta de Coca-Cola per aquest nou producte també ha tingut una repercussió directa sobre els hàbits de consum d’aquests refrescos dels espanyols. Segons les últimes dades de Nielsen, en els primers dos mesos de l’any el consum de refrescos de te —que inclou tant les vendes de Fuze Tea com d’altres begudes de la mateixa categoria— van incrementar-se un 4,1% a Catalunya.
De cara a 2030, l’ambició de la multinacional és duplicar el consum d’aquests productes. Des de Coca-Cola, asseguren que és un sector que encara té oportunitats de créixer, ja que el consum de tes llestos per beure a Espanya encara està lluny d’altres països europeus. Per exemple, a Itàlia es consumeix el doble d’aquestes begudes, i a Bèlgica, el triple. Una ambició que perseguiran a través d’estratègies com la fabricació de nous envasos capaços d’adaptar-se a les diferents situacions de consum —encara que el dinar continua sent l’ocasió en la qual més es beu aquest tipus de producte— amb l’objectiu de “desestacionalitzar aquestes begudes, que encara estan molt associades a l’estiu”, segons Murga.

A més, la companyia vol sorprendre els consumidors amb nous sabors. Coca-Cola prepara ara el llançament d’un nou sabor, el mango-pinya, que fins ara només es podia trobar a les Illes Canàries, i que arribarà als supermercats de la península i les Balears aquesta setmana. Un llançament que respon a les preferències tropicals del client, que en la seva majoria són joves d’entre 18 i 34 anys, ja que el sabor te verd-maracujà és el que més està creixent a Espanya dels sis que comercialitza actualment la marca.
Encara que la fórmula de Fuze Tea és una recepta global, present en els supermercats i restaurants de més de 90 països, la beguda es fabrica localment en cadascuna de les plantes que té la companyia a Europa. La de Martorelles (Vallès Oriental), malgrat ser la més jove de la península —inaugurada l’any 2006—, és una de les més grans d’Europa per mida i capacitat de producció, ja que cada any produeix més de 120 milions de caixes de llaunes, cadascuna de les quals conté 24 begudes. De fet, només hi ha vuit plantes a tota Europa que siguin capaces d’aconseguir nivells de fabricació com els de la planta catalana.

Amb més de 500.000 metres quadrats, la fàbrica dona feina a un total de 514 empleats, acompanyats de màquines i robots que, a gran velocitat, produeixen, envasen i distribueixen Fuze Tea, així com de les altres marques que pertanyen a la marca, com Fanta o Aquarius. El refresc de te fred de Coca-Cola s’envasa en cinc formats diferents en quatre de les onze línies de producció que té la planta catalana.
Llaunes, ampolles de vidre i de plàstic circulen a tota velocitat per les cintes de la planta, sota l’atenta mirada dels treballadors i braços robòtics que ajuden a transportar el producte d’un costat a un altre. La planta de Martorelles fabrica, de mitjana, 6.000 litres per hora de Fuze Tea en el seu format de vidre retornable.

Un engranatge calculat per assegurar la qualitat de l’envàs i la beguda. Així, tot i que la fabricació està automatitzada, un equip de tastadors s’encarrega de certificar que el sabor original es mantingui en cadascuna de les llaunes i ampolles que surt de la planta de Martorelles. Un equip de treballadors que, cada tres mesos, ha de superar proves per certificar que mantenen les seves capacitats per detectar canvis en les begudes, a través d’un tast a cegues de productes que han estat modificats amb aromes, per comprovar si són capaços d’identificar-los.
A l’època estival, la fàbrica multiplica la seva producció, i treballa de dilluns a diumenge per respondre a una creixent demanda. De fet, Mogollón ha emfatitzat que la planta del Vallès Oriental té la capacitat de fabricar qualsevol sabor dels sis que es comercialitzen d’aquest refresc a Espanya si la demanda així requereix.