Josep Alcaraz, director del Gastronomic Forum Barcelona
Josep Alcaraz, director del Gastronomic Forum Barcelona
ENTREVISTA A JOSEP ALCARAZ

“Del Gastronomic Forum Barcelona surts amb idees noves, contactes de valor i el paladar despert”

El saló posarà enguany el focus en la Nova Cuina Catalana, en un moment clau per a la gastronomia del país

Del 3 al 5 de novembre, el Gastronomic Forum Barcelona (GFB) tornarà a Fira de Barcelona amb la seva edició més ambiciosa fins ara. Més de 400 expositors, quatre espais d’activitats i la presència dels cinc xefs triestrelles Michelin de Catalunya consolidaran el saló com una cita imprescindible per al sector gastronòmic i hoteler. En parlem amb el seu director, Josep Alcaraz.

— Enguany arribeu amb una fita excepcional: reunir els cinc triestrelles Michelin de Catalunya.
— Sí, és la primera vegada que aconseguim tenir-los tots junts en un mateix esdeveniment, i per a nosaltres és un autèntic orgull. Però no voldria destacar només els triestrellats: el programa complet d’activitats és excepcional. Comptem amb quatre espais propis i més de 180 activitats, a més de totes les que organitzen els expositors des dels seus estands. És, sens dubte, la millor edició que hem fet mai, pel nivell dels ponents, per la qualitat de les conferències i per l’esforç dels expositors.

— Parles de més de 400 expositors, una xifra rècord. Quin perfil hi trobarem?
— Tenim des de grans empreses fins a petits productors. De fet, més de 200 són petits productors. El 65% dels expositors són de Catalunya, el 35% de la resta de l’Estat, i també comptem amb empreses de sis països diferents. Col·laborem amb entitats com la Xunta de Galicia o Prodeca, que fan un gran esforç per portar fins aquí productors de qualitat i mostrar tot el seu potencial. La idea és que els visitants trobin una gran varietat de productes que després puguin incorporar als seus restaurants o negocis.

— El Gastronomic Forum Barcelona sempre ha apostat pel petit productor. Aquesta és la gran diferència respecte a altres fires?
— Exacte. Aquí el petit productor té el mateix pes que els grans. En altres fires, sovint queden invisibilitzats, però aquí són protagonistes. El visitant pot parlar directament amb ells, tastar els seus productes i descobrir novetats que no trobaria enlloc més. És una fira professional, i això vol dir que el que compta no és la quantitat, sinó la qualitat del contacte. A més, aquesta és una edició en la qual el producte de proximitat tindrà especial protagonisme.

— També hi haurà espai per a la creativitat i l’espectacle gastronòmic.
— Sí, hi haurà performances que reflecteixen molt bé l’esperit del Gastronomic Forum Barcelona. No volem ser només una fira comercial, sinó també un espai lúdic i de coneixement. Aquesta combinació és la que ens enriqueix i ens diferencia. Aquí la gent ve, aprèn, gaudeix, fa negoci i marxa amb un somriure. És una manera molt agradable d’entendre el sector. Volem que el visitant surti amb idees noves, contactes de valor i el paladar despert.

— Marxen somrient… i amb la panxa plena?
— [Riu] No és exactament l’objectiu, tot i que sí que es degusten molts productes. Però el que volem és que tastin coses diferents, que descobreixin novetats. El tast aquí és una eina per conèixer i descobrir el producte, no només per menjar en si.

Edició anterior del Forum Gastronomic Barcelona
Edició anterior del Forum Gastronomic Barcelona

— Quin consell donaries a qui vingui per primera vegada al Gastronomic Forum Barcelona?
— Que planifiqui. Que entri abans a la web, consulti els expositors i les activitats, i es faci un recorregut propi. Si no, quan arribes, amb tanta oferta, pots acabar perdent-te el que realment volies veure. Recomanem venir com a mínim dos dies: hi ha molt per descobrir.

— Amb què us agradaria que el visitant es quedés després del Gastronomic Forum Barcelona?
— Amb la sensació que ha viscut una experiència professional completa, inspiradora i útil. Que hagi conegut nous productes, que hagi fet contactes de valor i que surti amb idees noves. El Gastronomic Forum Barcelona és això: negoci, proximitat i passió pel producte.