La institució acadèmica canadenca, que imparteix formació en disseny i...
L'empresa d'autocars va ser fundada l'any 1933 per quatre joves...
Maite Barrera, presidenta de l'entitat, presentarà properament al nou alcalde...
La plataforma logística ha començat a instal·lar les primeres plaques...
Gràcies a aquests recursos, l'entitat podrà mobilitzar 600 milions d'euros...
Les vendes de Catalunya a l'estranger van augmentar un 6,1%...
L'Associació de Joves Empresaris de Catalunya (AIJEC) també ha distingit...
La multinacional xinesa destina al centre de supercomputació la major...
La farmacèutica californiana, que desenvolupa tractaments davant trastorns neuropsiquiàtrics o...
La producció començarà l'any 2025 i s'invertiran tres milions per...
La directora del festival repassa els preparatius i novetats de...
Projectes pioners com el de Can Viver, al Vallès Oriental,...
Fa falta més que ironia i llocs comuns per diagnosticar...
Ramblejant per l’Eixample, torno a comprovar com són les mares...
La 36a edició de la setmana de la moda barcelonina...
“Estic molt content d’haver deixat la tonteria i haver fet...
El primer 'The Change Congress' va reunir unes 200 persones,...
Pau Sarsanedas (GPAINNOVA) ha rebut el premi a Jove Empresari...
El mestre Savall inaugura el cicle de música antiga “El...
Segon capítol de la sèrie d’hotels amb història i històries...
[dropcap letter=”S”]
egurament, a la majoria de gent de fora dels EUA, el més proper que els sona a futbol americà és l’últim i milionari anunci de Pepsi, Budweisser o Audi per a la Superbowl, la indeleble polèmica del nipplegate, quan Justin Timberlake va arrencar una part del vestit de Janet Jackson deixant-li a l’aire un mugró, o simplement una imatge impactant d’un jugador placant-ne amb violència un altre una i mil vegades repetida amb alentiment en algun programa de zàping esportiu.
Però més enllà de rècords, moments icònics o polèmiques, el futbol americà i la seva lliga de futbol professional, la National Football League (NFL), també és el negoci esportiu més important del món. Es tracta d’una competició que tan sols dura cinc mesos, de setembre a gener, i que malgrat els seus evidents esforços per globalitzar-se únicament interessa als EUA. I, tot i així, l’any passat va generar un rècord d’ingressos de 13.300 milions de dòlars i cada una de les 32 franquícies o equips té un valor mitjà de 2.522 milions de dòlars, segons Forbes. Per fer-se una idea, aquesta xifra d’ingressos és molt superior a la seva perseguidora en el rànquing, la Major League Baseball (MLB), amb 9.500 milions de dòlars anuals. I queda a anys llum de les principals lligues de futbol, si es compara amb els 4.865 milions de dòlars de la Premier League anglesa o els 2.048 milions de dòlars de LaLiga.
Des del punt de vista econòmic, l’apel·latiu d’esport rei amb què s’associa el nostre futbol a tot el globus hauria de ser atorgat al futbol americà, més encara en comprovar que entre els 10 clubs esportius de més valor Forbes situa quatre franquícies de l’NFL, inclosos els Dallas Cowboys, que lideren la classificació amb un valor de 4.200 milions de dòlars. S’ha de destacar que tres clubs de futbol, Manchester United, FC Barcelona i Reial Madrid, es compten entre els cinc primers amb un valor al voltant dels 3.600 milions de dòlars, però, com a lliga, cap no s’atansa ni de lluny als números que fan anar els 32 amos de les 32 franquícies que posseeixen i dirigeixen l’NFL.
Comprovant el valor dels principals equips de futbol europeus, potser es podria especular amb una gran lliga privada de clubs a nivell continental que pogués equiparar-se a aquesta gallina esportiva dels ous d’or, però la realitat és que l’actual Lliga de Campions organitzada per la UEFA a penes genera la meitat d’ingressos que l’NFL. De fet, el periodista de l’ESPN Gabriele Marcotti especula en un excel·lent article amb aquesta hipòtesi i enumera una gran quantitat de raons per les quals, amb el format actual de la Lliga de Campions, el futbol europeu mai no podrà arribar a somiar igualar les xifres del futbol americà en un cara a cara entre les seves dues grans lligues. Entre aquestes destaquen el menor nombre de partits i la durada més curta (per la qual cosa hi ha menys espai per a publicitat televisiva), una audiència menys compacta i més heterogènia i la sensació que aquí, passi el que passi, sempre acaben guanyant els mateixos.
Aquesta és precisament una de les claus per les quals l’NFL és un plat tan apetitós per a tota mena d’inversions, per la capacitat que té de generar un relat que enganxa molt més enllà del simple esport. Com resa el títol de la famosa pel·lícula d’Oliver Stone i Al Pacino, Any Given Sunday (Un diumenge qualsevol), tot pot succeir en un camp de futbol americà.
Aquest és un llistat de les 10 coses que fan d’aquest esport i la seva lliga una cosa tan única i rendible i que el nostre futbol hauria de començar a considerar si vol competir al mateix nivell.
[dropcap letter=”S”]
egurament, a la majoria de gent de fora dels EUA, el més proper que els sona a futbol americà és l’últim i milionari anunci de Pepsi, Budweisser o Audi per a la Superbowl, la indeleble polèmica del nipplegate, quan Justin Timberlake va arrencar una part del vestit de Janet Jackson deixant-li a l’aire un mugró, o simplement una imatge impactant d’un jugador placant-ne amb violència un altre una i mil vegades repetida amb alentiment en algun programa de zàping esportiu.
Però més enllà de rècords, moments icònics o polèmiques, el futbol americà i la seva lliga de futbol professional, la National Football League (NFL), també és el negoci esportiu més important del món. Es tracta d’una competició que tan sols dura cinc mesos, de setembre a gener, i que malgrat els seus evidents esforços per globalitzar-se únicament interessa als EUA. I, tot i així, l’any passat va generar un rècord d’ingressos de 13.300 milions de dòlars i cada una de les 32 franquícies o equips té un valor mitjà de 2.522 milions de dòlars, segons Forbes. Per fer-se una idea, aquesta xifra d’ingressos és molt superior a la seva perseguidora en el rànquing, la Major League Baseball (MLB), amb 9.500 milions de dòlars anuals. I queda a anys llum de les principals lligues de futbol, si es compara amb els 4.865 milions de dòlars de la Premier League anglesa o els 2.048 milions de dòlars de LaLiga.
Des del punt de vista econòmic, l’apel·latiu d’esport rei amb què s’associa el nostre futbol a tot el globus hauria de ser atorgat al futbol americà, més encara en comprovar que entre els 10 clubs esportius de més valor Forbes situa quatre franquícies de l’NFL, inclosos els Dallas Cowboys, que lideren la classificació amb un valor de 4.200 milions de dòlars. S’ha de destacar que tres clubs de futbol, Manchester United, FC Barcelona i Reial Madrid, es compten entre els cinc primers amb un valor al voltant dels 3.600 milions de dòlars, però, com a lliga, cap no s’atansa ni de lluny als números que fan anar els 32 amos de les 32 franquícies que posseeixen i dirigeixen l’NFL.
Comprovant el valor dels principals equips de futbol europeus, potser es podria especular amb una gran lliga privada de clubs a nivell continental que pogués equiparar-se a aquesta gallina esportiva dels ous d’or, però la realitat és que l’actual Lliga de Campions organitzada per la UEFA a penes genera la meitat d’ingressos que l’NFL. De fet, el periodista de l’ESPN Gabriele Marcotti especula en un excel·lent article amb aquesta hipòtesi i enumera una gran quantitat de raons per les quals, amb el format actual de la Lliga de Campions, el futbol europeu mai no podrà arribar a somiar igualar les xifres del futbol americà en un cara a cara entre les seves dues grans lligues. Entre aquestes destaquen el menor nombre de partits i la durada més curta (per la qual cosa hi ha menys espai per a publicitat televisiva), una audiència menys compacta i més heterogènia i la sensació que aquí, passi el que passi, sempre acaben guanyant els mateixos.
Aquesta és precisament una de les claus per les quals l’NFL és un plat tan apetitós per a tota mena d’inversions, per la capacitat que té de generar un relat que enganxa molt més enllà del simple esport. Com resa el títol de la famosa pel·lícula d’Oliver Stone i Al Pacino, Any Given Sunday (Un diumenge qualsevol), tot pot succeir en un camp de futbol americà.
Aquest és un llistat de les 10 coses que fan d’aquest esport i la seva lliga una cosa tan única i rendible i que el nostre futbol hauria de començar a considerar si vol competir al mateix nivell.