El presidente del Salón Náutico, Luis Conde
El president del saló, Luis Conde, en el Moll de Barcelona.
ENTREVISTA A LUIS CONDE

“El Saló Nàutic ho té tot per ser referent internacional”

El president de l'esdeveniment augura que el reenfocament del saló atraurà un públic més exclusiu, amb una oferta de més qualitat, amb més grans eslores i amb un nou 'village' d'estrella Michelin

El Saló Nàutic de Barcelona ultima els preparatius per a la seva 62 edició. I no serà una edició qualsevol: el certamen canvia de rumb per dirigir-se a un públic més exclusiu i amb més capacitat de compra. Amb un objectiu: consolidar-se entre els salons de la nàutica més influents a nivell europeu, com explica el president del saló, Luis Conde. Amb aquest reenfocament del saló, que se celebrarà del 8 al 12 d’octubre, l’esdeveniment dona espai a eslores més grans i a un nou village, amb una proposta gastronòmica que aspira a atreure a aquest públic exclusiu, de la mà del xef Rafa Zafra.

El saló, organitzat per Fira de Barcelona, eleva així el nivell de l’experiència i la qualitat d’esdeveniment, i també creix en espai. Els vaixells s’estendran des de la Marina Port Vell, el Moll d’Espanya i el Moll de la Fusta fins arribar per primera vegada al Moll de Barcelona, en un escenari que “el port més bonic del Mediterrani”, segons el president de l’esdeveniment. Conde, al capdavant del saló des del 2009, ho té clar: “El saló de Barcelona ho té tot”.

— Com es va forjar aquest canvi de rumb del saló?

— Va ser durant l’any passat, quan no es va poder celebrar perquè la Copa de l’Amèrica ocupava el Port Vell. Quedar-nos sense saló ens va servir per meditar bé i decidir dirigir-lo cap al comprador, i no tant cap al gran públic. Vam muntar un nou pla estratègic a tres anys i vam repensar l’enfocament del saló.

— Què persegueix aquest gir de timó?

— La nàutica està canviant molt, i no ens podíem quedar enrere. Hem apostat per la qualitat, i no tant per la quantitat, i per donar més espai a les grans eslores.

— Aquest major pes de les grans embarcacions anirà en detriment de les petites?

— Mantenim els vaixells petits, i ampliem l’espai per als grans. Tindrem més de 500 vaixells, amb unes 130 en aigua. D’aquests 130, el 24% són de més de 15 metres d’eslora. L’objectiu és ampliar la varietat de models tant de vaixells de motor com de velers o catamarans. Volem incrementar la qualitat de la nostra oferta . Hem treballat per comptar amb les grans marques i moltes novetats, i en aquest sentit comptarem amb una presentació mundial i 15 embarcacions nominades a millor vaixell de l’any europeu.

Asistentes descalzados Salón Náutico 2023
El Saló Nàutic en una edició anterior.

— Per primera vegada ocupen el Moll de Barcelona, un espai que s’ha obert a la ciutat també arran de la Copa de l’Amèrica.

— Sí, és un altre dels canvis que han arribat després de la competició. Ara destinem aquest espai als vaixells de gran eslora, ja que hem detectat que, mentre que la venda d’embarcacions petites es manté, la de grans vaixells ha crescut en els últims anys. El que volem és potenciar aquest creixement, i que qui vulgui adquirir un gran vaixell el pugui trobar al saló.

— I això s’aplica també als vaixells més petits.

— És clar! I tot en un moment en el qual els vaixells a Espanya tenen una mitjana d’uns 30 anys. I un vaixell de fa 30 anys no té res a veure amb un d’avui. És més difícil de portar, consumeix més i té un disseny antiquat.

— Amb aquests avanços dels últims anys, cap a on va la nàutica?

— Va cap a tecnologies que busquen emissions zero i materials sostenibles, amb nous dissenys, més amples, i amb una conducció molt més fàcil. De fet, ara molts no tenen ni timó, sinó dispositius tipus joystick que permeten moure el vaixell amb molta més facilitat.

“Cal il·lusionar els ciutadans amb el mar”

— L’aposta per la qualitat i per vaixells més grans es complementa amb l’estrena del village.

— El comprador de grans vaixells és exigent, i oferim la possibilitat d’estar davant de la mar amb una proposta gastronòmica de dues estrelles Michelin de Rafa Zafra.

— Aquesta experiència diferencial contribueix a posicionar al saló a nivell internacional?

— Ara som el quart saló nàutic d’Europa, per darrere del de Cannes, del de Gènova i, per davant de tots, encara que no tingui mar, el de Dusseldorf. Volem consolidar-nos en aquesta quarta posició, guanyant distància respecte al cinquè, o fins i tot ser tercers.

Luis Conde, presidente del salón náutico
Luis Conde destaca l’evolució de la nàutica dels últims anys.

— Què ha de posar en valor el saló per a aconseguir-lo?

— Que Barcelona ho té tot per a ser referent: el mar, la infraestructura, el port i una ciutat preciosa. Venir al saló de Barcelona no és només venir al port, és venir a la ciutat.

— L’aposta de Barcelona per l’economia blava beneficia el saló?

— L’economia blava és un valor de present i futur pel qual cal apostar i, per a ciutats obertes al mar com Barcelona, és un àmbit imprescindible. El saló vol contribuir al seu desenvolupament i a enfortir el posicionament de la marca Barcelona en aquest sector.

Salón Náutico 2023
El Saló Nàutic obre una nova etapa.

— Com s’ha de potenciar la relació entre el mar, el saló i els barcelonins?

— El Saló Nàutic és un saló molt amable, en el port més bonic del Mediterrani, i cal il·lusionar als ciutadans amb el mar. Barcelona abans vivia donant l’esquena al mar, i ara vivim davant d’ell, però una cosa és mirar-lo, i una altra és ficar-se al mar; aquest és el pas que toca fer ara.