Dels embotits a la fruita i la cosmètica, els productes dels prestatges de Mercadona dibuixen una línia de col·laboració entre l’empresa i centenars de proveïdors de proximitat. La companyia de supermercats va realitzar compres per un valor de 5.226 milions d’euros a Catalunya durant 2024, xifra que es tradueix en compres a 240 proveïdors i interproveïdors especialistes, i a més de 1.700 pimes catalanes o amb seu en el territori.
Aquests més de 5.200 milions en compres representen un augment del 4,4% respecte a l’exercici anterior, i reflecteixen la voluntat de Mercadona de fer costat al teixit productiu local. A través d’aquesta relació amb els seus proveïdors, l’any passat va comprar més de 39 milions de quilos de fruita a empreses de Lleida —com Catafruit, Nufri i La Coma Fruits—, i de Girona, com Fructícola Empordà i Girona Fruits.
A aquestes xifres se sumen 135 milions de quilos d’embotits servits per empreses catalanes com a Casa Tarradellas, Embutidos Monter, Noel i La Selva, entre altres; els 13,5 milions de pastissos de Pastisfred (Montblanc), els 16 milions d’unitats de Quefir líquid que elabora Productes del Moianès a Moià, els 3,5 milions de quilos d’arròs procedents del delta de l’Ebre i els 2,1 milions de quilos de peix fresc del litoral català, exemples d’aquesta aposta estratègica de Mercadona pels proveïdors locals.
I no es queden aquí: en l’àmbit de la higiene personal, Laboratoris Maverick, d’Ulldecona, ha comercialitzat més de 100 milions d’unitats de gels de bany i xampús, i You Cosmetics, a Gavà, i Wecolors, a Vilassar de Dalt, han produït 42,8 milions d’unitats de productes de cosmètica per a Mercadona, com maquillatges, colorets, pintallavis, ombres d’ulls, màscares de pestanyes i esmalt d’ungles, entre molts altres productes. Quant a la neteja i cura de la llar, l’empresa Saplex, amb seu a Canovelles, ha lliurat prop de 80 milions de rotllos de bosses d’escombraries.
Més inversió i plantilla
Mercadona aposta per la seva activitat a Catalunya no només a través de les compres que realitza a proveïdors, sinó també de les seves botigues, blocs logístics i de la seva plantilla. En aquest sentit, la companyia de supermercats físics i de venda en línia va tancar el passat exercici amb una plantilla de 15.735 persones a Catalunya, en un 2024 durant el qual va crear 530 llocs de treball. En aquest àmbit, aposta per l’equitat, mitjançant una política de recursos humans basada en el principi de “a mateixa responsabilitat, mateix sou” que recompensa per igual l’esforç i fa que tant homes com dones tinguin la mateixa retribució. Tot això davant una plantilla amb un sou per sobre de la mitjana del sector, amb un salari mínim d’entrada un 27% superior al salari mínim interprofessional (SMI). La retribució inicial és de 1.685 euros bruts al mes amb progressió salarial fins als 2.280 euros que s’aconsegueix en portar més de 4 anys en l’empresa.

A més, la companyia reafirma la seva aposta per la seva operativa a Catalunya a través de la inversió. En aquesta línia, continua implantant el seu model de botiga eficient i optimitzant els seus blocs logístics, a més de la seva plataforma de servei en línia situada a la Zona Franca de Barcelona. En global, Mercadona va invertir el 2024 prop de 75 milions d’euros en aquesta infraestructura de botigues, logística i online a Catalunya, posant l’accent en botigues més eficients, amb il·luminació LED, gestió intel·ligent del consum energètic i sistemes de refrigeració sostenibles, entre altres millores impulsades per la companyia.
