Tren de Ouigo
Tren de Ouigo, operador que connectarà Barcelona i Sevilla amb una nova ruta directa.

Barcelona i Sevilla s’acosten en una nova ruta directa amb trens de Ouigo

La capital catalana reforça la seva connectivitat amb un nou trajecte que farà parada també a Saragossa i a Madrid a partir del desembre

Viatjar amb tren està de moda. Ja sigui per sostenibilitat, per comoditat o rapidesa, el tren ha anat guanyant adeptes en els últims anys. Noves rutes dins i fora de les fronteres, nous operadors i nous viatgers han anat sorgint. I aquesta predilecció pels raïls es nota a Barcelona i en la quotidianitat de la ciutat i la seva vida cultural: amb els concerts de Lady Gaga de finals d’octubre, els viatges amb tren cap a Barcelona han augmentat un 31% respecte a la setmana anterior, segons dades de Trainline.

En aquest auge dels viatges amb tren, la ciutat suma ara una nova ruta operada per Ouigo, filial del grup francès SNCF. L’operador d’alta velocitat connectarà Barcelona i Sevilla sense necessitat de canviar de tren des d’en 14 de desembre, en un trajecte que farà parada també a Saragossa i a Madrid.

Amb sortides des de Barcelona cap a les 7.30 del matí, i de Sevilla cap a les 17 hores, totes dues ciutats es connectaran en unes sis hores, amb 7.000 places cada setmana. Amb preus des de nou euros —i set euros per trajecte fix per infants fins als 14 anys—, els bitllets estaran disponibles a partir de demà. Fins ara, les connexions directes de Ouigo des de Barcelona portaven fins a Madrid i Saragossa.

Amb aquest nou servei, la ruta Barcelona-Sevilla guanyarà freqüència i places, que se sumen a les que ja ofereixen altres operadors tant amb trajectes directes com amb canvi de tren. “Per a Ouigo, aquesta nova ruta representa molt més que una línia en el mapa; significa unir dos destins essencials”, ha defensat la directora general de Ouigo Espanya, Hélène Valenzuela.

En un acte de presentació de la ruta entre guitarres i sevillanes al Palau Dalmases, Valenzuela ha fet una crida a pujar-se al tren a “estudiants, autònoms, professionals que viatgen per treball, famílies que es retroben o qui vulgui descobrir el millor de Barcelona i Sevilla”. I ha defensat fer-ho de manera sostenible: “Enfront de l’avió, al cotxe o a l’autobús, el tren és el mitjà de transport més sostenible que existeix; estem contribuint a un futur verd”.

I Ouigo vol reforçar aquesta contribució, amb més trens i freqüències: de cara a 2026, preveu ampliar la seva oferta de places en un 14%, i posarà en servei un total de tres milions des de Barcelona. Des que va començar a operar a Espanya el 2021 —precisament des de Barcelona—, Ouigo ha transportat 20 milions de viatgers, deu dels quals han tingut Catalunya com a origen o destinació.

Hélène Valenzuela en el acto en Barcelona
Hélène Valenzuela a la presentació a Barcelona.

2025, l’any de l’ebitda positiu

Des de llavors, l’operador francès ha establert connexions amb 15 destinacions. “La liberalització ferroviària de la qual som pioners democratitza l’alta velocitat de qualitat”, ha defensat Valenzuela. I l’increment de connexions es reflecteix en els resultats de la companyia: “Aquest serà l’any de l’ebitda positiu”, ha garantit. Ho serà en un context en el qual, tot i  el creixement de la demanda, els operadors ferroviaris van registrar pèrdues el 2024 —d’uns 40 milions en el cas de Ouigo—, segons un informe d’aquesta mateixa setmana de la Comissió Nacional del Mercat de Valors.

Com ha assegurat Valenzuela, diversos factors contribuiran a aconseguir resultats diferents el 2025: la seva política de preus i el desplegament de les seves rutes. “La nostra política de preus assequibles és una política a llarg termini”, ha ressaltat, després de recordar que va ser durant el gener del 2025 quan Ouigo va posar en marxa diverses rutes en el sud d’Espanya: “Abans caminàvem coixos; des de gener ja caminem sobre les nostres dues cames”, ha ressaltat Valenzuela. A elles, suma a més ara la nova connexió directa entre Barcelona i Sevilla; “i confiem repetir l’èxit que ja hem vist en altres rutes”.