Nou pas del Port de Barcelona en el seu camí cap a la descarbonització. El creuer Mein Schiff Relax ha protagonitzat el primer subministrament de bioGNL que s’ha realitzat en aigües barcelonines a un creuer, en la primera operativa de proveïment d’aquest biocombustible des d’un vaixell cap a un altre vaixell.
Va ser l’embarcació Haugesund Knutsen —coneguda com gavarra— la que va subministrar el combustible al creuer, amb més de 1.800 metres cúbics de bioGNKL, procedents de la planta de regasificació que Enagás opera en el mateix port.
L’operació, que es va realitzar a finals de juliol, representa una fita per al Port, tant per ser el primer creuer que rep bioGNL en les seves instal·lacions com pel fet de tractar-se d’un subministrament ship to ship.
De fet, aquesta ha estat la segona operació de subministrament de bioGNL realitzada a un vaixell al Port, després que al març Baleària carregués un dels seus vaixells, cosa que en aqueslla ocasió es va fer des d’un camió cisterna. El fet de subministrar de vaixell a vaixell no només agilitza l’operació, sinó que també multiplica per 15 la quantitat de combustible que es pot arribar a subministrar.
El bioGNL, o biometà liquat, es produeix a partir de residus orgànics, i té les mateixes característiques que el GNL d’origen fòssil. Per aquest motiu, pot ser utilitzat per qualsevol vaixell que estigui preparat per funcionar amb aquest tipus de combustible.
En aquest sentit, els creuers més moderns que arriben al Port de Barcelona ja utilitzen GNL de manera regular. Tant és així que el 2024 el 23% de creuers que van recalar en la capital catalana van repostar amb aquest combustible, que representa alhora una alternativa menys contaminant a les tradicionals, amb l’objectiu d’anar avançant cap a la descarbonització.
