Emprenedores que formen part de Lagertha Project. © TNBP
IN THE STREAM

Les vikingues de l’economia blava

Deu dones participen en el pioner programa Lagertha de formació de directives per a empreses tecnològiques relacionades amb el mar

Deu dones es van congregar dilluns passat a la seu de la Fundació Barcelona Capital Nàutica. Cridaven l’atenció perquè lluïen un curiós maquillatge en forma de ratlles blaves que els travessava la cara. En una samarreta, es podia llegir Lagertha, el nom d’un programa pioner d’emprenedoria femenina en tecnologies digitals en el marc de l’economia blava. Les deu són les seleccionades per formar part del programa, l’objectiu del qual és incrementar el nombre de dones directives al sector econòmic relacionat amb el mar, reduint així la tremenda bretxa de gènere en l’àmbit de les TIC.

Es tracta d’un programa que combina la formació en línia amb la presencial, tant a terra com a bord d’embarcacions. El nom amb què ha estat batejat, Lagertha, que llueixen amb orgull l’organització i les participants, evoca la llegendària reina vikinga que va ser parella de Ragnar Lodbrok, un altre dels herois de les sagues nòrdiques. Vam poder seguir les aventures de tots dos a la sèrie de televisió Vikings.

Lagertha simbolitza la superació i el lideratge de les dones que van saber ocupar un lloc de rellevant en aquella societat de guerrers, on participaven en les batalles i fins i tot les dirigien. La imatge de la campanya és precisament la cara d’una dona amb pintures de guerra vikingues. Una travessa la cara per sota dels ulls passant per sobre del nas. Dues més, més curtes, corren paral·leles per sota de la primera. Són les mateixes pintures que dilluns van exhibir amb entusiasme les deu Lagerthas a la presentació del programa. El missatge és clar: aquí estem i donarem guerra.

La iniciativa és liderada per A Bordo Lab, una entitat que utilitza l’economia blava per impulsar la innovació sostenible i regenerativa a les organitzacions públiques i privades. El programa ha obtingut la col·laboració de la Fundació Barcelona Capital Nàutica, Telecos.cat i Ship 2B Foundation. Tots tres aporten el seu coneixement en economia blava i tecnologies digitals. També s’ha cofinançat per la Generalitat a través dels fons Next Generation de la Unió Europea.

Les deu participants en el programa han estat seleccionades entre diverses desenes de candidates, dones emprenedores, directives i responsables de projectes. El Lagertha Project tindrà una durada de cinc setmanes i, segons explica la seva impulsora, Patricia González, CEO d’A Bordo Lab, aquesta primera edició ha estat dissenyada per donar “una resposta inicialment local, però replicable i escalable globalment”. La iniciativa està alineada amb els principis i objectius de la Dècada dels Oceans de les Nacions Unides. Fa uns mesos, la Unesco va establir a la seu de la Fundació Barcelona Capital Nàutica el primer i únic Ocean Decade Col·laborative Centre (DCC) dedicat a l’economia blava, fet que situa la capital catalana com a referent global en aquest àmbit.

En paraules de Patricia González, el programa Lagertha vol que les participants no només aprenguin sobre tecnologies digitals avançades en intel·ligència artificial i realitat augmentada, sinó que les integrin com “una eina fonamental per multiplicar-ne l’impacte regeneratiu”. Per això, la iniciativa és, afegeix la CEO d’A Bordo Lab, “una experiència immersiva a terra i a mar que busca la transformació profunda de les emprenedores i els seus projectes per aconseguir un triple impacte: ambiental, econòmic i social”.

Les deu emprenedores, amb la cara pintada de guerreres, del programa Lagertha Project. © TNBP

L’economia blava, el conjunt de les activitats relacionades amb el mar, avui és un sector en expansió a Catalunya i un dels eixos estratègics en el desenvolupament de Barcelona i la seva regió metropolitana. Es calcula que en aquests moments hi ha unes 1080 empreses amb tecnologies vinculades al sector, amb una facturació propera als 5.600 milions d’euros i que ocupa gairebé 24.000 treballadors. Segons un informe d’ACCIÓ, el 38% d’aquestes empreses tenen menys de 10 anys d’antiguitat i el 99% són pimes.