Ajuntament i sector tracen un pla amb 1,3 milions anuals per situar a la capital catalana entre els pols clau, amb mesures com l'obertura d'un espai d'acceleració a Palo Alto i la creació de congressos internacionals
Desfilada de Compte Spain a la 080 de Barcelona.
Impulsar la moda com a motor creatiu, sostenible i innovador de Barcelona. Amb aquest objectiu, l’Ajuntament i el sector han confeccionat un full de ruta que toca des de la formació fins a la digitalització i l’emprenedoria per avançar en aquesta direcció, amb un pla al qual el consistori destinarà prop de 1,3 milions d’euros anuals.
La moda s’erigeix així com un àmbit estratègic en les indústries creatives de la ciutat, que vol posicionar-se com un referent internacional en aquest sector. Per aconseguir-ho, el pla preveu l’obertura d’un espai especialitzat en l’acceleració de projectes de moda al recinte Palo Alto, redefinir la 080 Fashion Week i impulsar la Shopping Night, entre altres propostes.
A més, el pla s’ha confeccionat amb la voluntat que la moda s’interrelacioni amb esdeveniments que van més enllà del sector, com el Sónar i el Primavera Sound. “Volem que aquest àmbit sigui capaç de relacionar-se amb esdeveniments que configuren la imatge de marca de la ciutat”, ha destacat el regidor de Cultura i Indústries Creatives, Xavier Marcé; en definitiva, que la moda “s’hibridi” amb la marca Barcelona.
Amb aquest objectiu i centrat en el període 2025-2030, el pla estratègic inclou vuit línies d’actuació, mitjançant les quals aspira a abordar de manera integral totes les etapes, facetes i actors que formen part del món de la moda. Entre ells, destaquen la formació, la internacionalització i la digitalització.
Les diverses línies d’actuació comencen per promoure una reflexió estratègica del sector integrada en l’agenda de la ciutat, amb l’objectiu de recuperar el protagonisme de la moda dins de l’ecosistema cultural i creatiu de Barcelona. Amb aquesta fita, el pla es proposa impulsar la difusió i la promoció de la moda a través d’activitats i exposicions, sobretot utilitzant el Disseny Hub com a altaveu i aparador, però també portant la moda a altres terrenys, com el del Macba, el Palau Robert i altres espais i escenaris de la ciutat, inclosos markets i festivals.
A més, el pla marca el rumb per fomentar les mesures de suport a la innovació del sector, amb una novetat: crear la Fashion Factory a Palo Alto, com a espai d’incubació per reduir la bretxa entre la formació i la introducció en el món laboral, amb programes de mentoria i experiències d’iniciatives emprenedores. En aquest sentit, també preveu impulsar programes d’emprenedoria com el Barcelona Fashion Forward i el Sustainable Challenge. I va més enllà, buscant punts de trobada entre la moda i la tecnologia, i també universitats, centres de recerca i actors com el Barcelona Supercomputing Center i el Pier01.
Amb la voluntat que aquest avanç del sector sigui sostenible, l’estratègia inclou mesures com la creació del Barcelona Circular Fashion Hub, integrat a la Fashion Factory, i amb laboratoris d’innovació per al reciclatge tèxtil i espais de cotreball per a startups centrades en la moda sostenible.
En l’àmbit de la internacionalització, Ajuntament i sector han acordat impulsar la presència de marques de moda catalanes a escala internacional, amb missions comercials, amb col·laboracions amb altres ciutats i creant una xarxa d’aliances amb indrets de moda com Milà, Lisboa, Marsella i Atenes. Tot amb un objectiu: promoure la moda circular mediterrània per erigir Barcelona com el seu epicentre, impulsant també el nou Mediterranean Sustainable Fashion Summit.
La ciutat promourà esdeveniments i oportunitats d’atracció de talent internacional
I com no, el pla també posa el focus en el talent: aposta per potenciar la formació amb programes específics, amb projectes interuniversitaris, amb la promoció de l’ocupació de qualitat —revaloritzant també els oficis artesans tradicionals— i amb esdeveniments i oportunitats d’atracció de talent internacional, per acostar a creadors i fabricants a Barcelona i el seu entorn metropolità.
Per facilitar aquest camí a empreses i emprenedors, l’Ajuntament promourà facilitats econòmiques i financeres a través d’acords amb actors com l’Institut Català de Finances (ICF). Tot amb un objectiu: potenciar l’àmbit de la moda i convertir en un referent internacional un sector que ja va ser clau a la ciutat i que vol continuar sent-ho. Des de les fàbriques tèxtils que van canviar la fisonomia de Barcelona fins la 080, passant per grans empreses com Mango i Desigual, professionals artesans de l’alta costura i fins i tot propostes innovadores de moda circular, el territori es prepara per fer-se notar encara més a nivell internacional.
L'edifici renovarà el seu interior per tornar a acollir una cafeteria-restaurant i albergar sales per…
Les instal·lacions, que disposen de vuit cabines on s'imiten els panells de control dels diferents…
Barcelona es posa les sabatilles per acollir noves cites esportives aquest cap de setmana. La…
La gestora de capital de risc s'alia amb Andbank per invertir en una vintena de…
L'equipament obre com el primer Pol d'Activitat Econòmica de Barcelona, amb impuls tant del sector…
La consultora tecnològica preveu mantenir enguany un creixement a doble dígit i duplicar la seva…