El president executiu de Cirsa, Joaquim Agut, no podia amagar el seu somriure durant el tradicional toc de campana que marcava la sortida a Borsa de la multinacional de recreatius i oci amb seu a Terrassa. Tampoc podia amagar-se l’expectació generalitzada a la sala, plena de gom a gom amb inversors, assessors, banquers o directius de la multinacional vinguts des de diferents països del món. Uns assistents que buscaven immortalitzar l’històric moment amb els seus telèfons mòbils, conscients que aquest debut no només marcava una fita per a la companyia catalana, sinó també per a l’emblemàtic edifici de la Borsa de Barcelona, en el qual poques vegades es pot sentir aquest toc de campana.
De fet, la sortida a Borsa de l’empresa de recreatius representa la segona gran operació de l’any, després de la d’HBX (Hotelbeds) al febrer, i la primera en la bossa catalana en 14 mesos, després de la sortida de la històrica empresa de cosmètica i bellesa Puig, que va debutar al maig de l’any passat. La companyia familiar catalana, que va sortir al parquet amb una valoració de 13.900 milions d’euros —representant el debut més gran en el mercat de valors europeus de tot l’any— va trencar, així, una ratxa de diversos anys sense tocs de campana en l’edifici de Passeig de Gràcia, que no presenciava un moment equiparable des de la sortida de Fluidra l’any 2007.
La sortida de Cirsa, encara que més moderada que la de Puig amb una valoració inicial de 2.520 milions d’euros, ha representat un moment històric per a la companyia, i el seu camí fins aquí no ha estat lineal. Després de diversos intents i anuncis d’intenció de cotitzar en el mercat continu —l’últim dels quals, l’any 2017—, Cirsa ha aconseguit debutar per fi en el parquet amb un preu de 15 euros per acció. Un preu de sortida que el seu president executiu ha qualificat de “competitiu”, confiant que anirà “a l’alça” en els pròxims mesos.
“Després de 47 anys d’història, ens sentim totalment preparats per fer aquest pas, que ens permetrà consolidar la nostra posició global com a companyia internacional, així com reduir el nostre deute per generar el màxim valorar per als nostres clients i accionistes”, ha emfatitzat Agut. El president executiu també ha reservat un forat del seu cronometrat discurs, abans d’iniciar el compte enrere del toc de campana, per recordar Terrassa, la ciutat que va veure créixer a l’empresa i consolidar-se, així com per agrair a Jordi Ballart, alcalde de la ciutat, la seva presència en aquest dia històric per a la companyia.
Els orígens de Cirsa —nom comercial de Cirsa Gaming Corporation— es remunten a 1978, quan Manuel Lao, resident a Terrassa, va començar a dissenyar i fabricar màquines recreatives per a hotels. Només uns anys més tard, Cirsa va adquirir el seu primer casino a Marbella i ràpidament va anar expandint la seva presència a Espanya. En la dècada dels 90, l’empresa catalana va fer el salt internacional amb l’adquisició d’un casino a República Dominicana. Després de més de quatre dècades de trajectòria, actualment opera en 11 països i gestiona més de 400 casinos i un total de 83.000 màquines, a través d’un equip de 15.000 empleats.
La companyia ha saltat al parquet amb només un 18% del seu capital, mentre que la gran majoria de l’accionariat continua en mans del fons estatunidenc Blackstone, fons que li va comprar el capital a Lao, fa set anys. La sortida al mercat continu es produeix després que, en el seu exercici anterior, la companyia registrés una significant disminució (de més del 84%) del benefici net, passant dels 80 milions d’euros als 12,6 milions, alhora que la seva facturació va augmentar un 8%, fins a assolir els 2.150 milions d’euros.

Amb aquesta operació, Cirsa es fixa com a objectiu captar 400 milions d’euros, posant al mercat més de 26,6 milions de noves accions. Durant els instants immediatament posteriors al toc de campana, el preu per acció ha registrat una moderada pujada del del 6,67%, escalant fins als 16 euros, abans de tornar a situar-se al voltant del valor de sortida (15 euros).
Agut, que ha qualificat la sortida al parquet “d’exitosa”, ha celebrat el “gran interès” del mercat i ha assegurat que la demanda ha estat fins a “vuit vegades superior” a les accions disponibles. El president executiu també ha confirmat que fins a 250 inversors internacionals han format part de l’operació, entre els quals es troben, segons Agut, grans noms com el fons nord-americà BlackRock o els bancs Santander, Bankinter i el noruec Norges.
Amb la seva sortida a Borsa, Cirsa vol accelerar els seus plans de creixement i expansió internacional, així com aconseguir reduir el seu deute, que se situa per sobre dels 2.300 milions d’euros. Malgrat el debut a Borsa, Agut ha assegurat que els valors i el pla estratègic de la companyia no varien, i que buscaran continuar adaptant-se als nous temps, tecnologies i tendències, com ja han fet diversificant el seu negoci amb apostes esportives i jocs en línia. “Estem convençuts que l’oci i l’entreteniment ben gestionats tenen un paper legítim i positiu en la societat”, ha sentenciat Agut.