S’apropen les festes de Nadal i, amb elles, moltes maneres de celebrar-les. Però se celebrin com se celebrin, hi ha un element central que no pot faltar: els àpats. Sigui a casa o a un restaurant, molts dels ingredients que en seran protagonistes hauran passat per Mercabarna. Aquest any, preveu comercialitzar més de 100.000 tones de producte, amb un augment d’entre el 2 i el 8% respecte a l’any passat, i amb preus a l’alça per la situació dels mercats.
D’allà en sortiran ingredients pels plats més tradicionals i també pels més innovadors i atrevits. Des de la imprescindible gamba llagostinera i el raïm fins a un inesperat rambutan, són molts els productes que marcaran tendència aquest any, com ha explicat el vicepresident de l’Associació d’Empreses Majoristes de Mercabarna (Assocome), Pere Prats, al costat de president, Jaume Flores, i a representants dels diferents sectors que operen a Mercabarna. En un acte rodejats de productes frescos, Carme Ruscalleda i Raül Balam han donat forma a aquests ingredients sortits de Mercabarna a través d’un tast que ha anat des d’hortalisses escabetxades a coc nadalenc de poma.
“Tindrem una campanya de Nadal amb molt producte i un ampli ventall de qualitats”, ha destacat el vicepresident del Gremi Majorista de Fruites i Hortalisses de Barcelona, Lorenzo Carrasco. És una tònica que es repeteix en els diversos productes que es comercialitzen des de Mercabarna, que van des de la fruita al peix i al marisc, passant per la carn i l’aviram —entre ells no s’inclou curiosament el porc, motiu pel qual no preveuen cap afectació per la pesta porcina africana—.
Ingredients de tots ells estan apuntant a les tendències d’aquest Nadal: el llobarro, l’orada, la cua de rap, el calamar i el lluç de palangre seran alguns dels peixos estrella, com ha explicat el president del Gremi de Majoristes del Mercat Central del Peix de Mercabarna, Àngel Máñez. No faltaran a taula el llamàntol ni el llagostí —que modera preus—, així com les cloïsses, l’escamarlà, la gamba vermella i la llagostinera, que seguiran sent ingredient tradicional d’unes festes que segueixen apostant també pel salmó fumat com a clàssic de Nadal. El peix de platja també serà una bona opció pels àpats nadalencs, mentre continuen les negociacions a Brussel·les sobre les restriccions a la pesca, com ha recordat des del Gremi de Majoristes del Peix Llum Ortega.
La carn també es mou entre la tradició i les noves tendències —que, en realitat en recuperen d’antigues—. Aquestes, però, varien en funció de si es cuina a casa o es menja al restaurant: “A casa, som més tradicionals”, amb cabrit o bons talls per a fricandó o un rostit. La restauració és més atrevida: “Alguns cuiners de renom tornen a productes que s’havien deixat de consumir per modes, i en surten plats exquisits, com la llengua de vedella, tripa o capipota”, ressalta Martí Colomer, portaveu del sector carni d’Assocome. L’aviram també està vivint un “moment de renaixença”, segons l’expert Josep Capdevila, amb la recuperació de races a través de petits productors. Amb el pollastre com a rei indiscutible, Mercabarna també posa a l’abast de la taula aus com l’ànec, la pularda i, especialment durant les festes, l’oca, el gall d’indi de ploma negre i el capó.

En fruita i hortalisses, “seran protagonistes els fruits vermells”, sobretot els nabius, una tendència que fa anys que es consolida i a la qual se’n suma una de nova: fruites exòtiques com els litxis, el rambutan i la fruita de la passió. Tot sense oblidar, és clar, el raïm, que aquest any manté preu respecte a la temporada passada. Entre les hortalisses, en destaca una que està trepitjant fort: “la carabassa, que ja es pot considerar un producte de tendència”, segons Carrasco.
Així, la tradició i les noves tendències emergeixen en tots els productes, davant d’una campanya de Nadal per la qual Mercabarna ja està preparada, per a tots els gustos i butxaques. La preparació, això no obstant, ve des de fa mesos, i és que les compres cada vegada s’avancen més: els restaurants encarreguen els seus talls de carn i producte de peix des de mitjans d’octubre, i les llars ho fan a partir de mitjans de novembre.

I és que la importància del producte és vital, com ha destacat Ruscalleda, que ha estat l’encarregada de posar en acció tot aquest producte fresc, juntament amb el seu fill, el també xef Raül Balam. Ho han fet amb un tast guiat entre recomanacions i trucs per lluir-se amb les receptes de les festes: ensaladilla amb llamàntol, blanquette de pularda, moqueca de rap o galta de vedella agredolça com idees per integrar un infinit assortit de productes que tenen Mercabarna com a punt d’origen.