Barcelona Perfumery Congress.
Taller durant el Barcelona Perfumery Congress 2025.

El sector ‘beauty’ mira al mercat internacional després de superar 12.000 milions de facturació

La indústria catalana de la cosmètica, la perfumeria i la cura personal agrupa 780 empreses. Amb el Beauty Clúster com a actor de referència, el sector redobla la seva aposta per l'exportació i per ser referent a nivell internacional.

El sector de la bellesa creix amb força a Catalunya. Amb una facturació global de més de 12.000 milions d’euros anuals, aquest àmbit concentra el 4% del PIB català, i la previsió és que continuï guanyant pes. Amb aquest objectiu, el Beauty Cluster aglutina empreses del sector, des de la voluntat d’enfortir la indústria catalana i el seu paper a nivell internacional.

El sector, amb més de 780 empreses, dona feina a prop a 35.000 persones a Catalunya, segons dades de l’agència de competitivitat de la Generalitat, Acció. Dins d’aquestes empreses, les especialitzades en les fragàncies, essències i perfums són les que concentren un major volum de facturació, amb el 44% total, amb grans empreses com Puig al capdavant.

“El sector està en un molt bon moment i va creixent any rere any. Sense anar més lluny, des de la indústria a nivell estatal es van llançar l’any passat 2.300 nous perfums”, il·lustra Adrià Martínez, Strategic Project Manager del Beauty Cluster, que engloba a 320 empreses del sector a nivell estatal, des de Barcelona. Per mantenir aquest ritme de creixement de la indústria, “el sector ha de continuar apostant per l’exportació i la internacionalització”, posant el focus en la diversificació de mercats, especialment davant la situació del comerç amb els Estats Units.

De fet, la meitat de les empreses del sector situades a Catalunya són exportadores regulars. El 2024, van aconseguir un rècord: les exportacions van superar els 5.000 milions d’euros, un 40% més que l’any anterior i el seu màxim històric. El principals mercat de la indústria catalana és precisament el dels Estats Units —amb 660 milions—, i el segueixen França —amb 520 milions—; Itàlia i Alemanya —ambdós amb uns 340 milions més— i el Regne Unit, amb 320 milions.

“El sector s’està començant a fixar més en altres mercats, com Àsia, que és una finestra que tenim oberta i que s’està treballant molt des de la indústria”, remarca Martínez, que destaca el paper dels Emirats Àrabs i l’Aràbia Saudita. Per a cada mercat, a més, la indústria ha de treballar per adaptar el producte: per exemple, en les fragàncies es treballen diferents tendències, com les preferències per la intensitat a l’Aràbia Saudita i la subtilesa a Àsia oriental, segons Martínez.

No només la internacionalització és clau en el creixement del sector: també ho és la innovació. Tant és així que a Catalunya s’han invertit més de 800 milions en els últims cinc anys en 14 projectes, que han creat més de 1.500 llocs de treball. Amb aquestes xifres, Catalunya es posiciona com la segona regió que més capital ha invertit en el seu sector de bellesa i cura personal a la UE en aquest període, només per darrere de la parisenca Île de France.

Visitantes y profesionales del Perfumery Congress de Barcelona.
El sector de la bellesa dona feina a prop de 35.000 persones a Catalunya.

A més, Catalunya se situa com la sisena regió de la UE en captació de projectes d’inversió estrangera en els últims cinc anys, amb sis iniciatives amb un valor total de 26 milions d’euros i que han creat més de 270 llocs de treball. En aquest sentit, el 13% de les empreses del sector presents a Catalunya són filials de companyies estrangeres.

Per potenciar el sector, el clúster organitza el Barcelona Perfumery Congress, que es va celebrar a L’Hospitalet de Llobregat amb un centenar d’expositors i uns 2.000 visitants d’una desena de països, inclosos de mercats com l’indi i l’egipci. De cara a la pròxima edició, prevista per a 2027, el clúster preveu continuar amplaint l’esdeveniment i consolidar-lo com una cita de referència per a la indústria a nivell ja no sols estatal, sinó internacional.

Barcelona Perfumery Congress 2025.
El Barcelona Perfumery Congress va reunir més de 2.000 professionals del sector.

L’esdeveniment, igual que el clúster, es dirigeix a empreses i professionals de tota la cadena de valor, que va molt més allà del producte final. La indústria inclou des de productors de matèria primera i importadors d’aquestes fins a creadors de fragàncies —amb Eurofragance al capdavant—, cosmètics i productes d’higiene i cura personal. I les fragàncies que es creen a Catalunya van molt més enllà de l’ampolla de perfum: “És molt transversal i inclou a tots els sectors, des de la fragància d’un cotxe fins aquella que desprèn una botiga d’una determinada marca. El màrqueting olfactiu és un element que es té cada vegada més en compte”.

Des de totes les baules de la cadena de valor i des de tots els àmbits del sector es mira al futur buscant oportunitats per continuar creixent. En aquest context, destaquen sobretot les vinculades a les matèries primeres i als serveis de fabricació, en paral·lel a la incorporació de tecnologia en la indústria en tots els seus àmbits, amb l’objectiu de continuar creixent a Catalunya i reafirmar el seu posicionament també a nivell internacional.