La màgia no existeix. I molt menys en el món dels negocis i les inversions. Tot i això, Barcelona és, cada vegada més, el brou de cultiu de projectes empresarials, i fins i tot unicorns, que semblen desafiar les lleis de la realitat. Tanmateix, darrere d’aquests casos d’èxits no hi ha fantasia, forces sobrenaturals o alquímies ocultes, sinó la persistència i la passió d’un emprenedor —o un grup d’emprenedors—. El venture builder Wizard Partners treballa precisament al costat d’aquestes companyies que entenen que el procés no depèn de superpoders, sinó de decisions valentes i d’una ruta clara a llarg termini.
De fet, el recorregut de Wizard Partners també sembla, en certa manera, màgic: una cartera de vuit companyies que, en el seu conjunt, ja superen els 92 milions d’euros de facturació anual. Entre elles, casos d’èxits com ElRow —que organitza esdeveniments de música electrònica—, que ha passat d’una facturació de tres milions d’euros a 54 milions en deu anys, o Learning Heroes —centre formatiu en tecnologies disruptives—, que ha crescut d’una facturació de mig milió d’euros a 21 milions en només dos anys.
Darrere d’aquesta ascendent trajectòria tampoc hi ha encanteris màgics, sinó la visió de tres emprenedors (Vicenç Martí, David Jordan i Oriol Cagigós), “a qui els apassiona iniciar projectes, però que van voler aprofitar les seves trajectòries individuals com a creadors de startups disruptives per a acompanyar i guiar a altres emprenedors barcelonins”, ha resumit Jordan en una trobada organitzada per l’Associació de Joves Empresaris de Catalunya (AIJEC).
Una trajectòria personal com a emprenedors que els ha aportat una visió completament diferencial: fugint de la imatge de l’inversor distant, i apostant per a implicar-se directament en l’estratègia, l’operació i l’execució de les empreses a les quals acompanyen. Ajudant-los no només en la recerca de capital, sinó també en crear l’estructura necessària per a escalar el projecte, des de les necessitats d’equip o de coneixement, fins a la definició del full de ruta a llarg termini. En definitiva, “ser els socis empresarials necessaris per a acompanyar talents rebels amb idees que desafien la norma”, ha resumit el cofundador David Jordan a The New Barcelona Post en una entrevista prèvia al Dinar de Futur organitzat per AIJEC.
Per aquest motiu, no es defineixen com a inversors, sinó com a partners, companys d’un mateix viatge: “creiem en el superpoder d’un objectiu comú”, tal i com remarca Jordan. Tampoc no volen convertir-se en la figura de l’inversor amb americana, camisa i corbata, sinó que aposten per arremangar-se la camisa i treballar braç a braç amb els emprenedors, “patint però també gaudint amb ells”.
Inspirats en les fases del camí de l’heroi definides per Joseph Campbell s’identifiquen com els mags o els savis que acompanyen els superherois, que són els emprenedors, en la seva aventura particular. Aquell personatge que assenyala el camí i que posa a les seves mans les eines adequades, però que no entra directament al camp de batalla amb l’espasa, sinó que, des de la proximitat, l’aconsella per a superar aquests obstacles. Perquè, com el Gàndalf d’El Senyor dels Anells, tot i que no són els protagonistes de la història, són imprescindibles perquè aquesta avanci i es desenvolupi.

I és aquesta figura, precisament, la que han exercit amb l’agència de publicitat Slalom Agency. La relació entre aquesta companyia i Wizard Partners va començar com una relació de proveïdors, és a dir, que Slalom Agency treballava en el contingut i l’estratègia de xarxes socials de diferents marques del portfoli de Wizard Partners. Tanmateix, el creixement de l’agència estava condicionat per un límit estructural: no podia créixer i escalar el seu servei perquè cada nou client implicava un increment de les responsabilitats, però no sempre de la facturació, ja que també requeria contractar nou personal. El repte, doncs, era trobar un model atractiu que pogués escalar ràpidament i que, per tant, Wizard Partners pogués acompanyar. Com resumeix Jordan “necessitaven passar d’un servei per a altres empreses a un producte escalable”.
Pia Mili i Berta Quirante van entendre el repte i, així, van desenvolupar UGC Slalom, el primer marketplace d’UGC a Espanya (user generated content). La plataforma connecta marques que necessiten continguts a xarxes socials amb creadors independents que, tot i no ser influencers ni acumular milers de likes, poden crear continguts de xarxes socials i connectar amb les audiències. Un concepte pioner a Espanya i pràcticament a tota Europa.

Un concepte especialment rellevant per al context actual, amb la intel·ligència artificial generativa envaint tots els aspectes de la vida quotidiana, però on, paradoxalment, les persones necessiten més interacció humana que mai. Els usuaris de xarxes socials, per tant, busquen creadors reals i espontanis, que tot i ser desconeguts tinguin “la capacitat i el talent per connectar amb l’audiència”, com resumeix Quirante. I aquesta és una necessitat que Pia i Berta van entendre perfectament.
Tanmateix, necessitaven un equip que les ajudés a passar d’aquesta intuïció a l’estructura —també tecnològicament per a crear el software, i aquí van comptar amb l’ajuda de Napptilus— i a plantejar objectius a llarg termini, així com les diferents eines per a aconseguir-los. Va ser aquí on l’ajuda de Wizard Partners va tornar a resultar màgica, sobretot per “a sentir-se acompanyades en la gestió, la presa de decisions i la gestió”, com ha valorat Quirante en una conversa organitzada per AIJEC i moderada per Cristina Hernández-Martí, advocada especialitzada en Propietat Intel·lectual i vicepresidenta d’AIJEC.
En pocs mesos, han aconseguit escalar la plataforma, amb més d’una setantena de marques que la utilitzen per a trobar creadors, des de Juguettos fins a Genové, que inverteixen entre 300 i 400 euros per a cada acció. Des de la companyia ara volen anar un més enllà i preparen, de la mà de Wizard Partners, el llançament de la seva primera ronda d’inversió, amb l’objectiu de captar mig milió d’euros. Amb el capital captat volen ampliar i perfeccionar la plataforma, créixer en creadors, i fins i tot preparar-se per al salt a Europa.
Les previsions són ambicioses: facturar 7,7 milions d’euros en el tercer any d’activitat. Però quina és la fórmula màgica que sembla replicar-se en totes les companyies que acompanyen des de Wizard Partners? Quina és la clau de l’èxit per a projectes que escalen tan ràpidament i de forma constant —des d’ElRow a ara UGC Slalom—? Jordan ho té clar: no es tracta d’encanteris ni misteris ocults, però sí de disposar de cinc superpoders essencials per a qualsevol emprenedor: passió, valor, atreviment, capacitat d’execució i visió a llarg termini.
1. Passió: el motor que no s’atura mai
El primer superpoder dels emprenedors que acompanya Wizard Partners és la seva passió. “Ja que serà un projecte en el qual t’hi hauràs de deixar la pell, com a mínim que sigui quelcom que t’apassioni”, com emfatitza Jordan. Perquè la passió i la il·lusió són la força per a subsistir el dia a dia, però també el motor que permet superar els moments difícils. Però, a més, també és la passió l’element que permet entendre millor el mercat de cada producte i connectar amb el client d’una manera que ningú més podria fer. I és precisament d’aquest coneixement del mercat i de la passió d’on neix UGC Slalom, sorgit de la idea de dues emprenedores que veien, des de la seva experiència en l’agència, com les marques reclamaven poder connectar amb aquests creadors més petits però reals.

De fet, per a Wizard Partners un requisit primordial és que es produeixi una química, un match entre ells i l’emprenedor, perquè no només inverteixen capital, sinó també temps, recursos i moltes hores de treball conjunt. Per aquest motiu, només invertim en projectes que realment els apassionen, especialment de sectors com els esdeveniments, lifestyle o fins i tot formació. Així, en el seu portfoli també inclouen companyies com Regenera, Kream o MyBeatCoach. Perquè sense aquesta complicitat o química inicial entre les dues bandes, no pot sorgir la màgia.
2. Treballar per a crear valor
Tanmateix, més enllà de la passió i la motivació individual, els emprenedors han de pensar en la societat i en crear quelcom diferencial que aporti valor, que tinguin un impacte real al món i que, a més, cobreixi una necessitat no resolta en el mercat. El model de negoci no s’ha de basar només en les hores invertides, sinó en el valor que s’aporta a la societat. Un canvi de model que, per a Jordan, resumeix perfectament UGC Slalom: que ha sabut entendre la necessitat i l’oportunitat d’apostar per al contingut generat directament per a usuaris, en un moment en què aquest tipus de contingut ha començat a créixer a tot el món.

3. Atrevir-se a provar
“L’element que diferencia aquells emprenedors que tenen èxit i els que no és l’atreviment a llançar-se i provar”, ha valorat Quirante. “No cal esperar a tenir el producte perfecte: prova, atreveix-te a testar el mercat i demostrar que existeix una demanda real”, ha afegit Jordan. I així ho ha fet Slalom UGC: llançant la plataforma amb una base petita de creadors per a anar escalant, amb més de 600 creadors registrats ja a la plataforma i empreses que van començar amb un vídeo de menys 200 euros que ara aposten per crear més de deu vídeos amb aquesta plataforma.
4. Capacitat d’execució
Tant o més important que la idea és la capacitat d’executar-la. Wizard Partners no busca només estratègies brillants, sinó equips capaços de transformar-les en accions concretes perquè “quan les coses venen en contra, que serà més del 90% del temps, tinguis la capacitat ràpida de moure’t”, ha ressaltat Jordan. Saber llegir el mercat, identificar oportunitats i actuar ràpidament és clau per transformar una bona idea en un negoci sostenible.

5. Pensar a llarg termini: la visió que marca el camí
Tot, sense oblidar-se d’un últim pilar fonamental: tenir la capacitat de mirar més enllà de la urgència del dia a dia, creant un full de ruta que pensi a cinc anys o fins i tot deu anys vista. No es tracta només de generar ingressos ràpids, sinó de construir un projecte amb sentit pels pròxims anys, i Wizard Partners acompanya els emprenedors en la definició d’aquest pla estratègic. En el cas de UGC Slalom el full de ruta és ambiciós: amb l’objectiu de consolidar-se com la plataforma de referència a Espanya ràpidamen i, posterioment, preparar el salt a Europa. També ho són les previsions econòmiques: superant el milió d’euros en el primer any d’activitat i assolint els 7,7 milions d’euros en el seu tercer any.
Perquè, al final, l’èxit no depèn d’encanteris ni solucions màgiques, sinó d’un pla estratègic ben definit i la capacitat per a tirar-lo endavant. Potser no hi ha màgia, però sí hi ha mètode. Potser no hi ha varetes ni trucs, però sí disciplina i una cultura emprenedora que Barcelona, cada vegada més, està consolidant.