"Quan aconseguim que el públic formi part activa de l’espectacle és la clau de l’èxit d’El Row"--- Però sempre amb música electrònica?--- Sí, música electrònica. Però és veritat que hem incorporat nous estils als nostres festivals que cada vegada són més versàtils. A El Row estem fent techno, tech house, disc, música disc dels 90 (que està molt de moda i fa efecte en escenaris petits), house de l'època de Roger Sánchez… Abastem un munt de variants de la música i ens estem adonant que cada cop hi ha més diversitat. Però no ara, sinó de fa temps. Per exemple, a Monegros portem 15 anys incorporant hip hop, perquè la música urbana també funciona, el drum and bass...--- I per al gaudi de les generacions presents i futures què es requerirà, tendències com el metavers?--- El que busca el públic, després de la pandèmia i del que ens espera aquest any, és desconnectar, passar-s'ho bé, gaudir i tenir i emportar-se una experiència que segueixi amb ells molts anys. La fase de cultura, d'ensenyar-los què era la música i l'electrònica ja va passar, perquè això ja ho troben a Internet o les plataformes, però si avui dia pagues --i molt-- per sortir de festa, el que vols és passar-ho bé i gaudir. El que hem aconseguit és que el públic formi part de l'espectacle. Un equilibri molt gran entre decoració, música, actors (disfresses, xanquers…) i el públic. Quan aconseguim que el públic formi part activa de l’espectacle és la clau de l’èxit d’El Row.--- Com veu el panorama musical a Barcelona?--- El veig avorrit. Quan parlo de la nit de Barcelona no parlo de festivals puntuals, sinó de què faig un dijous a la nit, un divendres a la nit. Els clubs han deixat d'entusiasmar el públic i els joves només hi van de manera puntual per a alguna cosa especial, sigui un artista o un esdeveniment, no pas per passar una estona. Quan parlo de la Barcelona avorrida, dic que en general la ciutat té molt per aprendre de Londres, Berlín… ens falta molt. Malauradament, les polítiques d'aquí no han estat les correctes i no ajuden. El sector està molt tocat, la cultura de nit, de clubs i la resta, està molt tocada.
“En entreteniment, en música, Barcelona encara té molt a aprendre de ciutats com Londres, Berlín…”--- Per què és així?--- El públic jove de 18 a 38 anys busca experiències noves. Abans tu com a festival competies amb les discoteques més properes, però ara els teus competidors són Tomorrowland, a Boom (Bèlgica); Boiler Room, a Anglaterra; Awakenings, a Amsterdam. La gent jove et compara amb 15 o 20 festivals internacionals de música, i ho no te gens complicat per anar-se'n a qualsevol part del món per veure els seus ídols. Això fa que la perspectiva de promotor local hagi canviat moltíssim. Barcelona està bé, però no et pots trobar un #superwow!! A Barcelona falta renovació, coses noves, gent creativa al sector. Els promotors s'han de posar les piles.--- Pinta un panorama 'avorrit', diu?--- Sí. És cert que hi ha coses que funcionen molt bé i que són de les millors del món com un Primavera Sound en música indie, que es gasten una bogeria per ser els millors del món, amb el focus posat a les bandes. Tenen el nínxol de mercat amb un 70% d'oferta internacional, públic anglès… és un model de negoci increïble. Però són únics a la seva espècie. O tens un Sónar amb música electrònica, música avançada, també amb el seu propi nínxol, amb la moguda intel·lectual, amb el tema cultural. Sónar ven i és cultura. Per exemple, i jo que sóc promotor, quan veig el seu line-up, el 70% dels artistes ni els conec. Tenen molt clar quin és el seu nínxol de mercat i a qui van dirigits.--- Aleshores, quin és el problema?--- Que són alguns casos, però en general, manca creativitat. El Row busca creativitat a tots els seus espectacles. Per exemple, Monegros no és només festa, ven experiència (desert, aventura, calor, sol, i terra… si no t'agrada ves-te’n a un festival urbà), però des del punt de vista de la creativitat intento equilibrar tot això amb un line-up potent. Amb aquesta oferta, entre la gent jove et trobaràs els que van al Primavera a escoltar una banda, els que van al Sónar a descobrir alguna cosa nova, i vénen a Monegros a passar-s'ho bé.--¿El Row es planteja fer alguna cosa específica per a Barcelona?--- Està sobre la taula, però el que tinc claríssim és que si ho fem ha de ser una cosa molt especial. No és fàcil, perquè el tema de llicències i la resta és complex a Barcelona, per això hem començat per altres ciutats d'Europa. Si ho fem serà una cosa especial.
"Gestionar les llicències per a grans espectacles és complex a Barcelona, per això hem començat per altres ciutats"-- Per quan?-- No tenim data. En qualsevol cas, no es farà a l'estiu, perquè a la ciutat ja hi ha massa oferta. A més, nosaltres també tenim molts esdeveniments a l'estiu; Monegr0s; a l'abril Elrow Town a Madrid, per a 40.000 persones… Barcelona hauria de tenir un festival pensat per a la tardor.--- Podria ser una rèplica d'Elrow Town Madrid?--- Sí, però no a l'aire lliure. A l'hivern s'hauria de fer en un local tancat; l'organització seria més complexa.
"Barcelona està bé, però no pots trobar un #superwow!!"--- Com es presenta una empresa familiar com la seva als promotors musicals que són la seva competència?--- És cert que no és habitual que darrere d'un promotor hi hagi una família sencera. Fins ara, no hem trobat cap promotor que hagi estat al sector de l'entreteniment 140 anys. Quins avantatges té això? La nostra companyia i la gestió familiar els transmet seguretat, perquè saben que no som aquí per sortir corrents, saben a què ens dediquem, que som gent molt seriosa per fer projectes conjunts, per fer el delivery show… això ens ajuda moltíssim.
"Providence és el nostre supporting i l'empresa va com un rellotge"--- Això ajuda, entenc.--- Entendre l’empresa des del punt de vista dels números t'ajuda molt creativament a saber els teus límits i saber cap on pots i has d'anar. Entendre la part financera t'ajuda a gestionar amb més eficàcia la resta de les àrees del negoci. Cada projecte s'analitza des de tots els punts de vista, inversió, competidors, opcions, rendibilitat, preus, què cal, finançament…. Tot mitjançant reunions de posada en comú. En el nostre viatge, Providence és un supporting essencial.--- Com encaixa una empresa familiar que un soci entri en la gestió del dia a dia?--- Tenim un consell d'administració, dos a dos, que funciona molt bé. Jo mateix com a conseller delegat d'El Row i el nostre president Vicenç Martí; i dos membres de Providence. L'avantatge: els representants de Providence que estan al nostre board són professionals del sector. Roderik Schlösser, exanalista de Deustsche Bank, és el CEO de Superstruct Entretainment, la firma recolzada per la private equity nord-americana Providence. És un holandès fan de la música electrònica, que ja ens coneixia de fa temps. I James Barton és el president de Superstruct, que va fundar aquest braç inversor quan va deixar la presidència de Dance Music at Live Nation dedicada a la música electrònica, i és cofundador d'Olympic Recordings. No són socis inversors purs, entenen de música, de música electrònica, i no només veuen els guanys d'un festival, sinó que saben que darrere hi ha un risc, que si en un festival et plou ganes 500.000 euros menys, que si algú es mor sortiràs a les notícies…. El nostre no és un sector senzill.
--- Hi ha un fort debat sobre el preu de les entrades…--- Ara mateix estem en un moment molt crític de la indústria musical perquè els promotors que tenien un marge entre un 10-15% de benefici veuen com els seus pressupostos s'han disparat. Per exemple, a Monegros, el pressupost se'ns va disparar de gener a juliol en 800.000 euros, el 18% d'increment del pressupost total. Això implica que, quan tu ja has venut els tiquets, ja no pots aplicar l'augment dels costos al client i t'ho has de menjar. Això implica que es guanyen menys diners. Aquest any els marges se'ns han reduït per l'augment generalitzat dels preus (transport, benzina, manutenció). Això implica que òbviament aquest any i el que ve, el promotor que pugui intentarà aplicar aquest 10-15% d'increment al client, però passa, com a tots els sectors, que el client té un límit i arriba un moment que et deixa de comprar segons quins preus.--- Aleshores, ¿cal menjar-se el marge?--- El que fem els promotors està més relacionat amb el màrqueting per cobrir els pressupostos inicials i com a mínim no perdre diners. Després, amb les sorpreses, cada empresa aplica una estratègia diferent. En el nostre cas, fem el que podríem anomenar campanyes progressives d'un mateix festival, amb trams i nombre d'entrades, per seduir primer els fans des de l'inici, aquells que compren un any abans si cal; i per això vas llançant campanyes de venda de tiquets per als que no es decideixen fins que no saben el line-up, els dubtosos… així fins que arribem als que venen dues hores abans de l'esdeveniment i tenen tiquets a la seva disposició, però ja valen 150 euros, per exemple."Llançarem una temàtica cada any per visibilitzar l'obra d'un artista contemporani internacional; el proper serà Ron English"
“L'any 2023 serà complicat pel sector; la gent ha gastat molts diners aquest any en múltiples festivals”--- El preu del caixet de l'artista, també està canviant?--- Sí, està canviant. Ara mateix hi ha massa festivals i promotors al món i molts han fet copy and paste i poques coses creatives, per desgràcia, que és el futur dels festivals. Ara et trobes molts festivals en un país i tots els promotors volen els mateixos artistes que, per la seva banda, no han facturat després de dos anys de pandèmia i aquest any s'estan fregant les mans i se'n van amb qui més paga. Al final, ha esdevingut una subhasta. Avui dia els artistes ens han apujat els feeds entre un 25% i un 35% en sis mesos i els més top, els 15 o 20 més sol·licitats, directament n'han doblat el caché. A El Row sempre hem estat justos amb els artistes, ni per sota ni per sobre, perquè si es vol treballar amb El Row ha de ser amb un preu just, a canvi de tenir continuïtat amb nosaltres. No entrem al joc del millor postor.--- Com veu El Row a cinc anys?--- El veig fent menys xous i més grans, més especials i creatius i amb molt esforç i treball darrere; treballant els espectacles amb temps i dedicació. La marca s'ha fet gran a força de la feina de tot l'equip. El que fem és molt complicat i ho serà més amb la incorporació de la cultura i els artistes, l'organització, la celebració, els trasllats, el personal --que per retenir-lo cal pagar bé--, tot serà més complex. Serà fer menys, però millor.