La Universitat Politècnica de Catalunya (UPC) ha decidit reformular la seva relació amb les empreses per aconseguir treure més profit dels actius dels quals ja disposa, moltes vegades inaccessibles per a la gran majoria per no saber que existen o com arribar a ells, i garantir així una major transferència tecnològica, la gran assignatura pendent del sistema universitari. També ha de servir per maximitzar els recursos que obté a través d’acords amb companyies, amb més de 1.900 convenis i projectes de recerca en marxa. Actualment, un 25% del total dels fons que obté per a R+D prové del sector privat, xifra que l’any passat es va situar en els 20 milions d’euros.
“Ens agradaria que el primer pensament que els vingui a les companyies al cap quan tinguin un problema sigui trucar a la UPC perquè sàpiguen que alguna bona idea els hi donarem i potser ho resoldrem. Volem estar més presents en l’imaginari de les empreses i que sàpiguen que som un recurs a la seva disposició”, defensa el seu rector, Daniel Crespo. Amb aquest objectiu, la institució ha creat un programa per facilitar la gestió dels serveis que presta a les companyies, moltes vegades a través de múltiples fronts, i fer més assolible una àmplia cartera formada per 3.500 investigadors i 210 grups de recerca repartits en 18 centres ubicats a diferents ciutats.
El nou programa Connèxia, articulat a través del Centre d’Innovació i Tecnologia (CIT), establirà la figura d’un gestor, formats a la universitat però amb experiència en la indústria per saber què necessiten les companyies. Seran ells els encarregats de fer de punt de contacte entre la UPC i les empreses, centralitzant els tràmits i evitant que s’hagin d’anar barallant per intentar trobar el departament que els pot ajudar a provar una nova tecnologia.
“Ens ha de servir per professionalitzar la relació amb les empreses”, remarca Crespo. Però no només consistirà a simplificar els tràmits, sinó que també es confeccionarà un vestit a mida pensat per a cada cas. El programa avaluarà les necessitats de les empreses i definirà l’aproximació més adequada per solucionar-les, a més de detectar noves oportunitats de col·laboració. Això inclourà posar a la seva disposició investigadors i laboratoris i transferir-los coneixement, però també ajudar-los a atreure talent, un repte cada vegada més difícil per a les firmes davant una demanda que excedeix l’oferta. “Tot està orientat a garantir que les empreses obtinguin valor”, exposa el director de Connèxia, Jordi Martín.
En un principi, Connèxia està pensat per a grans i mitjanes empreses que ja tinguin relació amb la UPC i vulguin mantenir-la en el llarg termini amb la voluntat de “convertir-se en socis estratègics i buscar el benefici mutu”, segons assenyala el seu rector. Se signarà un conveni a tres anys vista i la quota anual que hauran de pagar serà de 100.000 euros per accedir a un pack bàsic de serveis, fixat des d’un principi per garantir que hi ha un progrés però amb capacitat d’adaptar-se a mesura que totes dues parts s’entenguin millor.
La UPC serà la primera universitat espanyola amb aquest model de transferència tecnològica, bevent de l’experiència d’altres centres internacionals com l’Institut Politècnic de Lisboa. La universitat barcelonina fa uns anys que el prova amb una multinacional amb seu a Catalunya, el nom de la qual no pot comunicar. Fa menys temps, s’ha sumat Fractus, spin-off de la UPC que va ser pionera per les seves antenes internes per als telèfons mòbils i es va convertir en internacional. Arran de la seva participació a Connèxia, s’ha creat un centre de tecnologies disruptives. La tercera a contractar el nou programa serà Schneider Electric. La previsió és arribar a entre 15 i 20 empreses en els pròxims cinc anys. Més endavant, s’espera poder obrir el programa a organitzacions més petites.
“Les empreses que ja ho han provat ens diuen que abans tenien relació amb la UPC, però que ara la coneixen bé”, explica el delegat del rector adjunt al Vicerectorat de Transferència, Innovació i Emprenedoria Josep Lluís Larriba. De moment, l’equip darrere de Connèxia està format pel seu director i un primer gestor de comptes. Es preveu que aquesta figura s’encarregui d’entre quatre i cinc empreses, per la qual cosa s’aniran contractant més gestors quan es vagi ampliant el portfolio de clients.