A les cafeteries i supermercats actuals, més enllà de la llet de vaca, s’hi pot trobar una gran varietat de begudes vegetals. Civada, soja, ametlla, nous o arròs amb coco són només algunes de les múltiples opcions al mercat que, a més de representar una alternativa més sostenible a la llet, també permeten personalitzar l’experiència de prendre cafè aportant nous sabors. Però fa més de tres dècades, aquestes begudes vegetals no només no eren de consum habitual, sinó que fins i tot no eren ni una possibilitat.
Tanmateix, ja l’any 1991, en Josep Maria Erra, als 40 anys i després de desenvolupar tota la seva trajectòria professional a l’empresa familiar làctia, va decidir crear una beguda vegetal elaborada a partir de soja. Ho va fer després d’observar que aquelles vaques que s’alimentaven amb soja produïen una llet de major qualitat. I va pensar: si la soja té aquestes grans propietats per a les vaques, també podria tenir-la per a les persones. I, per tant, si gràcies a alimentar les vaques amb soja obtenim una millor llet, per què no fabricar directament una beguda elaborada a partir de soja, que aconseguís eliminar l’animal de l’equació?
Erra creia tant en aquest projecte que va decidir emprendre pel seu compte, fora del negoci familiar, i fundar una marca pròpia a Viladrau on es fabriqués aquesta beguda vegetal. Aquest va ser l’origen de Liquats Vegetals, marca que, més de tres dècades després, ha tancat l’any 2024 amb una facturació de 93 milions d’euros, un 2% més que en el seu anterior exercici.
Els inicis de l’empresa, però, van ser especialment difícils, ja que la beguda només es comercialitzava en petites botigues de dietètica i el seu consum no era gens habitual. Tant és així que Erra gairebé va estar a punt de tancar el negoci diverses vegades. De fet, si va continuar va ser animat per consumidors que li expressaven que gràcies a aquestes begudes havien trobat una alternativa a la llet que els permetien tenir unes millors digestions, ja que en aquell moment no existien encara moltes alternatives de llet sense lactosa.
L’any 2000, menys de deu anys després d’iniciar la fabricació, Erra va decidir incorporar una altra innovació: les begudes elaborades a partir de cereals, en aquest cas, civada. Un ingredient amb el qual en aquell moment treballaven molt pocs productors, amb només dos altres exemples a escala europea, però que actualment representa una de les grans palanques de creixement de l’empresa. Aviat també van incorporar les begudes a partir de fruits secs, elaborant amb ametlles i nous.
“Una de les claus de l’èxit de Liquats Vegetals va ser iniciar la nostra trajectòria en un moment molt inicial, quan encara no hi havia gairebé alternatives de llet sense lactosa. Però, a més, no ens hem quedat aquí: hem continuat innovant i hem adaptat els nostres productes per garantir que el consumidor tingui una gran varietat i qualitat”, defensa la directora de màrqueting de la companyia, Anna Rovira.

Així, per exemple, l’any 2018 van decidir rellançar la marca YOSOY, per a convertir-se en la primera i única marca del mercat de begudes vegetals sense additius ni sucres afegits. Una aposta amb què volien no només garantir una major aportació nutritiva, sinó també assegurar-se que “els consumidors no havien de renunciar al plaer a l’hora d’optar per prendre begudes vegetals”, defensa Rovira.
“Per exemple, la beguda de civada té un punt de proteïna que, quan la barreges amb el cafè fàcilment fa que apareguin coàguls”, explica la directora de màrqueting. Per evitar aquests coàguls i garantir que el consumidor gaudeixi d’una bona experiència mentre pren cafè, la majoria de fabricants opten per afegir un additiu que regula el PH de la beguda. En canvi, Liquats Vegetals ha preferit optar per una filosofia sense additius, innovant i creant un procés que garanteix que no apareguin aquests coàguls però sense afegir-hi additius. Un procés tan innovador que fins i tot el tenen patentat.
De fet, també han creat la gamma de begudes YOSOY Barista, pensada per a ser consumida especialment amb el cafè per la seva cremositat. Una gamma que ha aconseguit posicionar-se com a líder en el mercat nacional. Tant és així que en el segment de la civada, mantenen el lideratge amb un 21% de la quota del mercat, mentre que amb la gamma Barista la quota ascendeix fins a gairebé un 50%. A banda de la marca YOSOY, Liquats Vegetals també fabrica les marques Almendrola —centrada en begudes vegetals a partir d’ametlles—, Monsoy i Natrue, la seva marca internacional amb què l’empresa és present en 45 països, especialment europeus però amb presència també a Àsia i Llatinoamèrica; a més de produir per a tercers.

Del cor del Montseny a Europa
Amb tot, la companyia vol continuar creixent, mantenint la tendència positiva dels últims anys, ja que en només cinc anys han aconseguit passar d’una facturació de 66 milions d’euros l’any 2019 als 93 milions en l’exercici de 2024. Tot, des d’una planta de 25.000 metres quadrats a Viladrau, al cor del Montseny, on hi treballen gairebé 300 empleats, i sense oblidar la seva filosofia fundacional: apostant per la salut de les persones, amb begudes sense additius, a més de la sostenibilitat i el producte de proximitat.
Una aposta per la proximitat que han reforçat en els últims anys, obtenint els seus ingredients de productors cada vegada més propers, fins al punt que un 90% dels seus proveïdors són locals, però sense oblidar que han de ser productes de qualitat ja que no els afegeixen additius. Així, la soja que abans provenia del Canadà, ara prové majoritàriament de França, igual que l’ametlla que abans importaven dels Estats Units, i ara prové de la península Ibèrica. La civada també prové entre un 75 i un 80% del nord d’Espanya.
La sostenibilitat també és una de les grans apostes de Liquats Vegetals, que ha aconseguit ser certificada amb el segell B-Corp, distinció que reconeix les empreses més sostenibles i respectuoses amb el planeta. Així, per exemple, l’energia que utilitzen dins del procés prové de fonts renovables. Així mateix, en els últims tres anys, i també com a resposta a uns episodis de sequera cada vegada més freqüents a Catalunya, han aconseguit reduir més d’un 21% el consum d’aigua necessari per produir un litre de beguda vegetal, gràcies a millores en el procés de producció. Una fita especialment rellevant sobretot si es té en compte que gairebé un 85% de les begudes vegetals és aigua. A més, també han invertit sis milions d’euros en una depuradora d’última generació per tal de garantir que l’aigua que utilitzen i retornen a la riera del Montseny és de la màxima qualitat.

Entre les seves estratègies de futur i creixement també volen reforçar la seva expansió internacional, mirant a Europa com a objectiu primordial. Actualment, l’exportació representa un 22% de la facturació de Liquats Vegetals, a través de la seva marca Natrue, però la intenció de la companyia és que aquest percentatge creixi encara més, amb països com Holanda, Bèlgica, Alemanya o Àustria com a grans motors, i iniciant la seva distribució al Regne Unit i França.
L’objectiu és clar: “convertir-se en la tercera marca consolidada de begudes vegetals en els mercats europeus”, remarca Rovira. En aquest sentit, i amb l’objectiu de continuar creixent, des de la companyia també plantegen, a llarg termini, poder obrir una nova planta fora de les actuals instal·lacions a Viladrau, ja que aquestes no tenen més marge per créixer, i poder instal·lar-se en algun a prop dels mercats europeus on volen reforçar-se.
“Les begudes vegetals no són una moda, sinó que han vingut per quedar-s’hi i representen una aposta nutricional, saludable i sostenible”
Tanmateix, no s’obliden de continuar millorant la seva presència al mercat nacional —on ja representen un 14,6% de la quota de mercat—, impulsada en els últims temps per l’entrada a grans hipermercats com El Corte Inglés o l’Alcampo. A més, tot i que aquestes begudes vegetals ja estan ben situades a Catalunya, València, País Basc o les Canàries, encara tenen oportunitats i marges per continuar creixent a la resta de la Península. I l’objectiu és continuar fent-ho com a empresa familiar, on la propietat, el capital i el poder de decisió es mantingui en mans familiars, tot i que no tanquen la porta a explorar altres vies de finançament en un futur.
A banda d’internacionalitzar-se, també volen continuar creixent a cop d’innovació, millorant, d’una banda, el procés de fabricació, i llançant nous sabors al mercat, que se sumarien als seus últims llançaments, com el Pumpkin Spice (pastís de carabassa) o YOSOY Barista Matcha Avena. “Cada vegada el consumidor vol personalitzar més els seus cafès per a tenir una experiència més sensorial però també productes amb un alt valor nutritiu i que siguin saludables”, resumeix Rovira.

“Les begudes vegetals tenen una penetració per sobre del 42% a les llars, dada que indica que en gairebé la meitat de les cases entra una beguda vegetal com a mínim una vegada a l’any i que, a més, ens permet afirmar que és un sector completament consolidat”, assegura la directora de màrqueting.
Rovira defensa que el consum és cada vegada més global i que, contràriament a la imatge que es pot tenir, les begudes vegetals no només són una opció popular entre la població jove, sinó que és especialment popular a partir dels 35 anys. Ja que és en aquesta edat quan la llet de vaca comença a provocar problemes digestius a algunes persones. “Les begudes vegetals no són una moda, sinó que han vingut per quedar-s’hi, ja que no només no deceben quant a sabor i experiència sensorial, sinó que també suposen una aposta nutricional, saludable i sostenible”, conclou Rovira.