Recreación virtual del futuro BlueTechPort.
Recreació virtual del futur BlueTechPort.

El Port avança en la reforma dels antics tinglados del moll de Sant Bertran en hub d’economia blava

Amb una inversió de més de 52 milions d'euros, la institució portuària ha resolt adjudicar la construcció del BlueTechPort a COMSA i VOPI4, amb la previsió que les obres s'iniciïn al novembre i s'allarguin durant dos anys i mig

La mar i la costa són, sens dubte, unes de les senyes d’identitat de Barcelona. Tanmateix, en els últims anys la ciutat ha demostrat que el mar també té el poder de convertir-se en un dels seus motors econòmics. Un sector econòmic, el de la coneguda com a economia blava, que està en creixement a la capital catalana i que el Port de Barcelona es proposa potenciar encara més amb el conegut BlueTechPort, hub des del qual s’acceleraran i impulsaran projectes relacionats amb la mar. L’objectiu és que aquest espai sigui una realitat per a 2028, una vegada hagi finalitzat la reforma dels antics tinglados del moll de Sant Bertran.

Amb aquesta data de finalització en l’horitzó, el Port de Barcelona ja treballa per a donar forma a aquest ambiciós projecte. Així, el Consell d’Administració del World Trade Center (WTC) ha resolt la licitació de les obres i ha resolt adjudicar-ne la seva construcció a la Unió Temporal d’Empreses formada per COMSA SAU, VOPI4 SA i COMSA Instal·lacions i Sistemes SAU, candidatura que ha obtingut la major puntuació entre les set aspirants.

Amb un pressupost de 52,3 milions d’euros, els treballs reformaran els antics magatzems del moll de Sant Bertran en un únic i icònic edifici de 25.700 metres quadrats i la capacitat d’acollir 2.500 empleats. La previsió és que aquests treballs puguin iniciar-se aquest mateix mes de novembre i s’allarguin durant dos anys i mig, amb l’objectiu de finalitzar-los per a 2028.

El projecte de reforma està signat pel despatx barceloní b720 Fermín Vázquez Arquitectes. Un projecte que mantindrà l’estructura en pòrtic de les sis naus dels antics magatzems, com a símbol del passat portuari d’aquest espai, però connectant-les entre si amb una rambla interior. L’objectiu, així, és poder conservar l’estructura metàl·lica originària i les façanes existents, reduint els costos i l’impacte ambiental que suposaria la seva demolició.

La sostenibilitat, així, s’eleva com un altre dels pilars fonamentals d’aquest nou espai, que utilitzarà materials que generen una baixa petjada de carboni i que, a més, seran reutilitzables o desmuntables. Així mateix, també incorporarà sistemes de geotèrmia marina i plaques fotovoltaiques, solucions que permetran cobrir fins al 40% de la demanda energètica.

El projecte aposta per espais temperats i amb vegetació interior, de baixa demanda hídrica, que permetran reduir fins a un 70% el consum d’aigua de reg, reutilitzant aigües grises i pluvials. L’edifici projecta també una àgora interior i exterior, laboratoris, sales de formació, espais d’exposició i un auditori.

Tanmateix, la innovació es portarà més enllà de les quatre parets d’aquest sostenible i novedós edifici, traslladant-se directament al mar. Així, el BlueTechPort es convertirà en un autèntic laboratori urbà que permetrà provar nous prototips i tecnologies en el seu medi real abans de treure’ls al mercat, en un espai de proves de 50 metres lineals en el moll Barcelona, a tocar del World Trade Center.

El futuro BlueTechPort de Barcelona.
Imatge virtual del futur BlueTechPort de Barcelona.

L’objectiu és que l’edifici en el seu conjunt pugui convertir-se en un espai d’innovació i acceleració de projectes d’economia blava, acollint des de startups, scaleups, acceleradores, centres de recerca o organismes internacionals relacionats amb aquest sector, que es desplegaran per un espai de més de 25.000 metres quadrats. Actualment, més de 15 startups, dos centres de recerca i diverses organitzacions relacionades amb l’economia blava ja formen part de l’ecosistema del BlueTechPort.

Aquestes empreses ja situades al BlueTechPort—entre les quals destaquen companyies internacionals com l’americana Braid Theory, al costat de projectes locals com Ocean Ecostructures o el Barcelona Clúster Nàutic—, que fins ara estaven instal·lades en un dels antics magatzems del moll de Sant Bertran, s’han traslladat al World Trade Center perquè els treballs puguin iniciar-se durant el pròxim mes.