Jornada Founder's Mindset, de Juno House.
La primera edició de Founder's Mindset, de Juno House.

Dones emprenedores per desafiar els sostres de vidre

Les dones representen el 20% de fundadores de startups, i les empreses emergents impulsades per dones atreuen només el 2% de la inversió de capital de risc, amb xifres fins ara inamovibles que volen combatre iniciatives com l'esdeveniment Founder’s Mindset de Juno House i l'STEM Women Congress

Un any més, el Dia de la Dona Emprenedora torna a protagonitzar titulars i jornades a la ciutat. L’efemèride se celebra des de fa més d’una dècada, amb l’objectiu de donar visibilitat a les impulsores de startups i de propostes innovadores. Cada any la iniciativa torna a posar el focus en aquests perfils líders, i amb aquest ja van onze anys. No obstant això, hi ha factors que no han canviat en aquesta última dècada: les dones continuen representant entorn del 20% dels fundadors de startups tant a nivell català com estatal i fins i tot europeu, en una proporció que pràcticament no s’ha mogut des que es va instaurar el Dia de la Dona Emprenedora el 2014.

De fet, així com les dones representen un 20% dels fundadors de startups, el desequilibri es dispara encara més en la inversió: només el 2% del capital de risc va a startups fundades per dones, en una proporció invariable des de fa anys. Així, la infrarepresentació de les dones continua sent una constant en l’ecosistema emprenedor, amb xifres estancades des de fa dècades.

En aquest context, el Dia de la Dona Emprenedora —reconegut des de 2014 per l’impuls de l’empresària Wendy Diamond— continua posant l’accent en aquesta bretxa que persisteix. Per anar-la estrenyent, actors tant públics com privats impulsen iniciatives per afavorir l’emprenedoria en femení, ja sigui des de programes com els de Barcelona Activa com des de l’àmbit de la inversió i l’impuls a l’emprenedoria, com les business angels de WA4Steam, la comunitat de Sheblooms i la de Juno House. Precisament, el centre abordarà l’emprenedoria en femení coincidint amb aquesta efemèride amb la seva segona edició de l’esdeveniment Founder’s Mindset, que reunirà un centenar de líders i perfils directius per debatre sobre els reptes que estan transformant àmbits clau com la tecnologia, la sostenibilitat i la gestió d’equips.

La jornada d’aquest dimecres comptarà amb la participació de perfils líders com Sandra Wolf, de Riese & Müller; els socis d’Esperta, Sílvia Pardo i Pablo Ozonas; la CEO de SheAI, Stephany Oliveros; la de Tranxfer, Eli Bernal, i la cofundadora i CEO d’All Women, Laura Fernández, entre d’altres. “El que fem és posar el focus en la mentalitat que fa que les coses passin”, destaca la CEO de Juno House, Beatriz de Vicente, que destaca la labor de l’espai per “promoure la igualtat d’oportunitats”. Amb quin objectiu? “Avançar en la diversitat, cosa que al seu torn promou la competitivitat: Per simple lògica, no et pots perdre l’opinió i el talent del 50% de la població”.

“El dia de la Dona Emprenedora no parlem de dones; el que fem és visibilitzar-les, posar el focus en els reptes i en les respostes que els estan donant aquestes referents, amb aquesta mirada emprenedora que fa que les coses es transformin”, destaca De Vicente, que reitera: “No ens centrarem en la situació de les dones, sinó a visibilitzar a les dones que estan transformant el futur”, i erosionant un sostre de vidre que continua frenant a les dones.

Beatriz de Vicente en Juno House
Beatriz de Vicente a Juno House.

SheAI va néixer precisament amb l’objectiu d’anar obrint bretxes en aquest sostre de vidre. “Els homes estan adoptant la IA tres vegades més ràpid que les dones. La bretxa salarial i d’adquisició d’oportunitats s’anirà eixamplant encara més si no accelerem l’adopció de la IA per part de les dones”, alerta Stephany Oliveros, impulsora de SheAI.

Formada com a física mèdica a Veneçuela, Oliveros es va graduar després en Psicologia entre Barcelona i el Regne Unit, i des dels dos vessants va acabar centrant-se en la IA. Ja establerta a Barcelona, va entrar a formar part precisament de Juno House, on moltes emprenedores se li van començar a acostar per consultar-li dubtes sobre la IA com a eina per optimitzar els seus negocis. Arran d’aquesta necessitat, SheAI va posar en marxa els seus dos primers cursos sobre IA enfocats a dones al desembre, i va llançar fa tres mesos la seva plataforma de continguts i cursos.

La impulsora de SheAI, Stephany Oliveros.
L’impulsora de SheAI, Stephany Oliveros.

En aquest període, ha fet un gran salt: “Ens hem convertit en partner oficial de les Nacions Unides”, motiu pel qual els seus cursos estan certificats per l’organisme internacional. Ara, la plataforma compta amb una comunitat de 600 dones usuàries dels seus cursos i eines educatives, i amb prop de 30.000 mensuals que accedeixen als seus recursos gratuïts. Aquests cursos i eines es dirigeixen a perfils diversos, des de futures enginyeres i consultores de IA a emprenedores de qualsevol sector, amb recursos pràctics per impulsar els seus negocis.

Empoderar les dones a través d’eines i formació és també l’objectiu d’All Women. Com Oliveros, la seva fundadora, Laura Fernández, es va convertir en emprenedora sense tenir-ho planejat, i acompanyada per una comunitat de fundadors que tenia al voltant. En el seu cas va ser la de Makers of Barcelona, que va començar a operar fa una dècada com a coworking quan el concepte era encara un desconegut a la ciutat. “Veure a persones de tot el món generant projectes des del seu portàtil em va impressionar. Va ser el meu primer contacte amb el món de les startups, i va ser com una revolució”, destaca Fernández, també ponent en la jornada de Juno House.

“Aquí vaig connectar amb l’ecosistema emprenedor, i vam començar a generar programes enfocats a la formació en tecnologia i l’emprenedoria”, rememora Fernández, en un context d’atur juvenil, d’una banda, i de falta de perfils tecnològics, per l’altre, situació que s’agreujava en el cas de les dones: “El gap era doble”. Arrelada en aquest marc emprenedor, Fernández va decidir posar en marxa la seva pròpia startup, centrada a atacar aquest doble gap.

“L’objectiu és contribuir a que hi hagi més dones en el sector tecnològic”, ressalta Fernández, sempre amb l’òptica de la perspectiva de gènere. Tant és així que, des que es va posar en marxa fa set anys, All Women ha anat adaptant-se als perfils que forma, fins a convertir-se en una plataforma de formació en línia i internacional: “Connectem contextos multiculturals amb dones de tot arreu, per empoderar-les en el sector tecnològic. Estem en un context global que ja teníem des de l’inici, encara que fos localment”.

Laura Fernández, impulsora de All Women.
Laura Fernández, impulsora d’All Women.

Amb més de 3.000 dones de 40 nacionalitats en les seves formacions, All Women també organitza cursos específics per a empreses, i col·labora també amb institucions, com amb un programa que va impulsar a l’estiu amb la Generalitat per formar 75 dones en IA per implementar-la en els seus negocis. “Ara estem intentant mobilitzar recursos per passar de 75 dones a milers d’elles”.

“És urgent que les dones formem part de la revolució tecnològica de la IA, perquè ofereix oportunitats increïbles, però també és un risc si no formem part d’ella”, adverteix Fernández. Ho fa des de la mateixa visió darrere d’un altre dels esdeveniments que donarà visibilitat a professionals de referència aquest dimecres a Barcelona: l’STEM Women Congress, impulsat per Eva Díaz i que reunirà dones referents per guanyar visibilitat.

STEM Women Congress de la pasada edición.
L’STEM Women Congress de la passada edició.

“Vam veure que hi havia moltes iniciatives per atreure més dones a l’àmbit STEM, però que després no es coneixien entre elles, no estaven treballant juntes”, destaca Díaz. Per contrarestar aquesta situació, van impulsar aquest esdeveniment anual fa set anys, i després ha anat més enllà, amb un informe sobre l’impacte d’iniciatives que busquen incorporar més dones a l’àmbit STEM. Ara, l’STEM Women Anual Report analitza més de 800 iniciatives, estudiant l’impacte en sis països per detectar el que funciona i els gaps que han d’atacar-se.

Com a novetat, enguany el congrés incorporarà dos nous chapters: el de Mèxic i el del Perú, que se sumen en la voluntat d’acostar les STEM a les dones. I no només per principis o per evitar que la meitat de la població estigui infrarepresentada en l’àmbit tecnològic, sinó també perquè “la diversitat desemboca en rendibilitat, perquè desenvolupar solucions sense tenir en compte la meitat de la població no és rendible i requereix canvis a posteriori”. Sigui per rendibilitat, per convicció o per lògica, les dones continuen fent passos per guanyar visibilitat i per començar a doblegar xifres i estadístiques que segueixen lluny de l’equilibri.