Pau Relat, president del Consell d'Administració de Fira, i Constantí Serrallonga, el seu director general. © Fira de Barcelona
Pau Relat, president del Consell d'Administració de Fira, i Constantí Serrallonga, el seu director general. © Fira de Barcelona

Rècord històric per a Fira de Barcelona: 350 milions d’euros mentre projecta l’expansió

Un 17% més d'ingressos, 300 congressos i tres milions de visitants. Són les xifres d'activitat firal amb què la capital catalana tanca l'any 2025, consolidant-se com un referent global.

Barcelona reafirma el seu lideratge en l’organització mundial de congressos i esdeveniments. Una ciutat on, any rere any, conflueixen oportunitats, idees i talent internacional. Així ho reflecteixen els resultats de Fira de Barcelona, que tancarà l’any amb les millors xifres de la seva història: 350 milions d’euros d’ingressos. La dada representa un increment del  17% respecte a  l’any anterior, i també creix un 8% l’ebitda (resultat brut d’explotació abans d’impostos), assolint els 60 milions d’euros.

“La institució viu un dels seus millors moments, amb un creixement constant en facturació i activitat gràcies a una sòlida cartera d’esdeveniments de referència mundial”, ha afirmat el director general de Fira de Barcelona, Constantí Serrallonga. La institució firal calcula que un 75% dels seus ingressos provenen d’empreses internacionals, una dada que demostra la projecció global de la ciutat. De fet, les xifres serveixen per a il·lustrar el creixement exponencial del turisme de negocis a la capital catalana, ja que Fira de Barcelona ha duplicat els seus ingressos en menys d’una dècada (l’any 2016 l’entitat tancava l’any amb uns ingressos de 165 milions d’euros).

Enguany, Barcelona ha estat l’escenari de prop de 300 salons, congressos i competicions, que han atret més de tres milions de visitants dels cinc continents. Entre aquests esdeveniments, han tornat a destacar congressos de referència mundial com el Mobile World Congress —de nou, marcat per la irrupció de la intel·ligència artificial—, l’Integrated Systems Europe —reafirmant, un any més, Barcelona com a capital d’art digital— o l’Smart City Expo.

Tanmateix, l’activitat firal no es limita a aquests coneguts congressos, sinó que compta amb una àmplia programació d’esdeveniments que abasten sectors com la tecnologia, la salut, l’alimentació, la moda i l’automoció. Un espai d’exhibició i exposició de múltiples dispositius, des dels cotxes intel·ligents o elèctrics a l’Automobile fins a spas o piscines (Piscina Barcelona), passant pels vaixells d’alta gamma i esports aquàtics (Saló Nàutic) o la moda amb el Barcelona Bridal Fashion Week. Però Fira de Barcelona no només és un espai per a ensenyar-se al món, i establir connexions, també és un espai de diàleg i reflexió. Un espai per a debatre sobre el futur de la gastronomia catalana (Gastronomic Forum Barcelona) o la construcció d’habitatges més eficients i sostenibles (Construmat).

En els darrers anys, la capital catalana també s’ha convertit en ciutat de referència mundial en els congressos de salut, un àmbit en què destaca internacionalment també per la presència de grans farmacèutiques i centres d’investigació punters. Així ho confirmen esdeveniments mèdics com els de Reumatologia (EULAR), el Càncer de Pulmó (WCLC) o el d’Esclerosi Múltiple (ECTRIMS). A més, la ciutat també és l’escenari de trobades corporatives de companyies internacionals com HP, Gartner i SAP.

Ambició i expansió

En els diferents salons, les xifres es repeteixen: rècord d’expositors, d’assistència i d’influència mundial. I, en tots, l’ambició és la mateixa: continuar creixent. Una ambició compartida per Fira de Barcelona, que preveu tornar a batre els seus rècords històrics l’any 2026, amb l’expectació de facturar 360 milions d’euros.

Presentació de resultats de l’exercici de Fira de Barcelona 2025. © Fira de Barcelona

Una projecció ambiciosa que és fruit d’una expansió del recinte firal igual d’ambiciosa. D’una banda, amb la transformació del recinte de Montjuïc, que està prevista que s’iniciï l’any 2026, després que s’hagin seleccionat els estudis encarregats del projecte. Amb tot, l’objectiu és que estiguin finalitzats de cara a 2029, coincidint amb el centenari de l’Exposició Internacional de 1929.  D’altra banda, també avancen les obres de construcció del Hall 0, el nou pavelló d’arquitectura avantguardista i sostenible de 60.000 metres quadrats del recinte de Gran Via, que es preveu que estigui operatiu l’any 2027.

Però, a més, Fira de Barcelona s’ha començat a estendre fora de les seves fronteres físiques, gràcies a l’acord amb Circuit. Per a Pau Relat, president del Consell d’Administració de Fira, aquest acord ha estat un dels grans reptes i èxits del 2025, ja que s’han “fet els primers passos cap a la diversificació de l’activitat i s’han aconseguit superar amb èxit el repte d’organitzar els Premis de MotoGP i Fórmula 1″. L’acord, però, obre una nova etapa per a Fira de Barcelona: amb el repte d’aconseguir integrar aquest espai en el seu intens calendari de congressos, i consolidar el Circuit com un espai per a la celebració, no només grans competicions de motor, sinó també fires, congressos i espectacles. De fet, l’any 2026, el Mobile World Congress ja farà un primer pas en aquest camí, amb la celebració d’un esdeveniment per a professionals en el marc del saló durant el cap de setmana anterior.

L’alcalde de Barcelona, Jaume Collboni, durant la presentació de resultats. © Fira de Barcelona

A més dels projectes d’ampliació, l’any 2026 també estarà marcat per la celebració dels congressos internacionals —amb el Mobile o l’ISE com a grans protagonistes—, però també per a efemèrides, com el 50è aniversari d’Alimentària + Hostelco. Com a novetat, també aterrarà a Barcelona el congrés dedicat a la indústria d’impressió en gran format Fespa Global Print Expo, que fins ara se celebrava a Berlín.

Així mateix, l‘entitat firal també continuarà ampliant la seva presència al món, ja que gestionarà dos recintes firals a la Xina i preveu coorganitzar dotze salons arreu del món, entre els quals destaquen les primeres edicions d’Alimentària a Argentina i de Smart City Expo a Cali (Colòmbia), que se sumen a les convocatòries ja consolidades al Brasil, els Estats Units, Mèxic, Argentina, Xile o Qatar.