Cereria Subirà de Barcelona
Cereria Subirà de Barcelona

Barcelona, ciutat viva

10 idees per a redescobrir el comerç emblemàtic de Barcelona

Barcelona explica la seva història a través dels seus carrers, però també a través dels seus comerços. Algunes façanes han sobreviscut a canvis de barri, crisis econòmiques i noves modes. I ara, entrar en elles és entendre com la ciutat ha sabut combinar tradició i contemporaneïtat sense perdre el seu caràcter. Per als qui vivim el retail des de dins, aquesta ruta és una mica més que un passeig, és gairebé un manual viu sobre com construir comerç longeu.

Cereria Subirà, oberta el 1761, és la botiga més antiga de Barcelona i un exemple de com l’especialització no implica immobilisme. Mantenen un ofici tan concret com el de la cera, però ho han sabut traduir a nous colors, usos i clients. L’espai, conservat com a joia del segle XIX, demostra que l’interiorisme també és relat de marca. Per a qualsevol retailer, la lliçó és evident: dominar un ofici no és suficient, cal reinterpretar-lo en cada generació.

Casa Gispert, fundada el 1851, gira al voltant d’un protagonista que segueix en funcionament: el seu forn de llenya. Aquí el procés es converteix en experiència de client. Torrar fruita seca pot semblar simple, però quan s’obre el backstage, el “com” i el “per què” adquireixen un valor que connecta amb el consumidor. És una bona pista per als qui treballen alimentació o producte gurmet, mostrar ofici crea vincle, autenticitat i diferenciació real.

Colmado Múrria, de 1898, és modernisme i ordre, però sobretot conversa. Recorda que l’ultramarins de barri va ser, primer de tot, un punt de trobada. Ara que el retail s’obsessiona amb el metre quadrat, Múrria demostra que l’avantatge competitiu del comerç físic continua sent el tracte, la proximitat i el temps dedicat a escoltar.

Vidal Pons, a La Boqueria des del 1897, és un exemple de resistència en un entorn hipercompetitiu. Bon producte, selecció depurada i un llenguatge visual que combina color i ordre. Encara que el mercat canviï, la seva coherència de proposta fa que la clientela continuï buscant-los. La constància, quan se sosté en criteri, té memòria llarga.

Ganiveteria Roca, del 1911, és ja una icona en el Gòtic gràcies a la seva façana, però el que sosté el negoci és el coneixement. Saber quina eina necessita cada persona. En temps de reviews i comparadors, el consell expert continua sent imbatible. Potser la millor inversió que pot fer un retailer especialitzat continuï sent la formació de l’equip.

El gran repte del retail avui no és només vendre, sinó continuar fent Barcelona

Casa Calicó, oberta el 1919, manté viu l’ofici de la guanteria, ara gairebé desaparegut. L’elegància del producte i la cura del servei han convertit un accessori en desús en objecte de desig. És una prova que la diferenciació extrema, ser la referència en quelcom molt concret, encara funciona.

Ferreteria Valls, de 1931, representa aquesta Barcelona de barri que resol problemes reals, perquè ells no venen un catàleg infinit, venen solucions molt precises: la broca exacta, la pintura adequada, el consell que evita una segona visita. És un recordatori que la fidelització no només depèn de l’assortiment, sinó d’acompanyar al client fins al final de la seva necessitat.

Santa Eulàlia, de 1843, mostra com una sastreria del segle XIX pot convertir-se en referent internacional sense perdre la seva ànima. Reformes, ampliació d’oferta, segona mà de luxe, experiències en botiga, però sempre amb un eix que no canvia: el servei entès com a cultura. La lliçó és que reinventar-se no és començar de zero, sinó evolucionar des d’una base que ja és sòlida.

Papereria Raima de Barcelona
Papereria Raima de Barcelona.

Raima, de 1986, és la més jove de la llista, però també una de les més visionàries. Ha transformat un edifici del XVI en una catedral del paper, amb sis plantes, activitats culturals, terrasses i un relat molt cuidat. La botiga deixa de ser punt de venda i es converteix en lloc de trobada, de creació i de comunitat. Una evolució natural per a un retail que vol continuar tenint sentit en ple segle XXI.

Aquesta ruta per 10 comerços emblemàtics és una invitació a entendre Barcelona des del seu comerç històric, a través de negocis que han resistit el temps i que són llegat de ciutat i llegat de retail. Quan l’autenticitat del comerç es converteix en un valor urbà, les botigues deixen de ser simples punts de venda per formar part del patrimoni.

Recórrer aquests espais és fer un tour per llocs amb ànima i història. Per això recomano aquesta ruta de Barcelona Icons Retail, com una manera d’aprendre a llegir el comerç com a cultura, identitat i futur de ciutat. Perquè el gran repte del retail avui no és només vendre, sinó continuar fent Barcelona.