Les acolorides llibretes d’espiral de la marca Oxford es fabriquen a Flaçà (Gironès). Les produeix la que va ser Enri 2000, empresa catalana del grup Torraspapel. Fundada el 1939, va crear la marca de papereria Enri i es va integrar en el grup francès Hamelin Brands a partir de 1993. Sota aquest paraigua, la companyia va passar a centralitzar la producció d’aquest tipus de llibretes d’Oxford per a Hamelin Brands, convertint-se en la fàbrica més gran que té el grup especialitzada en aquest producte, per davant de les de França, Alemanya i Polònia.
Després d’una inversió de 4,5 milions d’euros —en un principi, s’havien previst 3 milions d’euros—, la planta de Flaçà passarà a poder fabricar set milions de quaderns més, arribant a una capacitat anual de 30 milions de quaderns de cara a l’any que ve. La inversió executada també permetrà ampliar les oficines de Hamelin Brands Iberica a la localitat gironina, així com la capacitat d’expedició i estoc, una part essencial en la seva cadena de producció, tenint en compte que es tracta d’un sector molt estacional. En total, la seu de la companyia passarà a tenir uns 25.000 metres quadrats. També s’ampliarà la plantilla, passant dels 120 treballadors actuals als 140 el 2023.
Per a Hamelin Brands Iberica, Oxford representa el 80% del negoci. En segon lloc, i a molta distància, amb el 10%, se situa la històrica marca Enri. El 10% restant correspon a productes que la companyia fabrica per a tercers. L’any passat, va facturar gairebé 40 milions d’euros, la xifra més alta de la seva història. Segons explica el director general, Josep Buixeda, tornarà a marcar un rècord d’ingressos aquest 2022, acostant-se als 50 milions d’euros.
El creixement que està registrant l’empresa s’acompanya d’una expansió internacional. A més d’Espanya i Portugal, Hamelin Brands Iberica exporta les seves llibretes a països com França, Itàlia, Alemanya, Països Baixos, el Regne Unit, els Estats Units i el Canadà. Recentment, ha arribat a Mèxic, aconseguint una facturació en exportació de 14 milions d’euros, un 70% més que fa un any. Buixeda assenyala que el següent pas continuarà a Amèrica Llatina, posant el focus en grans països com el Brasil, Colòmbia, el Perú i Xile, sigui amb adquisicions d’altres companyies o passant a exportar directament el producte.