LβΓ mbit de la restauraciΓ³ a Barcelona sembla que torna a bategar amb forΓ§a. DesprΓ©s de mesos de confinaments, limitacions dβaforament i quan els Γndexs de la pandΓ¨mia es troben en una tendΓ¨ncia decreixent, els restaurants encenen els fogons a la mΓ xima potencia per donar resposta a una ciutadania assedegada de vida social. Lβhegemonia de les terrasses dels darrers temps cedeix terreny a nous i transgressors establiments que conviden a gaudir tant del menjar com del propi espai. Estem davant propostes culinΓ ries que aposten amb forΓ§a per nous referents del disseny i lβarquitectura que, al seu torn, projecten una mirada trencadora i genuΓ―na a cada un dels espais gastronΓ²mics.
AixΓ doncs, rere cada nou place to be de Barcelona hi ha el nom propi dβun estudi que dibuixa part de lβescenografia de la ciutat, amb un traΓ§ innovador que cohabita amb altres talents dins del sector com LΓ‘zaro Rosa Violan, Sandra Tarruella o Pilar LΓbano, que fins fa poc en copaven un gruix important. PerΓ², qui hi ha avui darrere del disseny dels restaurants mΓ©s de moda de la capital catalana? Posem noms i veu a cadascun dβells.
Quintana Partners, rere la musa Gala i lβacollidora Carmina
Sis anys li ha calgut a aquest estudi barcelonΓ, capitanejat per Benito Escat i Pol Castells, per convertir-se en un dels referents actuals del disseny interior. Bona mostra del treball de Quintana Partners el trobem al restaurant Gala i al nouvingut Carmina. El primer sβha convertit en un gran escenari de postureigΒ social on Γ©s difΓcil resistir-se (ni falta que fa) a la seva ambientaciΓ³ teatral i exuberant, amb cavallets de fira inclosos.
“La nostra base de disseny a Gala ha estat el surrealisme, sobretot daliniΓ , en una fusiΓ³ de lβΓΊs i el disseny. La idea Γ©s que, a lβentrar al restaurant, aquest et sorprengui i a mesura que avances vagis descobrint les diferents sales, ambients, detalls i sorpresesβ, comenten els autors. Com ells mateixos apunten sobre Gala: βCreiem que marcarΓ un abans i un desprΓ©s al mΓ³n de la restauraciΓ³ de Barcelona, ja que potenciarΓ la creativitat en interiorisme i servei. A mΓ©s, obre un nou perΓode per a la ciutat amb el concepte de sopar i copes, molt establert en altres ciutats europeesβ.

En aquesta mateixa lΓnia, el nou Carmina obre al cor del barri de la Ribera una fonda rehabilitada en una antiga casa de viatges del segle XIX, βcentrada en un pati de vidre amb plantes desbordant i on s’han restaurat les pintures originals de l’Γ¨poca dels colonsβ, tal com apunten els dissenyadors. βEls seus colors cΓ lids, vermellosos i textures de rattan evoquen el carib amb un toc cosmopolitaβ. La fusiΓ³ dβavantguarda, sostenibilitat, amb essΓ¨ncia histΓ²rica i tocs dβirreverΓ¨ncia caracterΓstica del treball de Quintana Partnerts convida a viure cada espai projectat com una gran experiΓ¨ncia a la ciutat.

IvΓ‘n PomΓ©s, llegat histΓ²ric en versiΓ³ segle XXI amb Croma by Flash
El repte no era fΓ cil, perΓ² lβarquitecte IvΓ‘n PomΓ©s, de Llamazares PomΓ©s Arquitectura, va assumir lβencΓ rrec de projectar la versiΓ³ 2.0 de la mΓtica truiteria Flash Flash que, als anys 70, es va convertir en punt de referΓ¨ncia del fenomen de la gauge divine. La iconografia pop projectada pel seu pare Leopoldo PomΓ©s en el projecte originari de Federico Correa i Alfonso MilΓ Γ©s avui un element clau en aquest local βconfortable, acollidor i versΓ tilβ, tal i com el defineix el propi IvΓ‘n PomΓ©s.

Situat al nΓΊmero 640 de lβAvinguda Diagonal de Barcelona, Croma by Flash fa una picada dβull al passat des dβuna posada en escena actual, on es juga amb la comunicaciΓ³ dβespais a diferents nivells, lβescala de grisos i amb pinzellades de color groc dels rodets Kodak, que atreuen lβatenciΓ³. A mΓ©s, βper corregir l’excΓ©s d’alΓ§ada es creen les magic boxes, unes grans lΓ mpades calidoscΓ²piques que rendeixen homenatge a la imatge pop del Flash Flashβ, tal com apunta el propi PomΓ©s. El local es converteix aixΓ en un tribut a la filosofia transgressora del projecte original, a travΓ©s dβun plantejament singular amb identitat prΓ²pia.

DPoch Studio, puresa hedonista amb Belbo Dos Besos
Caracteritzat per crear conceptes i sensacions ΓΊniques, lβestudi dβarquitectura i interiorisme DPoch Studio, fundat per Daniel Poch i amb seu a Barcelona des del 2006, Γ©s el responsable del novedΓ³s restaurant Belbo Dos Besos. Situat a la cΓ¨ntrica Rambla Catalunya, el nou espai estΓ ideat per oferir una proposta dβoci i diversiΓ³ per als perfils mΓ©s hedonistes de la ciutat.
A lβhora de projectar el restaurant, βel client volia que fos un local amb encant, on lβinfluΓ¨ncia dels clubs privats de Chicago de lβΓ¨poca de la βllei secaβ, conjuntament amb alguns detalls propis de cabaret, aportessin un toc desenfadat, elegant i al mateix temps actualβ, apunten des de DPoch Studio. El resultat Γ©s un espai creat per gaudir dβuna gastronomia amb accent italiΓ , on els ambients mΓ©s desenfadats i pΓΊblics (a peu de carrer) contrasten amb altres mΓ©s formals i exclusius (Champagne Room). βLβΓ¨poca de restriccions i lβesperada arribada de la fi de la covid-19 ens va portar a dissenyar un local amb quΓ¨ la gent poguΓ©s viure una experiΓ¨ncia que li fes desconnectar i alhora reconnectar amb si mateixa i amb la forma actual de divertir-se i passar-ho bΓ©β.

Lekuonastudio, creadors de dimensions sensorials a El japonΓ©s escondido
Dins lβunivers creatiu dβEmilio LecuonaΒ i Cristina GΓΌell, de lβequip de Lekuonastudio, les referΓ¨ncies de la cultura nipona juguen un paper important, ja que fins al JapΓ³ hi viatgen sovint per recarregar piles i inspirar-se en la seva estΓ¨tica, i la manera de fer les coses i dβentendre la vida. Tot aquest llegat lβhan projectat a El japonΓ©s escondido que, sumat a una proposta gastronΓ²mica ben ideada i gestionada i el posterior boca-orella, lβhan convertit en un dels restaurants de referΓ¨ncia de cuina japonesa de la capital catalana.

βLes premisses eren fer un japonΓ¨s amb molta identitat, i per aconseguir-ho vam extreure lβessΓ¨ncia que transmet una izakaya, una taberna tΓpica japonesaβ, explica Emilio Lecuona. Amb la seva mΓ xima de voler explicar molt amb poc, Lekuonastudio va donar forma a un univers sensorial ric en matisos. βEl local respira creativitat, alegria, aires nous, totes aquestes coses amb quΓ¨ un vol estar a prop i impregnar-seβ. I Γ©s just aquest bon fer, entre el que es troba el treball de Lekuonastudio, lβΓ¨xit dβaquest establiment.

Cristina Carulla, lβartista del taller dβAdobo
A la zona alta de Barcelona, concretament al barri de Les Tres Torres, es localitza el restaurant Adobo/Adobar. AquΓ, la interiorista Cristina Carulla ha volgut crear un espai creatiu on el client, a mΓ©s de viure una experiΓ¨ncia gastronΓ²mica, es deixi endur amb els cinc sentits, tot emulant que es troba immers en el βtaller dβun pintor que el rep en el seu estudi per dinar o soparβ, tal i com apunta la prΓ²pia Carulla.

Partint dβaquΓ, les sanefes pintades a mΓ , el paper pintat, els quadres de gran format a les parets o la paleta de colors terra, entre dβaltres, esdevenen elements evocadors dβaquest univers creatiu. βPel que fa al mobiliari, vam decidir posar diferents tipus de cadires i que estiguessin desagrupades, ja que ens agradava la idea de pensar en un sopar al quΓ¨ es va afegint gent que acaba portant i seient a cadires que sΓ³n d’altres espais de la casaβ.

La naturalesa del local va ajudar a potenciar lβentrada de llum natural que banya lβespai, tot creant un ambient acollidor de dia i intimista de nit. Un entorn envoltat de vegetaciΓ³ actua de cortina alhora que enalteix el carΓ cter dβoasi que exerceix lβestabliment enmig de la ciutat.
Turull-SΓΈrensen Arquitectos, pares del temple de la paella ManΓ‘ 75ΒΊ
Tots (o gairebΓ© tots) els apassionats de la paella a Barcelona coneixen o han sentit parlar de ManΓ‘ 75ΒΊ. PerΓ² mΓ©s enllΓ de la seva proposta gastronΓ²mica, el restaurant situat a pocs metres de la platja de Sant SebastiΓ transmet una dosis extra de bon rotllo i ambient festiu, grΓ cies al projecte creat pels arquitectes InΓ©sΒ SΓΈrensenΒ i FedericoΒ Turull, alma mater de lβestudi barcelonΓ TurullSΓΈrensenΒ Arquitectos.
Lβespai es caracteritza per una disposiciΓ³ central de la cuina on divuit cremadors permeten als comensals veure la preparaciΓ³ mentre estan assentats i gaudeixen de la llum natural que entra des dels grans finestrals. Tot plegat en βuna atmosfera creada principalment per diferents teles coloristes, disposades al sostre, que acompanyen al comensal i li transmeten aquesta sensaciΓ³ de construcciΓ³ lleugera, lligada al mar i als plaers dels somnis d’estiuβ, tal i com expliquen des del propi estudi.

AZ Architects, la cova moderna de La Papa Barcelona
L’arquitecte Hugo Andrelo ha aconseguit fer del seu propi restaurant, La Papa Barcelona, una bona carta de presentaciΓ³ a la ciutat de Barcelona. El negoci, iniciat amb la seva parella, Agustina Prinsich, estΓ especialitzat en menjar saludable, i duu lβempremta creativa dβAZ Architects, estudi format pel propi Andrelo, pel seu soci NicolΓ‘s ZanchettaΒ i per Agustina Conoscenti, responsable de la direcciΓ³ creativa i identitat visual.

El resultat Γ©s un espai que connecta el que Γ©s natural amb el que Γ©s modern, lβorgΓ nic amb el contemporani i aixΓ brinda una proposta fora del comΓΊ, que mΓ©s enllΓ del gastronΓ²mic, aposta per la moda i el disseny, sota una filosofia de concept-store. Situada al cor de l’Eixample de Barcelona, La Papa es converteix, aixΓ, en un refugi al bell mig de la ciutat, llest per embolcallar al consumidor i copar-lo d’una βvivΓ¨ncia sensorial ΓΊnicaβ.

Trenchs Studio iΒ IF Architects, viatge a Orient MitjΓ amb Sumac & Mambo
Tot i fundar el seu propi estudi lβany 2020, Ricard Trenchs acumula una gran experiΓ¨ncia en lβΓ mbit de lβinteriorisme i en aquesta nova etapa sβha associat amb Florencia Finsterwald per donar forma a Sumac & Mambo, projecteΒ realitzat al 50% per Trench Studio i IF Architects.Β Tot i portar pocs mesos obert, el local ha aconseguit atraure mirades curioses, Γ vides de diversiΓ³ i originalitat. I no Γ©s per menys ja que el disseny interior convida a transportar-se al TeherΓ‘n dβavantguarda dels anys 70, en sintonia amb els plats de cuina iraniana que vesteixen la carta.

βVam voler crear tres zones diferenciades: una primera de lounge, per prendre copes; una segona de transiciΓ³, mΓ©s estreta, que ocupa la barra i estΓ pensada per estar de peu; i una tercera mΓ©s de restaurant, on la cuina, situada a la zona central, es converteix en la gran protagonistaβ, descriu el propi Trenchs. El resultat Γ©s un local ple de color, energia i dinamisme, on passen moltes coses i on es convida a gaudir i deixar-se veure pels carrers i locals de la ciutat.
