Restaurant Gala
La terrassa del restaurant Gala, dissenyat per Quintana Partners.

Qui hi ha al darrere del disseny dels locals de moda de Barcelona?

Descobrim els arquitectes, dissenyadors, interioristes i artistes que creen universos sensorials dins els restaurants mΓ©s punters de la capital catalana

L’àmbit de la restauraciΓ³ a Barcelona sembla que torna a bategar amb forΓ§a. DesprΓ©s de mesos de confinaments, limitacions d’aforament i quan els Γ­ndexs de la pandΓ¨mia es troben en una tendΓ¨ncia decreixent, els restaurants encenen els fogons a la mΓ xima potencia per donar resposta a una ciutadania assedegada de vida social. L’hegemonia de les terrasses dels darrers temps cedeix terreny a nous i transgressors establiments que conviden a gaudir tant del menjar com del propi espai. Estem davant propostes culinΓ ries que aposten amb forΓ§a per nous referents del disseny i l’arquitectura que, al seu torn, projecten una mirada trencadora i genuΓ―na a cada un dels espais gastronΓ²mics.

AixΓ­ doncs, rere cada nou place to be de Barcelona hi ha el nom propi d’un estudi que dibuixa part de l’escenografia de la ciutat, amb un traΓ§ innovador que cohabita amb altres talents dins del sector com LΓ‘zaro Rosa Violan, Sandra Tarruella o Pilar LΓ­bano, que fins fa poc en copaven un gruix important. PerΓ², qui hi ha avui darrere del disseny dels restaurants mΓ©s de moda de la capital catalana? Posem noms i veu a cadascun d’ells.

Quintana Partners, rere la musa Gala i l’acollidora Carmina

Sis anys li ha calgut a aquest estudi barcelonΓ­, capitanejat per Benito Escat i Pol Castells, per convertir-se en un dels referents actuals del disseny interior. Bona mostra del treball de Quintana Partners el trobem al restaurant Gala i al nouvingut Carmina. El primer s’ha convertit en un gran escenari de postureigΒ social on Γ©s difΓ­cil resistir-se (ni falta que fa) a la seva ambientaciΓ³ teatral i exuberant, amb cavallets de fira inclosos.

“La nostra base de disseny a Gala ha estat el surrealisme, sobretot daliniΓ , en una fusiΓ³ de l’ús i el disseny. La idea Γ©s que, a l’entrar al restaurant, aquest et sorprengui i a mesura que avances vagis descobrint les diferents sales, ambients, detalls i sorpreses”, comenten els autors. Com ells mateixos apunten sobre Gala: β€œCreiem que marcarΓ  un abans i un desprΓ©s al mΓ³n de la restauraciΓ³ de Barcelona, ja que potenciarΓ  la creativitat en interiorisme i servei. A mΓ©s, obre un nou perΓ­ode per a la ciutat amb el concepte de sopar i copes, molt establert en altres ciutats europees”.

Benito Escat i Pol Castells, de Quintana Partners.

En aquesta mateixa lΓ­nia, el nou Carmina obre al cor del barri de la Ribera una fonda rehabilitada en una antiga casa de viatges del segle XIX, β€œcentrada en un pati de vidre amb plantes desbordant i on s’han restaurat les pintures originals de l’Γ¨poca dels colons”, tal com apunten els dissenyadors. β€œEls seus colors cΓ lids, vermellosos i textures de rattan evoquen el carib amb un toc cosmopolita”. La fusiΓ³ d’avantguarda, sostenibilitat, amb essΓ¨ncia histΓ²rica i tocs d’irreverΓ¨ncia caracterΓ­stica del treball de Quintana Partnerts convida a viure cada espai projectat com una gran experiΓ¨ncia a la ciutat.

Restaurant Carmina
El nou Carmina, al cor del barri de la Ribera, Γ©s una fonda rehabilitada en una antiga casa de viatges del segle XIX.

IvΓ‘n PomΓ©s, llegat histΓ²ric en versiΓ³ segle XXI amb Croma by Flash

El repte no era fΓ cil, perΓ² l’arquitecte IvΓ‘n PomΓ©s, de Llamazares PomΓ©s Arquitectura, va assumir l’encΓ rrec de projectar la versiΓ³ 2.0 de la mΓ­tica truiteria Flash Flash que, als anys 70, es va convertir en punt de referΓ¨ncia del fenomen de la gauge divine. La iconografia pop projectada pel seu pare Leopoldo PomΓ©s en el projecte originari de Federico Correa i Alfonso MilΓ  Γ©s avui un element clau en aquest local β€œconfortable, acollidor i versΓ til”, tal i com el defineix el propi IvΓ‘n PomΓ©s.

Restaurant Croma by Flash
L’arquitecte IvΓ‘n PomΓ©s, de Llamazares PomΓ©s Arquitectura. s’ha encarregat del local Croma by Flash.

Situat al nΓΊmero 640 de l’Avinguda Diagonal de Barcelona, Croma by Flash fa una picada d’ull al passat des d’una posada en escena actual, on es juga amb la comunicaciΓ³ d’espais a diferents nivells, l’escala de grisos i amb pinzellades de color groc dels rodets Kodak, que atreuen l’atenciΓ³. A mΓ©s, β€œper corregir l’excΓ©s d’alΓ§ada es creen les magic boxes, unes grans lΓ mpades calidoscΓ²piques que rendeixen homenatge a la imatge pop del Flash Flash”, tal com apunta el propi PomΓ©s. El local es converteix aixΓ­ en un tribut a la filosofia transgressora del projecte original, a travΓ©s d’un plantejament singular amb identitat prΓ²pia.

arquitecte IvΓ‘n PomΓ©s
L’arquitecte IvΓ‘n PomΓ©s, de Llamazares PomΓ©s Arquitectura.

DPoch Studio, puresa hedonista amb Belbo Dos Besos

Caracteritzat per crear conceptes i sensacions ΓΊniques, l’estudi d’arquitectura i interiorisme DPoch Studio, fundat per Daniel Poch i amb seu a Barcelona des del 2006, Γ©s el responsable del novedΓ³s restaurant Belbo Dos Besos. Situat a la cΓ¨ntrica Rambla Catalunya, el nou espai estΓ  ideat per oferir una proposta d’oci i diversiΓ³ per als perfils mΓ©s hedonistes de la ciutat.

A l’hora de projectar el restaurant, β€œel client volia que fos un local amb encant, on l’influΓ¨ncia dels clubs privats de Chicago de l’època de la β€œllei seca”, conjuntament amb alguns detalls propis de cabaret, aportessin un toc desenfadat, elegant i al mateix temps actual”, apunten des de DPoch Studio. El resultat Γ©s un espai creat per gaudir d’una gastronomia amb accent italiΓ , on els ambients mΓ©s desenfadats i pΓΊblics (a peu de carrer) contrasten amb altres mΓ©s formals i exclusius (Champagne Room). β€œL’època de restriccions i l’esperada arribada de la fi de la covid-19 ens va portar a dissenyar un local amb quΓ¨ la gent poguΓ©s viure una experiΓ¨ncia que li fes desconnectar i alhora reconnectar amb si mateixa i amb la forma actual de divertir-se i passar-ho bé”.

restaurant Belbo Dos Besos
L’estudi d’arquitectura i interiorisme DPoch Studio, fundat per Daniel Poch, estΓ‘ darrere del nou restaurant Belbo Dos Besos.

Lekuonastudio, creadors de dimensions sensorials a El japonΓ©s escondido

Dins l’univers creatiu d’Emilio LecuonaΒ i Cristina GΓΌell, de l’equip de Lekuonastudio, les referΓ¨ncies de la cultura nipona juguen un paper important, ja que fins al JapΓ³ hi viatgen sovint per recarregar piles i inspirar-se en la seva estΓ¨tica, i la manera de fer les coses i d’entendre la vida. Tot aquest llegat l’han projectat a El japonΓ©s escondido que, sumat a una proposta gastronΓ²mica ben ideada i gestionada i el posterior boca-orella, l’han convertit en un dels restaurants de referΓ¨ncia de cuina japonesa de la capital catalana.

Restaurant El JaponΓ©s Escondido
Lekuonastudio ha incorporat les referències de la cultura nipona a El japonés escondido.

β€œLes premisses eren fer un japonΓ¨s amb molta identitat, i per aconseguir-ho vam extreure l’essΓ¨ncia que transmet una izakaya, una taberna tΓ­pica japonesa”, explica Emilio Lecuona. Amb la seva mΓ xima de voler explicar molt amb poc, Lekuonastudio va donar forma a un univers sensorial ric en matisos. β€œEl local respira creativitat, alegria, aires nous, totes aquestes coses amb quΓ¨ un vol estar a prop i impregnar-se”. I Γ©s just aquest bon fer, entre el que es troba el treball de Lekuonastudio, l’èxit d’aquest establiment.

Cristina GΓΌell i Emilio Lecuona, de l’equip de Lekuonastudio.
Cristina GΓΌell i Emilio Lecuona, de l’equip de Lekuonastudio.

Cristina Carulla, l’artista del taller d’Adobo

A la zona alta de Barcelona, concretament al barri de Les Tres Torres, es localitza el restaurant Adobo/Adobar. AquΓ­, la interiorista Cristina Carulla ha volgut crear un espai creatiu on el client, a mΓ©s de viure una experiΓ¨ncia gastronΓ²mica, es deixi endur amb els cinc sentits, tot emulant que es troba immers en el β€œtaller d’un pintor que el rep en el seu estudi per dinar o sopar”, tal i com apunta la prΓ²pia Carulla.

dissenyador i interiorista Cristina Carulla
La dissenyadora i interiorista Cristina Carulla.

Partint d’aquΓ­, les sanefes pintades a mΓ , el paper pintat, els quadres de gran format a les parets o la paleta de colors terra, entre d’altres, esdevenen elements evocadors d’aquest univers creatiu. β€œPel que fa al mobiliari, vam decidir posar diferents tipus de cadires i que estiguessin desagrupades, ja que ens agradava la idea de pensar en un sopar al quΓ¨ es va afegint gent que acaba portant i seient a cadires que sΓ³n d’altres espais de la casa”.

el restaurant Adobo/Adobar
En una lluminosa nau enjardinada al costat de Tres Torres es troba Adobo/Adobar, obra de Cristina Carulla.

La naturalesa del local va ajudar a potenciar l’entrada de llum natural que banya l’espai, tot creant un ambient acollidor de dia i intimista de nit. Un entorn envoltat de vegetaciΓ³ actua de cortina alhora que enalteix el carΓ cter d’oasi que exerceix l’establiment enmig de la ciutat.

Turull-SΓΈrensen Arquitectos, pares del temple de la paella ManΓ‘ 75ΒΊ

Tots (o gairebΓ© tots) els apassionats de la paella a Barcelona coneixen o han sentit parlar de ManΓ‘ 75ΒΊ. PerΓ² mΓ©s enllΓ  de la seva proposta gastronΓ²mica, el restaurant situat a pocs metres de la platja de Sant SebastiΓ  transmet una dosis extra de bon rotllo i ambient festiu, grΓ cies al projecte creat pels arquitectes InΓ©sΒ SΓΈrensenΒ i FedericoΒ Turull, alma mater de l’estudi barcelonΓ­ TurullSΓΈrensenΒ Arquitectos.

L’espai es caracteritza per una disposiciΓ³ central de la cuina on divuit cremadors permeten als comensals veure la preparaciΓ³ mentre estan assentats i gaudeixen de la llum natural que entra des dels grans finestrals. Tot plegat en β€œuna atmosfera creada principalment per diferents teles coloristes, disposades al sostre, que acompanyen al comensal i li transmeten aquesta sensaciΓ³ de construcciΓ³ lleugera, lligada al mar i als plaers dels somnis d’estiu”, tal i com expliquen des del propi estudi.

Restaurant ManΓ‘ 75
El restaurant ManΓ‘ 75 va nΓ©ixer el 2017 al barri de la Barceloneta.

AZ Architects, la cova moderna de La Papa Barcelona

L’arquitecte Hugo Andrelo ha aconseguit fer del seu propi restaurant, La Papa Barcelona, una bona carta de presentaciΓ³ a la ciutat de Barcelona. El negoci, iniciat amb la seva parella, Agustina Prinsich, estΓ  especialitzat en menjar saludable, i duu l’empremta creativa d’AZ Architects, estudi format pel propi Andrelo, pel seu soci NicolΓ‘s ZanchettaΒ i per Agustina Conoscenti, responsable de la direcciΓ³ creativa i identitat visual.

Benito Escat i Pol Castells Quintana Partners
AZ Architects, estudi format per Hugo Andrelo i NicolΓ‘s Zanchetta.

El resultat Γ©s un espai que connecta el que Γ©s natural amb el que Γ©s modern, l’orgΓ nic amb el contemporani i aixΓ­ brinda una proposta fora del comΓΊ, que mΓ©s enllΓ  del gastronΓ²mic, aposta per la moda i el disseny, sota una filosofia de concept-store. Situada al cor de l’Eixample de Barcelona, La Papa es converteix, aixΓ­, en un refugi al bell mig de la ciutat, llest per embolcallar al consumidor i copar-lo d’una β€œvivΓ¨ncia sensorial ΓΊnica”.

restaurant La Papa Barcelona
La Papa Barcelona duu l’empremta creativa d’AZ Architects, estudi format pel propi Andrelo i el seu soci NicolΓ‘s Zanchetta.

Trenchs Studio iΒ IF Architects, viatge a Orient MitjΓ  amb Sumac & Mambo

Tot i fundar el seu propi estudi l’any 2020, Ricard Trenchs acumula una gran experiΓ¨ncia en l’àmbit de l’interiorisme i en aquesta nova etapa s’ha associat amb Florencia Finsterwald per donar forma a Sumac & Mambo, projecteΒ realitzat al 50% per Trench Studio i IF Architects.Β Tot i portar pocs mesos obert, el local ha aconseguit atraure mirades curioses, Γ vides de diversiΓ³ i originalitat. I no Γ©s per menys ja que el disseny interior convida a transportar-se al TeherΓ‘n d’avantguarda dels anys 70, en sintonia amb els plats de cuina iraniana que vesteixen la carta.

Ricard Trenchs s’ha associat amb Florencia per donar forma a Sumac & Manbo.

β€œVam voler crear tres zones diferenciades: una primera de lounge, per prendre copes; una segona de transiciΓ³, mΓ©s estreta, que ocupa la barra i estΓ  pensada per estar de peu; i una tercera mΓ©s de restaurant, on la cuina, situada a la zona central, es converteix en la gran protagonista”, descriu el propi Trenchs. El resultat Γ©s un local ple de color, energia i dinamisme, on passen moltes coses i on es convida a gaudir i deixar-se veure pels carrers i locals de la ciutat.

restaurant Sumac & Mambo
L’interiorisme de Sumac & Mambo ens transporta, de la mΓ  de Trenchs Studio iΒ IF Architects, al TeherΓ‘n d’avantguarda dels anys 70.