Los cofundadores de Llama Energy Marc Laporte y Alex Pavlov.
Marc Laporte i Alex Pavlov, cofundadors de Llama Energy.

Llama Energy, IA per estalviar en la factura elèctrica

La startup barcelonina permet estalviar una mitjana de prop de 400 euros anuals.

A l’era de la intel·ligència artificial, la IA es presenta com una eina útil de forma transversal, inclosos àmbits insospitats, com l’estalvi en la factura de la llum. La startup catalana Llama Energy es proposa posar fi als sobrecostos de la factura de la llum, utilitzant algoritmes i IA per detectar si els usuaris paguin de més.

Amb aquest objectiu, la plataforma pretén empoderar el consumidor perquè estalviï “el màxim possible”, com destaca Marc Laporte, que va fundar Llama Energy a Barcelona juntament amb Alex Pavlov l’any passat. Des de que està operativa, la startup ha generat més de 100.000 euros en estalvis, com detalla Laporte. L’objectiu és tancar 2025 havent ampliat aquesta xifra fins als tres milions d’euros.

Com rememora Laporte un any després de la fundació de l’empresa, ell i Pavlov es van conèixer un any abans. El seu soci ja explorava les ineficiències del mercat energètic i havia creat diversos prototips. “Jo en vaig ser un dels primers usuaris, i amb el temps, també cofundador. Des d’aleshores, treballem junts per crear el producte que ens hauria agradat trobar.”

Aquest enfocament ha anat evolucionant, i Llama Energy ha integrat automatismes capaços d’analitzar factures, calcular estalvis, registrar usuaris i gestionar comunicacions habituals de manera automatitzada. Recentment, a més, han llançat una nova funcionalitat: el sistema pot llegir factures mitjançant una foto, fet que facilita i agilitza l’ús del servei.

Amb aquests elements, Llama Energy actua com “un assessor energètic personal impulsat per IA”. El sistema escaneja les factures per detectar càrrecs ocults, compara automàticament les tarifes del mercat i recomana la millor opció per a cada usuari. Per agilitzar la comunicació amb els usuaris, tot es gestiona via WhatsApp. A més, treballen per ampliar els serveis cap a solucions d’eficiència energètica, com consells personalitzats i dispositius intel·ligents.

A més de fer un seguiment constant dels preus energètics, pot realitzar canvis automàtics de companyia en cas de detectar oportunitats d’estalvi. Amb la seva modalitat Autopilot —per dos euros mensuals—, inclou la gestió completa del canvi. A través d’aquestes eines, la startup aconsegueix reduccions mitjans d’un 30% de la factura, amb casos que arriben al 65%. De fet, els clients d’Autopilot estalvien una mitjana de 392  euros anuals. 

Objectiu: 10.000 usuaris el 2025

L’empresa, que va arrencar amb una ronda pre-seed de 400.000 euros, es marca com a objectiu assolir els 10.000 usuaris durant aquest any, així com ampliar les automatitzacions, i forjar aliances amb proveïdors energètics. A més, la seva estratègia també inclou arribar a col·lectius vulnerables, i ja ha començat a col·laborar amb entitats socials: “Sovint són persones grans que fa anys que estan amb la mateixa companyia energètica i, per tant, estan pagant molt de més sense saber-ho, o bé minories que no tenen un bon coneixement del mercat energètic”. 

L’objectiu de Llama Energy va més enllà de controlar i optimitzar les factures dels seus clients: vol eliminar comissiones que considera “excessives i innecessàries” i que Laporte assegura que estan detectant de manera regular: “El nostre objectiu és eliminar els sobrecostos al mercat energètic”.