Menys turistes i de més qualitat. L’aposta de Barcelona és clara, i els seus efectes es traslladen a múltiples àmbits de la ciutat, inclòs el sector hoteler i, per extensió, la inversió immobiliària als hotels de la ciutat i el seu entorn. Malgrat descendir respecte a un 2024 amb grans operacions, la província de Barcelona ha concentrat fins a setembre el 17% del total de la inversió immobiliària en el sector hoteler a nivell estatal, amb 478 milions d’euros.
Amb aquesta xifra, Barcelona se situa com la segona província en atracció d’inversió en hotels, només per darrere de Canàries —que es queda amb el 32%—, i per davant de Madrid i Balears, les dues amb el 10%. Segons dades de la firma de gestió d’inversions Colliers, els 478 milions d’euros es corresponen a 15 transaccions a la província. D’elles, set s’han produït en la capital catalana, amb una suma de més de 1.200 habitacions en aquests tres primers trimestres de 2025.
Des de Cushman & Wakefield, Albert Grau ressalta que la quantitat d’habitacions transaccionades a Barcelona ciutat ha estat menor que l’any passat. Amb dades del primer semestre, el 2024 en van ser 1.600, enfront de 500 el 2025. No obstant això, el valor per habitació s’ha vist incrementat: de 280.000 euros el 2024, s’ha passat a 390.000 euros el 2025: “Els actius s’estan encarint”, ressalta Grau, responsable de Hospitality a Espanya.
Aquest encariment pot minvar l’interès inversor, “no pel destí, sinó pel preu i les limitacions”, assegura Grau, que destaca que aquestes limitacions per obrir nous hotels en el centre “provoca que cada vegada costi més poder invertir en hotels a Barcelona”. No obstant això, Grau assegura que la ciutat se situa “en el focus principal dels inversors a nivell europeu”. Tant és així que les enquestes i estudis elaborats per Cushman & Wakefield situen a Barcelona en la primera o segona posició quant a atractiu per als inversors; “el problema és trobar l’actiu”.
De cara al que queda per davant de 2025, la capital catalana manté un horitzó similar: “L’interès continua sent alt, i el que és complicat és trobar oportunitats que es puguin convertir en ofertes”. En aquest sentit, planteja dos escenaris: actius familiars sense relleu generacional que es plantegin vendre, o bé fons d’inversió que volen tornar a vendre un hotel.
Amb aquest increment de preus davant la poca oferta, “les rendibilitats estan més ajustades”, també en un context en el qual els preus per pernoctar a la ciutat s’han estancat o fins i tot disminuït. L’ocupació també ha descendit respecte a l’any passat, tot i que només ho ha fet un 0,7%, situant-se en un 79,3%. L’ingrés per habitació disponible també ha registrat un lleuger descens fins al tercer trimestre, i s’ha situat en els 153 euros, segons el Baròmetre Hoteler d’STR i Cushman & Wakefield. Malgrat aquesta lleu reducció, Barcelona segueix situada com una de les destinacions amb majors ingressos, només per darrere de Marbella (263 euros) i Balears (172), en un mercat en el qual també influeix la quantitat d’allotjaments de luxe.

En aquest segment del luxe, el teixit hoteler de la ciutat ha vist incorporar-se un nou actor recentment, que arriba amb força i amb la intenció d’atreure a visitants internacionals i també locals: el METT Barcelona, antic Gran Hotel La Florida, va reobrir les portes al setembre de la mà de Sunset Hospitality Group. L’hotel, que enguany arriba a un segle d’història, ha reobert després d’una reforma de 15 milions d’euros, mirant cap a Barcelona des del Tibidabo.
L’hotel s’alça sobre Barcelona perfilant el seu skyline com a hotel de gran luxe de cinc estrelles, amb 70 habitacions i suites, a més de dues piscines, àrea d’spa amb Valmont Red Carpet, salons per a esdeveniments i una proposta gastronòmica configurada per tres opcions: un restaurant mediterrani, 1925 Vermuteria i el Florida Lounge by Lladró. “Volem convertir l’hotel de nou en un punt de trobada social per als habitants de la ciutat”, defensa Jaime Buxó, CEO de Sunset Hotels & Resorts.

La firma internacional s’ha fet càrrec de la reobertura de l’hotel en aliança amb la socimi Atom Hotels com a propietari i GMA Corporate com a asset manager. Ho ha fet dins d’una cartera d’hotels en expansió: de fet, l’establiment de Barcelona és el tercer que ha obert a escala global el grup, amb seu a Dubai. Actualment, compta amb hotels a Marbella i Turquia, i obrirà en els pròxims mesos hotels de luxe en ciutats com Milà i a Singapur: “Amb la connectivitat que té Barcelona, especialment amb els mercats asiàtics i els Estats Units, la ciutat reunia les condicions per situar-hi un hotel de METT”, ressalta Buxó.
Aquesta obertura no ha estat l’única estrena a la ciutat en les últimes setmanes: easyHotel ha obert el seu segon establiment a Barcelona. Amb un centre limitat per la normativa quant a noves obertures, la cadena ha triat l’àrea en transformació de la Sagrera per obrir el seu segon hotel a la ciutat, i quart a Espanya. Amb 75 habitacions, l’establiment se situa en una zona estratègica, tant per la seva proximitat amb el 22@ com per la futura estació de la Sagrera i el nou barri que emergirà amb la infraestructura ferroviària.
Aquestes obertures es complementen amb operacions com la que va protagonitzar Catalonia en invertir 28 milions d’euros en un hotel fins llavors propietat de Meridia, situat davant la platja a Poblenou. Poc després l’Hotel Barceló Raval va canviar de mans i va ser adquirit pel fons Real IS, mentre que el Palace ha passat a ser propietat de l’Estat d’Algèria.
De Barcelona cap al món
Barcelona no només és receptora d’inversions hoteleres i de projectes internacionals: les cadenes amb segell barceloní també protagonitzen inversions i impulsen establiments més enllà de la capital catalana. En els últims mesos, diverses operacions han expandit hotels d’empreses barcelonines en el tauler internacional, com va fer al maig H10 amb la compra d’un nou cinc estrelles a París. Situat prop de la Torre Eiffel, l’hotel operarà amb el nom de The One Anima París, amb 40 habitacions. Amb ell, la cadena catalana ha ampliat la seva presència a Europa, on ja compta amb hotels a Londres, Roma, Venècia, Lisboa i Berlín.
Els primers trimestres de 2025 deixen també altres operacions, com l’arribada a Washington d’Eurostars Hotel Company, amb la seva tercera obertura als Estats Units en un any, i la de Sercotel, que ha apostat per expandir-se dins d’Espanya amb nous hotels a Madrid, Castelló i Cadis, que se sumen a una cartera que inclou 85 hotels.

L’expansió internacional és una prioritat també per a Derby Hotels Collection: “Barcelona i Madrid ho tenim cobert, i sempre hem tingut ganes de sortir a altres capitals europees”, explicava Joaquim Clos en la prèvia del seu esdeveniment anual a la Terrassa del Claris. Després de vendre un hotel a París per 97 milions d’euros i apostar per reformar el seu actiu a Londres amb uns 20 milions, ara posen el focus a Lisboa: “Estem buscant l’immoble que reuneixi les característiques idònies”. Sempre seguint la seva línia de disseny i luxe.
El luxe, de fet, brilla a la ciutat, com s’ha constatat en els Beyond Luxury Awards. Els premis de la indústria luxury, en la seva cinquena edició, han reconegut tres hotels catalans: el Majestic, com a hotel de luxe de l’any en el segment classic hotel; Serras Barcelona, en el segment boutique hotel, i Monument Barcelona, per la seva experiència gourmet. Un luxe enfocat a clients de qualitat, en la línia de l’objectiu que s’ha marcat Barcelona: atreure menys i millors visitants.