A inicis de l’any 2002, Veritas va obrir a Barcelona el primer supermercat de productes 100% ecològics i certificats. Darrere d’aquesta iniciativa hi havia quatre socis, entre ells la família Elías, que era accionista de Caprabo i que va voler traslladar la seva experiència al sector de la distribució organitzada al llavors minúscul mercat de l’alimentació ecològica. La seva visió era “democratitzar”, és a dir, fer accessible per al gran públic el consum de productes eco i que deixessin de ser una raresa que només podia comprar-se en petites botigues especialitzades i herboristeries. Vint anys després, aquest objectiu s’ha complert, però realment el seu camí no ha fet més que començar, ja que el potencial de creixement del sector és enorme.
Quan Veritas va néixer, a Espanya l’alimentació ecològica representava un simbòlic 0,5% del total. Tot i que aquesta xifra s’ha multiplicat per cinc en aquestes dues dècades, fins a l’actual 2,5%, es tracta d’un volum que continua sent molt baix i més si es compara amb altres mercats europeus. Es calcula que la despesa anual per càpita en productes ecològics a Espanya és de 50 euros, davant dels 350 euros de països com Dinamarca o Suïssa o els 175 euros de França. “Realment som tan diferents dels francesos? Veritas té moltíssim potencial de creixement i creiem que el que cal són mesures d’estímul per part del Govern central per incentivar el consum d’aliments ecològics”, explica el conseller delegat de la cadena, Silvio Elías de Gispert, en una conversa amb The New Barcelona Post.
Segons l’empresari, el Govern hauria de baixar com més aviat millor l’IVA dels productes ecològics, aplicant un tipus superreduït que permeti incrementar el consum i disminuir el diferencial de preu que hi ha amb els aliments procedents de l’agricultura o ramaderia tradicional o no ecològica. “Els nostres tomàquets ecològics de temporada no sempre són més cars, però en el cas del pollastre o del porc, sí, necessàriament hi ha d’haver un diferencial de preu, ja que es tracta de productes diferents, són animals que s’han criat de manera totalment diferent, amb un cicle de creixement més lent que encareix els costos”, argumenta Elías.
Aquesta petició de reducció de l’IVA ja s’ha fet arribar al Govern de Pedro Sánchez a través de l’Associació Espanyola d’Elaboradors i Comercialitzadors Ecològics (Asobio), amb l’argument que aquest tipus d’alimentació “no només és millor organolèpticament, sinó també millor per a la salut i per al futur del planeta”. El conseller delegat de Veritas exposa, a més, un altre motiu de pes per incentivar fiscalment aquest sector: la Unió Europea ha establert que a l’any 2030 el 25% de les hectàrees de cultiu dels països membre han de ser ecològiques per poder complir els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de Nacions Unides. “Avui, la superfície ecològica és de només el 8%, xifra que hem d’aconseguir triplicar en només vuit anys; clarament hi haurà d’haver algun estímul”, considera.
El conseller delegat de Veritas es mostra orgullós de la feina feta per la cadena al llarg d’aquests 20 anys. “Hem estat agents transformadors, protagonistes del creixement experimentat pel sector i avui renovem totalment les nostres conviccions originals per continuar sent motors d’aquest canvi 20 anys més”, destaca. Segons Elías, a Veritas l’ha mogut “una il·lusió tremenda” sustentada en la voluntat de “millorar la salut de les persones” i contribuir a “transformar el model agroalimentari”. “Som una empresa molt apassionada, sempre hem volgut liderar el canvi i anar per endavant, avançant-nos a totes les normatives i amb un esforç de divulgació titànic que volem continuar fent en el futur”, subratlla.
Silvio Elías: “Som una empresa molt apassionada, sempre hem volgut liderar el canvi i anar per endavant, avançant-nos a totes les normatives i amb un esforç de divulgació titànic que volem continuar fent en el futur”
La família Elías va fundar Veritas amb tres socis que actualment continuen sent accionistes de la companyia: les famílies Pont (de Borges) i Martí, i el professor d’Esade Carles Torrecilla. “Continuem sent els mateixos des del principi”, explica Elías, que afegeix que l’única novetat és que ara també són socis de l’empresa Pello Aizpuru i la seva dona, Elisabeth Hofmann, el matrimoni que va fundar la cadena d’aliments ecològics valenciana Ecorganic, adquirida per Veritas a mitjans del 2019. Segons el conseller delegat, el creixement de la cadena s’ha efectuat, fonamentalment, amb recursos propis i no està previst donar entrada a socis o incorporar firmes de capital risc com a companys de viatge. “Amb una inversió anual d’entre cinc i sis milions d’euros, podem créixer sols; ara com ara no busquem socis, però de cara al futur mai no es pot descartar res”, apunta.
Amb una xarxa de 80 establiments –incloent-hi la botiga online–, Veritas ha tancat l’exercici del 2021 amb una facturació de 108 milions d’euros, xifra que suposa un creixement de l’1,2%, encara que en volum de productes comercialitzats l’alça ha estat de 4%. L’evolució respecte al 2020 és moderada, tenint en compte que en aquest exercici les vendes van créixer un 8% per l’efecte del confinament, que els va proporcionar “tres mesos extraordinaris” en què van vendre com mai. Així, el 2020 les vendes online es van disparar un 300%, embranzida que l’any passat es va modular al 15%.
El darrer any, la cadena ha guanyat dos punts de quota de mercat, passant a controlar al voltant del 10% del sector (sense incloure els productes frescos), una xifra que escala al 25% en el cas de Catalunya, segons Nielsen. La marca també opera a Madrid, les Balears, el País Basc, Navarra, el País Valencià i Andorra.
Pla de noves obertures i reformes
Tot i la complexitat geopolítica i de qüestions com l’alça dels carburants, Silvio Elías es mostra molt optimista respecte a les previsions per al 2022, exercici en què Veritas s’ha proposat créixer un 10% gràcies al pla per inaugurar entre cinc o sis noves botigues. Les dues primeres ja han obert a Palma de Mallorca i a Sant Joan d’Alacant. Paral·lelament, l’empresa reformarà catorze supermercats que s’han quedat antics per potenciar les vendes i aplicar un nou model d’establiment. Una de les reformes més significatives serà la de la botiga del carrer Mandri, icònica per ser la segona que va obrir la cadena. En aquest procés per adaptar la xarxa a les noves necessitats, Veritas ha apostat també per tancar quatre botigues que eren excessivament petites; dos ja han abaixat la persiana i dues més ho faran aquest any.
Les noves obertures i reformes requeriran una inversió de 6 milions d’euros. Segons avança Elías, l’objectiu de Veritas és assolir els cent punts de venda el 2025. Durant aquests tres anys confia en “créixer un mínim del 30%”, de manera que la facturació de la cadena s’elevaria a 140 milions. En aquest nou pla d’obertures, l’aposta de Veritas passa per obrir establiments més grans, amb una superfície d’entre 500 i 800 metres quadrats i amb aparcament. Com a novetat destaca l’obertura de botigues amb el format stand–alone o construïdes sobre un solar des de zero, model que ja s’ha estrenat a Palafrugell (Girona) i a Sant Joan d’Alacant.
De la xarxa actual de 80 punts de venda, uns deu llueixen l’ensenya Ecorganic, però segons Elías, ja s’ha pres la decisió d’unificar les marques, per la qual cosa, en dos anys, només s’utilitzarà la marca Veritas. La cadena amb seu a Barcelona ocupa actualment 800 persones de forma directa i compta amb una plataforma logística de 10.000 metres quadrats a Lliçà d’Amunt. Aquesta infraestructura, estrenada el 2016, va suposar una inversió de quatre milions d’euros i, a més de centralitzar la distribució de productes ecològics a totes les botigues, acull els obradors de l’empresa, el centre de preparació de comandes online i la seu d’Anna Ecològica, la divisió de subministrament d’ingredients ecològics per al sector de l’hostaleria i col·lectivitats.
Des de Lliçà, Veritas gestiona més de 4.000 articles ecològics i subministra a 80 botigues i unes 300 escoles. A l’obrador de pa, pastisseria i pastisseria ecològica s’elaboren diàriament més de 4.000 peces, tant per als establiments propis com per a tercers. Al complex hi ha també una cuina on es produeixen plats preparats i productes fruit de l’aprofitament d’aliments frescos que ja no es poden vendre, per la qual cosa es minimitza la generació de residus. La cadena es proveeix de 450 productors. El 90% de les compres es fan a Espanya —el 70% a Catalunya– i un 10% són importacions, fonamentalment de fruites tropicals o d’articles com el cafè. “Som l’únic supermercat que no venem taronges a l’agost i al setembre; quan s’acaba la temporada, s’acaben, no volem importar-les, el nostre compromís amb la proximitat és total”, assenyala el directiu.
“Tot el que fem té una vocació d’impactar positivament al planeta”, conclou Elías, després d’assenyalar que Veritas ha aconseguit renovar per tercer cop la certificació d’empresa BCorp.