La marca de roba i accessoris esportius per a l’aire lliure Buff està immersa en un pla de creixement que passa per potenciar la sostenibilitat i per produir el 100% dels seus articles a la fàbrica d’Igualada (Barcelona). Amb un important increment de la demanda i molts problemes amb el transport internacional, l’estratègia d’Original Buff inclou també intensificar l’ús de tecnologies digitals per reduir els terminis d’entrega de les comandes als clients d’Europa i els Estats Units.
Aquests són els motius que determinen el trasllat de l’Àsia a Igualada de la confecció de les gorres Buff, que suposa el 10% de la producció total, per aconseguir que a finals de 2023 tots els articles tèxtils de la marca es fabriquin a Catalunya. Actualment confecciona roba esportiva per a la pràctica de diferents disciplines i accessoris com tubulars, passamuntanyes, daidemes, o gorres amb i sense visera.
Per a la fabricació local de les gorres, Original Buff ha invertit 1,4 milions d’euros en la construcció d’una nau industrial de 1.500 metres quadrats —repartits en tres plantes— i 200.000 euros més en maquinària. La inversió s’eleva a cinc milions d’euros si se sumen les millores en digitalització amb la incorporació del sistema lean a tota la instal·lació fabril. La relocalització implica, també, la contractació de 70 persones aquest any i 70 més el 2023, que se sumaran als 108 empleats destinats a les línies de confecció. La plantilla total d’Original Buff es de 350 persones que treballen als 13.000 metres quadrats, entre la fàbrica i les oficines d’Igualada.
Original Buff és coneguda popularment pels seus tapaboques tubulars fabricats sense costures, fins al punt que la marca ha derivat en un nom genèric per a aquesta peça de roba. La companyia i el buff van ser obra de Joan Rojas, un amant del motociclisme que va idear el tapaboques per a ús personal i ho va industrialitzar el 1992.
Actualment, 30 anys més tard, l’empresa segueix en mans de la família Rojas Vives, però té la seva estructura directiva professionalitzada i una gamma de productes més àmplia. Les últimes dades facilitades per la companyia corresponents a l’exercici fiscal de 2020 (tancat a 31 de març de 2021) situen la facturació en 85 milions d’euros, un 63% més que en l’any fiscal anterior.
El conseller delegat de Buff, David Camps, va expressar que la intenció és que una part dels treballadors provinguin del centre de formació que l’empresa ha obert a Igualada. La companyia ja ha contractat aquest any quatre joves –del total de 14 matriculats— que compaginen la feina amb l’ensenyament que reben en aquest centre.
Almudena Cara, responsable de personal d’Original Buff, corrobora que “està resultant una àrdua tasca assegurar el relleu generacional i ampliar la plantilla, atès que les noves generacions no se senten atretes per aquest sector tan madur i encara no tenen la formació necessària per rellevar el nostre equip de professionals”. Cara destaca que les persones que s’incorporin confeccionaran amb teixits diversos (lycra, polièster, polar…) i amb màquina plana i overlock, o recobridora o flatlock.
L’Escola de Confecció Buff és un projecte adreçat a persones en atur que va arrancar durant el primer trimestre d’aquest any i que té per objectiu cobrir la manca de professionals confeccionistes que té el sector tèxtil i que està estretament lligada als processos de deslocalització de molts fabricants, segons confirmen fonts del sector. Es vol promoure el relleu generacional a l’ofici de la confecció i assegurar la continuïtat d’aquesta professió a la comarca i al conjunt de Catalunya on el teixit industrial tèxtil encara té molta presència.
L’Escola de Confecció Buff ha comptat amb el suport de la Fundació tèxtil FITEX i de l’Ajuntament d’Igualada. La seu de l’escola està a l’Igualada Fashion Lab, un hub d’innovació i creativitat inaugurat el passat mes de novembre en unes instal·lacions de més de 700 metres quadrats a l’antiga fàbrica Vives Vidal.