Aro i Torre Muga són els negres de més valor que elabora Muga, un dels cellers més destacats de la DOC Rioja. No s’elaboren cada any, ja que la climatologia i la qualitat del raïm marquen la decisió d’embotellar o no aquests dos vins que conformen la gamma més alta de l’empresa juntament amb el gran reserva Prado Enea. En aquesta dècada, per exemple, només han sortit al mercat quatre anyades d’Aro, mentre que de Torre Muga se n’han embotellat sis.
Aquest octubre es van començar a comercialitzar les noves anyades Aro 2019 i Torre Muga 2019, al preu de 270 euros i 75 euros, respectivament. Feia dos anys que els clients de Muga no podien gaudir d’aquests vins, ja que l’última collita que es va comercialitzar va ser la del 2016. Elaborats amb Tempranillo i Graciano —el Torre Muga conté també la varietat de raïm Mazuelo—, tots dos tenen una criança de 18 mesos en bótes noves de roure francès i, abans de l’embotellat, se sotmeten a una clarificació amb clara d’ou fresc, un dels segells d’identitat de la casa.
Els germans Manu, Eduardo i Ana Muga han presentat aquest dimarts a Barcelona aquests dos icònics vins de gamma alta del celler, que han maridat amb un menú dissenyat pel restaurant Oria, de Martin Berasategui i titular d’una estrella Michelin, situat a l’Hotel Monument del Passeig de Gràcia. A la trobada també hi ha participat Quim Vila, copropietari de Vila Viniteca, ja que una de les empreses del seu grup, Calidoscopi, és la distribuïdora exclusiva de Muga a Barcelona des de fa quinze anys. “Sempre acudim a Barcelona quan tenim bones notícies per donar, com és l’arribada al mercat d’Aro 2019 i Torre Muga 2019. Catalunya és un mercat molt important per a Muga i és especialment clau per a les nostres gammes més altes”, afirma Manu Muga, vicepresident del celler.
Segons l’empresari, el mercat català genera el 10% de les vendes nacionals de la companyia, però aquest percentatge arriba al 15% en la comercialització dels vins de preu més alt. “Per Muga, Catalunya és especialment interessant pel mix de productes que venem. Els negres són els vins de Rioja que tenen més fama, però aquí venem moltíssim vi blanc i, especialment, rosats”.
Concretament, apunta Manu Muga, el 70% de les vendes al mercat català corresponen a vins negres i la resta a rosats i blancs, una proporció que no és habitual a totes les comunitats autònomes. “No és fàcil vendre rosats prèmium com el Flor de Muga, però a Catalunya hi ha molta més cultura. Barcelona, la Costa Brava, Eivissa i Màlaga són bones places per a aquest tipus de productes”, afegeix.
Amb seu a l’emblemàtic Barrio de la Estación, a Haro, Bodegas Muga elabora al voltant de dos milions d’ampolles a l’any, de les quals un milió i mig són vins negres i la resta blancs i rosats i també caves (50.000 ampolles), amb la marca Conde de Haro. En l’últim exercici fiscal, tancat el mes d’agost passat, la companyia va facturar al voltant de 30 milions d’euros, en un any marcat per l’escassetat de producte. “No teníem més vi per vendre”, assegura.
Muga ven el 50% de la seva producció al mercat nacional i l’altre 50% s’exporta, a uns 80 països, amb els Estats Units, el Regne Unit i el Canadà al capdavant. Alemanya, Escandinàvia i Àsia són també mercats importants per al celler, gestionat actualment per la tercera generació, integrada per 7 cosins de dues branques familiars.
La propietat familiar, molt lligada a la visió a llarg termini, ha portat Muga a ser un dels cellers que més ha invertit en la compra de vinyes a Rioja. Així, des del 2014 l’empresa ha adquirit 200 hectàrees i avui té en propietat 420 hectàrees que li permeten abastir-se en un 60% de raïm. El 40% restant es compra a altres viticultors. Una altra característica de la casa és que posseeix una boteria pròpia.
L’empresa està en l’actualitat centrada al 100% en vins de la DOC Rioja, però Manu Muga admet que a la família li agradaria implantar-se a altres regions vinícoles, com han fet alguns dels principals cellers del sector. “Sí que tenim aquesta inquietud, tenim ganes de fer coses fora de Rioja”, reconeix. Segons el vicepresident de Muga, l’empresa ja s’ha vist obligada a apujar preus per l’encariment de l’energia i els subministraments com el vidre i aviat farà una nova revisió a l’alça.