L’Escola Superior de Cinema i Audiovisuals de Catalunya (Escac) ha estat un dels centres seleccionats per Netflix per participar en el seu programa de creativitat inclusiva, una iniciativa que busca afavorir la diversitat en pel·lícules i sèries per aconseguir que hi deixi d’haver grups socials infrarepresentats a l’audiovisual. Així, dos estudiants de guió de l’Escac seran becats pel Fons per a la Creativitat Inclusiva creat pel gegant nord-americà de l’streaming, amb un pressupost de cent milions de dòlars que es preveu invertir en els pròxims cinc anys.
La nova beca Escac-Netflix de guió cobrirà, per al curs 2022-2023, el cost de la matrícula i les despeses d’inscripció al Màster en Guió, així com una ajuda econòmica per costejar les despeses d’allotjament i manutenció durant els mesos que dura el programa d’estudis, l’adquisició de material informàtic i tecnològic, i les despeses de trasllat a Terrassa, on té la seu l’Escac. Amb aquest acord, la prestigiosa escola catalana de cinema amplia el seu programa de beques, del qual actualment se’n beneficien 100 alumnes amb recursos limitats cada any.
Segons l’Escac, la creació de la beca de guió té per objectiu “contribuir a fer de la indústria audiovisual un sector més inclusiu i divers, a través de la cerca de noves mirades i propostes narratives de grups socials infrarepresentats a l’audiovisual”. Es tracta d’impulsar l’equitat creativa i fomentar la presència de persones amb diversitat cultural, amb diversitat sexual i de gènere, i/o amb discapacitat darrere de les càmeres, per la qual cosa només podran optar a aquestes beques les persones que s’hi identifiquin d’aquestes identitats infrarepresentades. Els guanyadors de la beca, després de superar el procés de selecció, es donaran a conèixer el pròxim 6 de juliol.
Segons Ted Sarandos, codirector i cap de continguts de Netflix, el Fons per a la Creativitat Inclusiva busca “invertir en la següent generació de narradors diversos” i té com a principal missió ajudar la companyia a reduir la bretxa de representativitat en pantalla de col·lectius històricament infrarepresentats per motius de gènere, raça, identitat sexual o discapacitat. Per monitorar els avenços en aquesta matèria, Netflix va presentar el passat mes de febrer un estudi que la Iniciativa d’Inclusió USC Annenberg ha realitzat sobre les sèries i pel·lícules emeses per la companyia del 2018 al 2019. “L’informe deixa clar que, encara que Netflix hagi fet progressos en matèria de representació any rere any, encara ens queda molt per fer”, constata Sarandos.
Segons l’estudi, la inclusió darrere de les càmeres –és a dir, que hi hagi diversitat entre els guionistes, directors i productors– augmenta de manera exponencial la inclusió davant de les càmeres. “Totes dues qüestions depenen que els executius de Netflix que encarreguin aquestes històries també siguin diversos”, assenyala l’alt directiu nord-americà.
Dels 22 indicadors d’inclusió analitzats per a pel·lícules i sèries, 19 van mostrar millores d’un any a l’altre. “Anem per davant de la resta de la indústria en contractació de dones i dones de color per dirigir les nostres pel·lícules, i de creadores per donar vida a les nostres sèries. A més, hem aconseguit la igualtat de gènere en papers protagonistes en pel·lícules i sèries”, assenyala Sarandos.
“També hem superat —afegeix— la representació proporcional de protagonistes, coprotagonistes i actors i actrius principals negres en els dos anys examinats. Però no tots els grups racials o ètnics van experimentar un augment de representació durant el període cobert per l’estudi. Encara tenim bretxes de representació importants, pel que fa a la població nord-americana, en sèries i pel·lícules per a les comunitats llatines, de nord-africans o de l’Orient Mitjà, indis nadius americans o nadius d’Alaska i nadius de Hawaii o de la Polinèsia. Queda molt per fer per incrementar la representació de la comunitat LGBTQ i de personatges amb discapacitat”.
Per accelerar el procés d’inclusió i diversitat, Netflix preveu invertir cent milions de dòlars en els cinc anys vinents, tant en organitzacions externes que tinguin una trajectòria sòlida en la preparació per a l’èxit a comunitats infrarepresentades a la indústria del cinema i la televisió, com en programes personalitzats de Netflix que ajudin la companyia a identificar, formar i contractar professionals prometedors de tot el món.