Obras en Portal de l'Àngel por Anna Badia.
Las obras de Portal de l'Àngel a la altura de la calle dels Arcs.

Portal de l’Àngel avança en les obres per mudar la seva pell

L'avinguda renova el seu paviment en una reforma que va més enllà d'allò estètic, en una actuació sense precedents que instal·larà peces més gruixudes i resistents

Passejar per Portal de l’Àngel és passejar per un dels principals carrers comercials a nivell estatal, i també és passejar sobre llambordes esquerdades i irregulars que provoquen més d’un ensopec i, en dies de pluja, esquitxades inesperades a qui els trepitgen, fins i tot hores després.

Per situar l’estat de l’avinguda al nivell de la seva oferta comercial, l’Ajuntament ha posat en marxa la substitució del paviment del carrer, amb unes obres que tindran un cost de 2,8 milions d’euros.

Els treballs, distribuïts en diverses fases per trams del carrer, s’allargaran fins més enllà d’aquest mandat, en el marc del pla de manteniment integral de la ciutat, el conegut com Pla Endreça.

En concret, enguany s’executaran les dues primeres fases de la reforma, començant pel paviment central del carrer dels Arcs i pujant fins al carrer Montsió, la qual cosa representa uns 2.500 metres quadrats i una inversió d’1,5 milions d’euros. La intervenció en el tram que segueix fins a la Plaça Catalunya es deixarà per al pròxim mandat, amb 1,3 milions d’euros més.

“L’actuació neix d’un treball conjunt de cirurgia, de preguntar a cada districte les actuacions que considerava prioritàries”, explica la directora de l’àrea de Manteniment de l’Espai Públic de l’Ajuntament i responsable del Pla Endreça, Bea Huarte.

En el cas de Ciutat Vella, es va apostar per Portal de l’Àngel, entre altres intervencions, i és que es tracta “d’un carrer amb molta demanda de vianants, en la qual mai realment s’havia fet una intervenció com aquesta”.

Portal de l'Àngel de Barcelona.
El paviment actual de l’avinguda està visiblement deteriorat.

“Ho aixecarem tot”, resumeix Huarte. Fins ara, s’havien realitzat actuacions puntuals i “pedaços”, com demostra el fet que les pedres que recobreixen el terra variïn de to en l’escala de grisos per trossos inconnexos al llarg del carrer.

El canvi, no obstant, va més enllà del que és visible. El paviment granític se substituirà per un altre amb la mateixa aparença, però de més gruix —fins a 12 centímetres— i amb un tractament especial perquè s’adhereixi millor a la capa inferior de formigó, que també es renova: “Tots érem conscients que feia falta una intervenció integral que no toqués només la pedra, sinó que baixés més enllà, fins a la base”.

Obras en Portal de l'Àngel.
Les noves peces són més gruixudes i resistents.

Les obres, que van arrencar al maig, han començat per la part baixa de l’avinguda, on es fon amb el carrer dels Arcs, i previsiblement saltaran aviat al tram superior. Com explica Huarte, la fragmentació de les obres per fases respon a la voluntat de “minimitzar” el seu impacte, també en la mobilitat.

“Més enllà que ja estem en un entorn de moltes obres, amb les de la Via Laietana i les de La Rambla a banda i banda, es tracta d’un espai molt concorregut”. Tant és així que l’Ajuntament calcula que es realitzen prop de 85.000 desplaçaments diaris en Portal de l’Àngel, majoritàriament, de vianants, amb uns 80.000, que podran deixar de preocupar-se per ensopegar-se, almenys, amb el terra.