El Palau de la Música Catalana obre temporada del seu cicle principal, el Palau 100. Orquestres de renom del panorama internacional i grans intèrprets i directors passaran per l’auditori modernista en 12 nits de concerts emblemàtics de música clàssica, programats entre octubre i maig.
Concerts simfònics, vetllades de música barroca, de música del segle XX i també contemporània faran vibrar el Palau, a través de peces de compositors com Beethoven, Strauss, Mahler, Xostakóvitx, Bruckner, Mozart i Monteverdi. Així, el cicle repassarà grans obres del repertori simfònic de la música clàssica, i també contemporània.
La Filharmònica de Viena i la Royal Concertgebouw d’Amsterdam seran dos dels plats forts d’aquesta temporada del cicle, que també tindrà com a cita destacada l’estrena a nivell estatal del Dream Requiem de Rufus Wainwright, encarregat per diverses institucions musicals a nivell internacional, inclòs el Palau.
Les grans cites de la temporada inclouran també la que protagonitzarà la directora de Nova York Marin Alsop, al capdavant de la londinenca Philharmonia Orchestra. El cicle comptarà també amb figures de rellevància de la nova generació de directors que despunta en el panorama musical actual, com Teodor Currentzis, Daniel Harding, Gustavo Gimeno, Pablo Heras-Casado i Klaus Mäkelä, que debutarà al Palau.
Concert inaugural amb la Filharmònica de Viena
El primer dels concerts serà aquest dijous, i la Filharmònica de Viena, dirigida per Daniele Gatti, en serà la protagonista. La que és una de les millors orquestres a nivell mundial arribarà al Palau amb un programa marcat per dues obres del repertori rus: el ballet Apollon Musagète de Stravinski, i la Desena Simfonia de Xostakóvitx, la primera que va escriure després de la mort de Stalin.
El cicle continuarà el dimarts 29 d’octubre, amb una cita amb el director granadí Pablo Heras-Casado i la mezzosoprano britànica Sarah Connolly, a càrrec de la Tercera Simfonia de Bruckner, del qual enguany es commemora el bicentenari del seu naixement. Connolly interpretarà també els Rückert lieder de Mahler, cinc cançons sobre textos del poeta alemany.
La Filharmònica de Luxemburg, el piano de Denis Kozhukhin i la direcció del valencià Gustavo Gimeno prendran el Palau de la Música Catalana el dilluns 4 de novembre, amb dues obres emblemàtiques: el swing del Concert per a piano en Fa major de Gershwin, i Feste romane i Pini de Roma de Respighi, com un recorregut per la capital italiana.
El 21 de novembre serà el torn del director Philippe Herreweghe, amb un monogràfic de Beethoven, de la mà de les seves formacions Collegium Vocale Gent i la Orchestre donis Champs Élysées. El pianista Kristian Bezuidenhout interpretarà el seu Concert per a piano número 4, obra que es complementarà amb una altra pràcticament contemporània del geni de Bonn, la seva Missa en Do major.
El cicle rebrà 2025 amb Romeo i Julieta de Prokófie. Ho farà amb un concert el 13 de gener amb la londinenca Philharmonia Orchestra i la directora Marin Alsop, que arrencarà amb Sturm de la compositora Jessie Montgomery. Dels primers anys del segle XXI saltarà cap enrere fins a 1945, amb el violí de María Dueñas a càrrec de peces d’Erich Wolfgang Korngold, com a avantsala de la suite del ballet basada en la insigne tragèdia de Shakespeare.
Gener també inclourà una de les grans cites de la temporada: el Palau acollirà el dissabte 25 l’estrena a nivell estatal del Dream Requiem, encarregada al cantautor i compositor americà Rufus Wainwright pel Palau al costat de L’Auditori, la Orchestre Philharmonique Radio France, la Filharmònica de Hèlsinki, la Royal Opera House de Londres, Los Angeles Màster Chorale i la Dublin Symphony Orchestra. La interpretaran l’Orquestra Simfònica de Barcelona i Nacional de Catalunya (OBC), al costat de la soprano Anna Prohaska i a l’Orfeó Català, tots ells sota la direcció de Ludovic Morlot.
La programació continuarà també al gener amb el debut a Barcelona del jove director finlandès Klaus Mäkelä, amb la orquestra Concertgebouw d’Amsterdam, consolidada com una de les millors del món. Ho farà amb la Vida de l’heroi de Strauss, l’Idil·li de Siegfried de Wagner i Subito con forza de la coreana Unsuk Chin, peces que encaixen amb la temporada del Palau, programada amb els herois com a fil conductor.
El tenor suís Emiliano González Toro encapçalarà el concert del Ensemble I Gemelli, que interpretarà Vespro della Beata Vergine de Monteverdi, en un programa del Palau 100 que inclourà també un concert Balthasar Neumann Chor & Orchester dirigits per Thomas Hengelbrock; de l’orquestra MusiAeterna amb el director Teodor Currentzis, i de la Orchestra dell’Accademia Nazionale di Santa Cecilia, amb la batuta de Daniel Harding.
El cicle culminarà amb la Simfonia Resurrecció de Mahler com a final de festa. L’Orquestra Simfònica de la Ràdio Sueca, l’Orfeó Català i el Cor de Cambra del Palau, també amb Daniel Harding com a director, seran els encarregats de posar el fermall final a la temporada del cicle Palau 100, consolidat com el cicle estrella de la institució musical barcelonina.