El tot just estrenat Teatre Musical Arenas encara la seva primera temporada de Nadal amb l’espectacle musical Oliver Twist-Christmas Story. Inspirat en l’arxiconeguda novel·la de Charles Dickens, la producció ha estat creada, dirigida i coreografiada per Coco Comín. “És el musical més encantador i tendre que he fet mai”, ha proclamat en la presentació de l’espectacle en el nou teatre de l’antiga plaça de toros. Amb 1.340 butaques i 2.560 metres quadrats a la part més alta del Centre Comercial Arenas, ha obert aquesta temporada de la mà de Global Exhibitions com un dels espais escènics més grans no només de Barcelona, sinó d’Espanya.
L’espectacle acaba de desembarcar en el nou teatre i oferirà funcions fins al 7 de gener. Ho farà amb 11 actors sobre l’escenari, la majoria dels quals, més que joves: els protagonistes són cinc nens i una nena d’entre 10 i 15 anys. La joventut no està renyida amb el talent ni amb les habilitats: els actors canten cinc emblemàtics temes en directe i dominen l’art de la dansa en diverses disciplines, que inclouen el claqué, el ballet i el jazz, sense oblidar les acrobàcies. Amb experiència prèvia, alguns d’ells van formar part de l’elenc de l’aclamada Billy Elliot, el musical. Comín ha detallat que només hi ha dos de “nova collita”, un dels quals, el mateix Oliver, a qui dona vida Luka Gordillo als seus 10 anys.
L’elenc s’ha seleccionat sense càsting: tots els actors són professors o alumnes de l’escola de Coco Comín, tal com ha explicat ella mateixa. “Fa temps que vaig prometre que no faria més càstings” per la desagradable sensació de rebutjar el 99% de les propostes: “Arriba un moment en el qual coneixes tant el panorama artístic que ja només has de triar entre les persones de confiança”, ha afegit. Entre els actors adults destaca l’actor de musicals i membre de la companyia clònica de Tricicle, Clownic, Jaume Ortanobas, entre altres.
El nou teatre serà la primera seu d’aquest espectacle, però no la definitiva: els promotors estan estudiant que faci gira per Catalunya
La producció, en català, narra la història i peripècies de l’orfe Oliver després de la seva expulsió de l’hospici i la seva arribada a Londres, i evidencia mancances de la societat britànica del segle XIX, com el treball infantil i les diferències de classes a l’Anglaterra victoriana. De l’obra original, Comín ha explicat que han eliminat “tot el que era escabrós per a un nen”, amb la finalitat de poder oferir la història a un públic familiar. “La història acaba malament, i un bon musical ha d’acabar bé. Si no, millor no dedicar-se a fer musicals, es poden fer moltes altres coses”, segons la coreògrafa i directora. L’espectacle, que queda culminat amb un número sorpresa de claqué, compta amb vestuari de la mà d’Anna Ramon, amb moltes peces adaptades i recosides d’un Oliver Twist que ja va impulsar la companyia de Coco Comín l’any 2000.
1.340 butaques de “terror”
Tant la directora com el director artístic del nou teatre, Joan Lluís Goas, han confessat el seu major “terror”: les 1.340 butaques de l’espai. “No sé si aconseguirem omplir això algun dia”, ha admès Comín des de l’alt de l’escenari de la imponent sala. Ha recalcat que un espectacle familiar d’èxit congrega a uns 300 espectadors en cada sessió: “Si aconseguim 300 cada dia, em donaré molt per satisfeta”. Goas no ha amagat tampoc el respecte que desperta la magnitud de la nova sala: “1.340 butaques en un espectacle familiar és tot un repte, però aquí estem”.
I és que els 11 actors buscaran conquistar al públic des d’un gran escenari de 29 metres de boca equipat amb pantalles LED i les últimes tecnologies audiovisuals. Els intèrprets ho faran des de les altures: la cúpula de fusta que alberga el show està situada a 27 metres d’altura, la qual cosa el converteix en l’escenari més elevat de la ciutat. El teatre vol ser un espai polivalent i ambiciona captar 300.000 nous espectadors en aquesta temporada, que ha obert sota la gestió de Global Exhibitions després de signar un contracte amb Merlin Properties, propietari del centre comercial.
El nou teatre serà la primera seu d’aquest espectacle, però no la definitiva: els promotors estan estudiant que faci gira per Catalunya. No obstant això, no qualsevol espai escènic pot acollir la producció. Per les mesures mínimes que requereix, només entre 15 i 18 places catalanes poden ser candidates, ha detallat Goas. El director artístic del projecte ha avançat que el Teatre Cúpula Arenas oferirà també durant la temporada nadalenca diversos tributs: proposa rebre el 2024 amb un tribut a Abba, i ballar al ritme del rock de El Rei precisament el dia de Reis, amb un tribut a Elvis Presley.
El nou teatre es va estrenar al setembre amb el musical Havana Nights. L’espectacle amb acrobàcies, música i ball a ritme cubà va inaugurar la temporada del nou espai, després que la cúpula del centre comercial albergués l’any passat espectacles de gran format, a través de la gestió de Loom Events. Ara sota la gestió de Global Exhibitions, pretén mantenir una programació estable i permanent que inclourà grans formats musicals. “És un somni tenir aquest nou espai escènic”, ha proclamat Goas, que ha posat en valor que s’hagi inclòs aquest ús cultural a un espai comercial. “Hem de conformar aquest espai i, a partir d’obres com Oliver Twist, ho estem fent a poc a poc”. El teatre ho farà amb una oferta que corona no només l’antiga plaça de toros, sinó també l’avinguda Paral·lel, artèria barcelonina en la qual encara ressona el record d’una esplendor teatral i musical que no es resigna a enterrar i que aspira a recuperar.