A les darreres setmanes, el tram final de Via Laietana des de la Catedral en direcció al mar anuncia de manera més evident la proximitat del port. Tres enormes pals queden enquadrats entre l’edifici de Correus i la seu del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat, que ocupa l’antiga seu de la naviliera Trasmediterránea.
Aquests pals que arriben als 61 metres d’alçada pertanyen a un enorme veler amarrat al moll d’Espanya. Allà està al costat de la dàrsena del comerç, espai concessionat pel Port de Barcelona a Marina Port Vell, on escalen i sobretot hivernen enormes embarcacions d’esbarjo atretes per la ciutat, els seus serveis i també per la proximitat amb MB92, drassanes de referència al sector.
Un iot alemany
El vaixell en qüestió es diu Eos i, a més dels tres pals, té 93 metres d’eslora, cosa que el converteix en el segon veler privat més gran del món. Va ser construït el 2006 a les drassanes alemanyes Lürssen, històrica factoria de vaixells que en els últims temps ha rebut encàrrecs de personatges com el Jalifa bin Zayed Al-Nahayan, president dels Emirats Àrabs Units; Alisher Usmànov, magnat rus d’origen uzbek; o el nord-americà David Geffen, productor musical i teatral.
Un altre magnat que va contractar el seu vaixell en aquestes drassanes alemanyes va ser el californià Barry Diller. Un nom que potser no és tan familiar com els i les gegants de les finances, la tecnologia o les riques famílies del golf pèrsic, tot i que la seva trajectòria laboral ha estat transcendent en diferents àmbits que han afectat bona part dels ciutadans corrents.
Paramount i Fox
I és que Barry Charles Diller, que el passat dos de febrer va fer 80 anys, és qui va donar llum verda a la producció de pel·lícules llegendàries dels 70 i 80 com Grease, Febre del dissabte nit, Indiana Jones a la recerca de l’Arca Perduda (i les posteriors) o Superdetectiu a Hollywood. Tot això va passar mentre ell portava el timó de Paramount Pictures Corporation, que sota la seva presidència executiva també va produir sèries de gran èxit com Taxi o Cheers.
El propietari del veler Eos també és qui va fer que una sèrie d’animació llegendària com Els Simpson veiés la llum, ja que a finals dels 80, quan Diller era president i director executiu de la Fox, va creure en el projecte de James L. Brooks i Matt Groening sobre una estranya família de color groc que, el 2022, viu la seva temporada 33 i ja ha superat la xifra dels 700 episodis.
La influència Diller
El magnat californià sempre ha estat un home inquiet i, malgrat que s’ha especialitzat en el món de la comunicació, sempre s’ha interessat per diversificar els seus camps d’acció. De la mateixa manera que en els seus primers anys se li atribueix la paternitat dels telefilms (pel·lícules d’uns 90 minuts pensades per ser estrenades directament a TV), també va veure una interessant mina en el sector del turisme online, presidint Expedia, el negoci de reserves i vendes de bitllets d’avió, estades en hotels, viatges en creuer, lloguer de vehicles i paquets de vacances.
Sota l’enorme paraigua d’Expedia hi ha marques molt conegudes: Hotels.com, Trivago, Venere.com, Travelocity o Top Rural, webs que es fan servir activament per trobar ofertes de viatges i estades per tot el món, un temps d’oci per a persones que potser també són usuàries d’altres productes que estan o van estar fins fa poc temps sota la supervisió de Diller, ja que també presideix IAC/InterActiveCorp, de la qual penjaven les aplicacions de cites Tinder i Match.com, o Vimeo, la web per compartir i veure vídeos, considerada com el Youtube elegant. També forma part del consell d’administració de The Coca-Cola Company, on coincideix amb la presidenta del Banc Santander, Ana Botín.
Del paper al suport digital
El gener d’aquest any, a punt de fer 80 anys, el magnat va donar una ordre que molts temien: el final del paper a diverses publicacions de l’editorial Dotdash Meredith. Diller ha decidit deixar de publicar les edicions impreses de sis revistes. Les més conegudes són Entertainment Weekly, InStyle i l’edició en espanyol de People. A l’abril, aquestes publicacions seran editades per darrer cop en versió paper, una tendència imparable que l’empresari californià diu que compensarà invertint més en les edicions digitals de les 14 capçaleres que té al seu poder.
Un iot per a la seva no-jubilació.
Diller va encarregar l’Eos el 2006, quan tenia 64 anys. Les drassanes van construir el veler amb el màxim secretisme, com acostuma a passar amb gairebé tots els grans iots: sempre s’especula sobre qui pot ser l’armador i, si hi ha contractes de confidencialitat, això només s’acaba descobrint amb alguna foto o alguna revelació dels que no tenien l’obligació de guardar aquest silenci.
Diller va encarregar l’Eos el 2006, quan tenia 64 anys
El seu casc va tocar l’aigua per primer cop l’any 2009. Aleshores, el dissenyador Bill Langan va poder respirar tranquil al saber que l’armador va quedar satisfet amb la seva nova casa flotant, que va tenir un cost de gairebé 150 milions de dòlars, uns 131 milions d’euros. Des de llavors, l’Eos ha viatjat per tot el món amb el seu armador i la seva dona a bord, passant períodes més o menys llargs. De vegades sols i altres vegades acompanyats de 14 persones, ja que el veler té capacitat per un màxim de 16 hostes, atesos per una tripulació de 21 persones, que viuen permanentment a bord en dos torns rotatoris i que està al 100% únicament quan es navega amb passatge.
Un mascaró per a la Diane
Qui s’acosti aquests dies a Marina Port Vell podrà distingir perfectament l’Eos per l’eslora, els tres pals i un elegant casc blau. Aquell que es fixi en els detalls podrà veure també que el vaixell està impecable, ja que la tripulació, com la de la resta de grans iots de la marina, està pendent permanentment del manteniment i la neteja, com si en qualsevol moment pogués arribar l’armador.
Qui és present permanentment a bord és Diane von Fürstenberg, en forma de mascaró. I és que, tot i que es tracta d’un vaixell construït al segle XXI, Diller va voler mantenir la tradició de la figura decorativa a la proa del vaixell demanant la instal·lació d’una estatueta que reprodueix el cap i el cos de la dissenyadora, en homenatge a qui és la seva dona des del 2001: Diane Simone Michelle Halfin, que va adoptar el seu nom actual en casar-se amb el príncep Eduard Egon Peter Paul Giovanni von und zu Fürstenberg.
El matrimoni de la Diane i Egon, tots dos dissenyadors, va ser breu: dos anys i mig, però el divorci va ser cordial. Ho va ser tant, que el príncep va permetre a la seva exdona el dret a portar el seu nom i títol per aprofitar el pes d’aquest per fer negocis, com ara la marca de prét-à-porter de luxe DVF.
Així, aquests dies al Port de Barcelona un es pot fixar en l’Eos i veure’l simplement com un espectacular iot o, si vol estirar el fil, pot unir en un mateix amarratge a Els Simpson, Tinder, la casa noble suava alemanya de Fürstenberg o John Travolta i Febre del dissabte nit. Pot unir també a Fox News, Indiana Jones, moda de luxe, editorials i portals de reserves hoteleres. També una web de vídeos, un portal de cites, una dissenyadora belga naturalitzada nord-americana i un californià que quan va començar com a noi dels encàrrecs es volia menjar el món… i ho va aconseguir.