Caminarem per la ciutat i veurem, de nou, bars i restaurants oberts fins la tarda. Tímidament, amb no gaire producte, esclar, però ja serà molt poder entrar a un lloc i dir, com abans: “Un tallat” i seure (suposo que no a la barra, que és el meu lloc preferit, però què hi farem?). Per una mica de temps —m’agradaria que fos per sempre— ja no veurem els treballadors (els de la construcció o els del taxi, que no tenen temps d’anar a dinar a casa) prenent cafè en got de paper i menjant-se l’entrepà en un banc, de pressa, per tornar-se a posar la mascareta. Els veurem al bar, asseguts, de nou, sense acabar de creure-s’ho.
En els viatges literaris que he fet a la vida (lectures en països estrangers, presentacions de traduccions...) he agraït tant i tant que els locals m’ensenyessin els restaurants i bars... He sigut tan feliç quan algú, d’allà, m’ha ensenyat Manchester, Nova York, París, Nàpols, Mèxic D.F., des de la ironia i l’amor, amb les coses bones que s’hi mengen, amb les tavernes més brutes i els restaurants més fins, que sempre que han vingut a Barcelona m’he consagrat a fer el mateix. És una feina que m’encanta.
Acompanyar-los al Vila Viniteca a comprar sobrassada d’Els Casals i una ampolleta de Pas Curtei, dur-los a esmorzar truita amb cava al Celler de Gelida, passar per la Bodega Bonavista a fer un formatge, anar a sopar a l’Hisop, que té una estrella i que és el restaurant que es va inventar el moll a la sal embolicat amb un mocador Guasch, de senyora (un dia, per cert, em comprometo a fer un repàs per als més de vint restaurants amb estrella de Barcelona). O potser al Monocrom, per tastar vins insòlits i menjar aquells macarrons. O al Bar Brutal, a prendre vins naturals i a deixar-se emportar per l’alegria. O al curiosíssim La Clara, que té una carta de vins que no t'ho pots creure! O a La Taverna del Clínic, on pots dir: “Fes-me el que et sembli”, o al Viduca de Sants, a esmorzar entrepà de pernil calent amb mantega, o l’Osmosis, on et poden fer tastar un xerès increïble i on fan una galta que hi canten els àngels, a La Boqueria, ara que hi ha lloc, perquè no hi ha guiris. M’agrada que els amics em truquin i em diguin: “Sóc a tal lloc. On puc anar?”. Jo dilluns, si pogués, aniria a berenar-sopar a les set a qualsevol d’aquests llocs, als que desitjo llarga vida.