Rànquing d’aerolínies per transport de passatgers a l’Aeroport de Barcelona

L’Aeroport de Barcelona va fregar els 53 milions de passatgers el 2019, una xifra rècord que el va consolidar com a segon major aeroport espanyol, per darrere del de Madrid, que va sumar 61,7 milions de passatgers. Cap d’aquestes xifres es pot repetir aquest any a conseqüència de la crisi provocada per la Covid-19, que ha enfonsat el trànsit aeri mundial.

En el conjunt de 2019, l’aeroport barceloní va aconseguir incrementar el trànsit de viatgers en un 5%, mentre que l’increment en nombre de vols o operacions va ser del 2,7%. Menor va ser l’alça registrada pel trànsit de mercaderies (+ 2,2%), el que va propiciar que Barcelona baixés al tercer lloc del rànquing per haver-se avançat l’Aeroport de Saragossa, que es va alçar com a segon d’Espanya en tràfic de mercaderies (per darrere de Madrid) gràcies a l’activitat logística del grup Inditex, que prioritza ara les seves operacions en aquesta infraestructura.

I què ha passat aquest 2020? Entre gener i agost, per l’Aeroport de Barcelona-El Prat han passat únicament 10.290.728 de passatgers, un 71,1% menys que en el mateix període de l’any anterior, quan es van comptabilitzar 35.593.534 persones. La pandèmia viral ha castigat durament el trànsit, que també s’ha desplomat en altres grans ciutats com Madrid (-66,6%), Palma de Mallorca (-77%) i Màlaga (-70%). Així, s’ha posat fi a una dinàmica de creixement sostingut en els últims anys. Concretament, entre gener i agost Barcelona va registrar alces del tràfic del ‘7,9%, 5,5% i 5,2% en els exercicis de 2017, 2018 i 2019, respectivament.

A l’agost, per exemple, el mes per excel·lència de les vacances dels espanyols, pel Prat només van passar 1,1 milions de passatgers, res a veure amb els 5,4 milions de turistes de 2019, un descens del 79,5% que s’ha traduït en impactants imatges de l’aeroport totalment buit, gairebé fantasmagòriques. El pitjor mes ha estat, però, abril, amb només 25.000 viatgers a conseqüència del confinament. Abans que s’iniciessin les restriccions a la mobilitat, al gener i febrer, els tràfics van superar els tres milions de persones al mes.

Durant els vuit primers mesos de l’any, Vueling s’ha mantingut com a companyia líder a l’Aeroport de Barcelona-Josep Tarradellas. Amb els seus avions han aterrat o enlairat des de la capital catalana només 4 milions de persones, de manera que aquest any es quedarà molt lluny del rècord de 20.380.000 passatgers aconseguit el 2019. A l’agost va transportar a una mica més d’1,2 milions de turistes, davant dels més de 2,1 milions del mateix mes de 2019.

En segona posició del rànquing, però molt lluny de Vueling, se situa Ryanair, que durant els mesos de pandèmia ha transportat 1,78 milions de passatgers. Es quedarà també aquest any molt lluny de les xifres assolides el 2019: 7,8 milions des de la base del Prat. Per darrere de Vueling i Ryanair se situen EasyjetIberiaAir Europa, Lufthansa i l’hongaresa Wizz Air, segons les dades facilitades per Aena, l’operador de la xarxa d’aeroports espanyols.