En menys d’una dècada, els vehicles que es venen a Europa hauran de ser elèctrics o de combustibles sintètics. I és que, a partir de 2035, només podran vendre’s vehicles sense emissions a la Unió Europea, per reduir els gasos d’efecte d’hivernacle i frenar els efectes del canvi climàtic. Tanmateix, Espanya és encara molt lluny d’aconseguir aquest objectiu ja que tan només el 5% dels vehicles que s’han venut en 2024 són elèctrics. Per a revertir aquesta situació i impulsar l’ús majoritari de vehicles elèctrics, Seat i representants del Govern central i dels executius de Catalunya, Navarra i Comunitat Valenciana han sumat forces per implementar “mesures àgils i efectives”.
“La col·laboració público-privada és imprescindible per prendre mesures urgents que aconsegueixin posicionar Espanya com un referent del cotxe elèctric. La indústria de l’automòbil està fent un gran esforç per electrificar els vehicles, però el mercat no arrenca i encara no hi ha senyals de millora”, ha remarcat conseller delegat de Seat, Wayne Griffiths. Ho ha dit a la presentació de la Declaració de Casa Seat, pacte que han signat el president de la Generalitat, Salvador Illa; el de la Generalitat Valenciana, Carlos Mazón; la de Navarra, María Chivite, i el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu.
El pacte recull mesures per “garantir l’èxit” cap a l’electrificació, com incentius per a la compra de vehicles elèctrics, amb ajudes en el moment de l’adquisició del vehicle i bonificacions fiscals. A més, el document també apunta a la millora de la infraestructura de càrrega que permeti incrementar els punts de recàrrega, especialment els ultraràpids de les grans ciutats, així com agilitzar la gestió administrativa per implementar aquests nous punts.
A més, els signants es comprometen a renovar la flota pública amb vehicles electrificats per “liderar amb l’exemple davant la ciutadania”, i implementar campanyes de comunicació “proactives i positives” sobre els beneficis de l’ús del vehicle elèctric. Amb totes aquestes mesures, Espanya, segon país productor d’automòbils de tota Europa, podria convertir-se en un “exemple positiu i un referent per a tota Europa”, segons el conseller delegat de Seat.
Griffiths ha recordat que, des de 2021 i amb el seu grup automobilístic, Volskwagen, Seat està treballant amb PowerCo i els seus socis per conduir Espanya cap a l’electrificació amb el seu pla Future: Fast Forward, invertint més de 10.000 milions d’euros perquè l’any 2026 s’iniciï la fabricació de quatre models de vehicles a les fàbriques de Martorell i Landaben (Navarra), utilitzant bateries elèctriques produïdes a Sagunt (València). No obstant això, Griffiths ha apuntat que no es pot avançar sense la col·laboració amb les administracions, i ha destacat que la declaració d’aquest dilluns suposa un “pas històric”.
Els representants polítics han coincidit a destacar que l’electrificació és “una magnífica realitat irreversible”. Hereu ha remarcat que “no hi ha marxa enrere” i que el Govern central “treballarà braç a braç perquè l’electrificació sigui una realitat”, ja que considera que apostar pel vehicle elèctric és també “apostar pel futur industrial espanyol”. Per la seva banda, Illa ha recordat que “la prosperitat ha de ser una prosperitat compartida, i els cotxes elèctrics no han de ser un luxe, sinó que han d’estar a l’abast de totes les famílies i treballadors”. El president considera que “en el vehicle elèctric es concentra tot allò que ara mateix està en joc: el canvi climàtic, la salut, la prosperitat i Europa”.

Mazón ha considerat que l’aposta pel cotxe elèctric i la fabricació d’aquestes bateries en la planta de Sagunt podria convertir-se en “una palanca per a la recuperació que València necessita” després de la dana. La presidenta de Navarra també ha afirmat que aquest acord suposa un pas per “fer d’Espanya un hub de la mobilitat elèctrica”, i ha recordat que a la seva comunitat ja existeixen més de 3.500 punts de càrrega elèctrics, però que aquesta xarxa ha d’ampliar-se encara més.
L’impuls del vehicle elèctric també representa una necessitat per al propi sector. Com ha assenyalat el president del comitè d’empresa de Seat, Matías Carnero, en declaracions a la premsa després de l’acte, la producció podria reduir-se un 10% respecte a la prevista per a 2026 si no s’augmenten les vendes. Un motiu més per redoblar l’aposta pel cotxe elèctric i per impulsar incentius per facilitar la seva penetració en el mercat.