Malgrat estar literalment enganxats a la Ronda Litoral, poc es coneixen els antics tinglados del moll de Sant Bertran. Una mica més enllà de la terminal d’embarcament de Trasmed, amb sortides destí a Palma, Eivissa i Maó, s’alça un conjunt de sis naus idèntiques d’estructura metàl·lica unit per pòrtics, construït durant la dècada els seixanta. Després d’anys d’oblit, el pròxim curs una de les naus obrirà les portes a startups, empreses i centres de recerca, posant 1.500 metres quadrats a la seva disposició, amb taules de coworking amb capacitat per a uns 30 treballadors, però també despatxos i sales de reunions.
Pocs mesos abans que arribi setembre, la nau, la més propera a la trama urbana, ultima els treballs per rebre els seus nous inquilins, amb tasques pendents com omplir-la de mobles, donar-li una capa de pintura i fer arribar la connexió 5G. La comercialització de l’espai començarà en el pròxim Saló Internacional de la Logística (SIL), havent detectat ja algunes empreses interessades a instal·lar-s’hi.
La reforma dels tinglados de Sant Bertran s’emmarca en el projecte d’innovació BlueTechPort, amb el qual el Port de Barcelona vol fomentar la innovació a les seves terminals, però també obrir el focus cap a nous sectors, com l’economia blava. Es començarà amb una primera nau, amb la previsió d’adequar les cinc restants de cara a l’any 2027. “Volem agafar coneixement i experiència per no començar de 0”, remarca el seu president, Lluís Salvadó. El World Trade Center (WTC), empresa pública amb una participació majoritària del port, s’encarregarà de gestionar l’espai, sortint per primera vegada de l’àmbit d’actuació del moll de Barcelona, on opera l’edifici homònim.
Una inversió de 50 milions d’euros servirà per transformar el conjunt, on s’afegirà una torre. Els treballs permetran arribar a una superfície de 25.000 metres quadrats amb capacitat per acollir entre 2.500 i 3.000 empleats, una xifra similar a la que té el WTC. Comptarà amb laboratoris, un auditori i diverses opcions de restauració, amb un restaurant i una cafeteria, a més d’unes quantes terrasses. Per fer més fàcil la connexió amb la ciutat, ara fa la sensació d’estar allunyada, es pacificaran els accessos. El despatx b720 Fermín Vázquez Arquitectes, responsable de projectes com el nou mercat dels Encants i la futura estació de La Sagrera, serà l’encarregat de definir el complex.
Les obres per a aquest nou hub es calcula que començaran l’any que ve. Amb la primera nau en funcionament, la primera fase dels treballs incidirà sobre les altres cinc. Una vegada estiguin actualitzades, es traslladaran aquí les empreses que s’instal·lin a partir d’aquest setembre a la primera nau, que serà objecte de la segona fase de les obres.
El despatx b720 Fermín Vázquez Arquitectes, responsable de projectes com el nou mercat dels Encants i la futura estació de La Sagrera, serà l’encarregat de definir el complex
L’obertura de la primera nau dels tinglados ve després d’una prova pilot realitzada al Pier 01 del Tech Barcelona, el hub per excel·lència de startups de la ciutat. Fa gairebé un any, el juliol de 2023, es van habilitar 200 metres quadrats al Palau de Mar, amb un coworking de 30 places. A l’espera del futur complex d’innovació, l’espai actual al Pier 01 conviurà amb la primera nau dels tinglados.
“Ha estat un èxit, avui no tenim més espai disponible”, exposa la directora d’Innovació del Port de Barcelona, Emma Cobos. Un total de 17 empreses emergents s’han instal·lat al Pier 01, amb propostes com l’ús de bases de dades per al maneig dels vaixells; l’aplicació de la intel·ligència artificial (IA) i el blockchain per al subministrament de combustible a les embarcacions, procés conegut com a bunckering, o el desenvolupament de pantalles resistents a l’aigua de mar, utilitzades ja per alguns equips de la Copa de l’Amèrica.