Un dia després de l’anunci per part del Govern central de la mobilització de 24.000 milions d’euros per impulsar el cotxe elèctric, Volkswagen ha donat un senyal més sobre la seva intenció d’ubicar a Espanya una planta de bateries, la tercera gigaplanta del grup automobilístic a Europa, després de les d’Alemanya i Suècia. Fa uns mesos, la multinacional parlava de situar-la a Espanya, Portugal o el sud de França, i ara ha acotat una mica més el seu destí. Encara falta la confirmació oficial d’aquesta inversió, així com saber on s’instal·larà exactament aquesta fàbrica i si serà a Catalunya o a una altra comunitat autònoma.
“Espanya podria convertir-se en un pilar estratègic de la nostra estratègia elèctrica. Estem disposats a establir tota la cadena de valor de la mobilitat elèctrica al país, inclosa la producció de vehicles elèctrics, així com els seus components i una nova fàbrica de bateries”, ha exposat el conseller delegat de Volkswagen, Herbert Diess, en la presentació del full de ruta del grup per als pròxims anys.
Aquesta fàbrica permetrà garantir el subministrament necessari per a la producció de vehicles elèctrics a Espanya, arribant a una capacitat anual de 40 gigawatts/hora de cara a l’any 2030. Com les altres dues, s’haurà de construir amb un soci estratègic especialitzat en la fabricació de baterias, per ara, desconegut.
El president del comitè d’empresa de Seat i membre del Consell de Supervisió de Volkswagen, Matías Carnero, veu en l’anunci d’aquest dimarts “una aposta important” del grup per Espanya. “Anem pel camí correcte”, ha remarcat Carnero. El sindicalista assenyala que tot s’anirà concretant d’aquí al mes de novembre.
Diess també ha ratificat la voluntat de Volkswagen de començar a fabricar a partir de l’any 2025 a la planta de Martorell la família d’urbans elèctrics petits del grup, coneguts com a Small BEV. S’espera que aquests vehicles tinguin “un paper clau en la democratització de la mobilitat elèctrica a Europa”, amb uns preus que aniran des dels 20.000 als 25.000 euros. Seat calcula que podria fabricar 500.000 cotxes elèctrics anuals d’aquí a quatre anys, després d’invertir 5.000 euros en la fàbrica del Baix Llobregat per adaptar-la a la nova producció.
Per fer-ho, el grup alemany demanarà participar en el Projecte Estratègic per a la Recuperació i Transformació Econòmica (PERTE) que el president Pedro Sánchez va presentar dilluns i s’ha aprovat aquest dimarts per part del Consell de Ministres. “El nostre objectiu és cooperar amb el Govern central per transformar el país en un hub europeu d’electromobilitat elèctrica i la planta de producció de Seat a Martorell en una fàbrica de vehicles 100% elèctrics”, ha defensat el conseller delegat de Seat i Cupra, Wayne Griffiths, que des de fa temps demana un suport públic clar a l’aposta de l’automobilística per transformar la seva producció.
“El nostre objectiu és cooperar amb el Govern central per transformar el país en un hub europeu d’electromobilitat elèctrica i la planta de producció de Seat a Martorell en una fàbrica de vehicles 100% elèctrics”, ha defensat Wayne Griffiths
Amb aquest PERTE, l’executiu de Sánchez preveu destinar 4.295 milions d’euros entre 2021 i 2023, finançats principalment pels fons Next Generation EU. A aquesta inversió pública se sumarà una de privada de 19.700 milions d’euros. Aquests recursos es destinaran a fomentar la producció de vehicles elèctrics i a facilitar l’adopció per part dels consumidors. S’espera que el sector augmenti fins a un 15% el seu pes en el PIB d’aquí a 2030 i es creïn 140.000 llocs de treball.
A la presentació del PERTE a la Moncloa, va assistir Griffiths. Per part de la Generalitat, hi va participar el secretari d’Empresa i Competitivitat, Albert Castellanos. Extremadura, que també reclama ubicar la planta de bateries a la seva comunitat, va enviar el seu president, Guillermo Fernández Vara, a qui Sánchez va mencionar més d’un cop en el seu discurs.