“La joia més especial que existeix és la teva creativitat. Cuida-la. Protegeix-la”. Aquest és el missatge amb el qual rep als clients la flagship de TOUS a Passeig de Gràcia, que la companyia ha decidit renovar tres dècades després d’obrir la seva primera botiga en aquest eix comercial de Barcelona. Tanmateix, aquest lema és més que un simple missatge amb què rebre els clients nacionals i internacionals, també sembla ser la consigna que ha marcat el pols d’aquesta joiera catalana en els seus cent anys d’història, ja que, gràcies a confiar i expandir aquesta creativitat, TOUS ja factura 523 milions d’euros i disposa d’un equip format per més de 4.000 treballadors.
Una creativitat que va néixer, com suggereix el fet que aquest missatge estigui escrit en català en aquesta botiga recentment reformada, en un petit taller de reparació de rellotges de Manresa fa 105 anys. Aquesta creativitat va ser continuada per un matrimoni que va obrir noves joieries a Barcelona i Lleida. Però que sobretot va explotar en mans dels seus nets, quan en els anys 90 els Tous van intuir que el negoci fundat pels seus avis, podria créixer exponencialment. Des de llavors, l’empresa s’ha expandit per 40 països amb més de 600 botigues.
Tanmateix, la marca, consolidada com la joieria catalana més internacional, ha decidit invertir en un dels eixos comercials que els va veure créixer: Passeig de Gràcia, renovant la seva botiga insígnia amb un nou concepte global: CASA TOUS. Amb més de 150 metres quadrats, la flagship vol reunir tres espais diferenciats en un mateix sostre: les joies de TOUS —amb el seu insigne osset per bandera—, la línia TOUS Atelier, i The TOUS Room, un espai de diàleg i col·laboració obert a altres marques i creadores.

Amb aquesta inversió i renovació, la companyia demostra que, malgrat la seva ambició i recorregut internacional, continua apostant per la ciutat que els va veure créixer. De fet, per a la marca la capital catalana sempre ha estat el seu “aparador internacional”. Un aparador que ara reestrena, per a presentar-se al món amb una estètica totalment renovada i que demostri el seu potencial en els més de 40 mercats en els quals és present. Sense deixar d’homenatjar aquesta ciutat vital per a la seva trajectòria, i a un dels seus moviments estètics insignes: el modernisme; reinterpretant tècniques com el trencadís, les gelosies o l’estuc.
Amb Barcelona com a aparador i nucli, des de fa uns anys l’empresa originària de Manresa es troba immersa en un intens procés de creixement i expansió internacional. Un procés que, des de principis de setembre, lidera Susana Sánchez, que va assumir el càrrec de consellera delegada, prenent el relleu de Carlos Soler-Duffo, qui l’ha dirigit en els últims 13 anys. Sánchez arriba al càrrec amb el propòsit d’executar el pla estratègic GEM de l’empresa (Growth, Elevation, Mindset), fixat l’any 2024 i després de recomprar la part de la propietat que estava en mans de Partners Group des de 2015.
En aquest procés d’expansió i creixement, una part imprescindible de l’estratègia de l’empresa és continuar ampliant i millorant l’experiència al consumidor, una estratègia que també queda demostrada en aquesta renovada botiga, a través del servei Craft & Care, que permetrà als clients cocrear, personalitzar i revitalitzar les seves peces. En aquest espai també estarà disponible l’experiència Metier, per a crear amb les seves pròpies mans la joia des de zero de la mà d’un expert artesà. Així mateix, el gran taller de joieria serà visible des del carrer, fent possible que s’observin els meticulosos processos de creació i reivindicant l’ofici de joier.
A més d’aquest taller, també són visibles pertot arreu els tocs daurats i l’osset emblemàtic de la companyia, que enguany celebra també el seu 40è aniversari. Convertit avui en una icona del disseny i en una peça imprescindible de l’imaginari col·lectiu, va ser llançat l’any 1985, el mateix any en què l’empresa va obrir la seva primera botiga fora de Manresa, a Lleida. Va ser, en realitat, idea de Rosa Oriol, quan va voler dissenyar una col·lecció de charms molt innocent i naïf, inspirada en uns ninots de peluix que havia vist a Milà.

Aquest va ser l’origen d’una peça que va acabar convertint-se en icònica, dotant d’imatge a la marca, així com el nom de la família —que ara domina la totalitat de la propietat— ha acabat associant-se directament a la marca. Per a celebrar l’origen i evolució d’aquest símbol icònic, TOUS llançarà fins a quaranta ossos, realitzats amb diferents tècniques joieres, així com diferents materials i acabats, entre els quals s’inclouen edicions especials i limitades.
Així mateix, la botiga incorpora per primera vegada The TOUS Room, un espai de diàleg i col·laboració obert a altres marques i creadors, que convida creatius, artistes, dissenyadors, marques o innovadors a prendre el control d’un espai temporalment. La primera convidada a aquest espai obert al món és SUOT Studio, la marca de joieria experimental de TOUS, que estrena aquest espai amb Refracta, una instal·lació immersiva que transforma la llum.

Aquest espai respon a una altra estratègia de l’empresa: connectar-se amb altres companyies i creadors, així com treballar fins i tot amb dissenyadors emergents, després de posar en marxa, l’any 2019, l’Escola de Joieria per a formar i transmetre l’ofici als països amb major presència de la marca. Amb tots aquests elements, TOUS es projecta al món amb una imatge renovada, encara que mantenint les icones de sempre, per a continuar creixent internacionalment des de la capital catalana.