La startup catalana Spathios, una plataforma de reserva d’espais emblemàtics a diverses ciutats per a esdeveniments corporatius, i la britànica PillSorted, una farmàcia online que gestiona de manera personalitzada les receptes i els medicaments de pacients al Regne Unit, són les dues primeres startups que ha triat el fons americà Pear VC per invertir en projectes innovadors sorgits a Europa.
Les dues operacions s’han realitzat en poc més de cinc mesos; el temps just que porta a Barcelona un dels socis de Pear VC, Pepe Agell, emprenedor cofundador de Chartboost —ara en mans de Zynga—. Després d’una fase d’exploració preliminar, Agell s’ha endinsat en la tasca que el va portar de retorn a la seva ciutat, Barcelona: liderar l’estratègia de creixement de Pear VC a Europa, mitjançant la inversió en projectes que siguin escalables internacionalment i, concretament, als Estats Units.
PillSorted i Spathios són el primer pas d’un projecte més global que s’anirà concretant en els propers mesos. Per començar, entre maig i juny, el mateix Pepe Agell i la també catalana i fundadora de Pear VC, Mar Hershenson, mantindran contactes amb emprenedors de Barcelona, València, París i Londres per buscar projectes candidats a incorporar-se al segon programa d’acceleració que llançarà el fons americà properament.
“Volem que hi hagi presència europea als nostres programes d’acceleració; de fet, Spathios serà la primera startup europea i catalana en participar-hi i entrar a formar part de la comunitat Pear”, destaca Agell.
Aquesta serà l’oportunitat que Pear VC ofereix a Spathios, el projecte de Pol Hevia i Joaquim Tresserra que, amb seu a Barcelona, han ideat una plataforma de reserva i lloguer per hores d’espais emblemàtics primer a Barcelona, i ara ja a Madrid, València i Londres, per a la celebració d’esdeveniments corporatius. “Ens sembla una gran proposta”, manifesta Agell, perquè “la realitat de les empreses ha canviat molt arran de la pandèmia i no només perquè moltes tenen menys espai, sinó també perquè la relació amb els treballadors es regeix per altres paràmetres, tan aquí com fora d’aquí”.´Actualment ja gestionen més de 600 espais.
Per Spathios, incorporar-se a l’acceleradora americana vol dir estar en un grup d’entre cinc i deu empreses incipients que reben de 500.000 a 750.000 euros per desenvolupar-se i “als que acompanyem des de Silicon Valley durant quatre mesos per construir la seva estratègia, configurar l’equip…”. En l’última fase, aquest programa transnacional “també els ajuda a trobar recursos amb la presentació del projecte a Silicon davant de 700 inversors internacionals”.
Actualment, Pear VC està aixecant quatre nous fons als Estats Units “i Europa forma part de la nostra estratègia d’inversió”. No obstant, ara per ara, no muntarà estructura a Barcelona, “l’oficina vindrà potser quan tinguem suficients projectes, però de moment si es crea un petit equip per a Europa serà millor tenir-lo distribuït per diverses ciutats”.
Amb els recursos que capti, el fons americà també està molt interessat en seguir cofinançant empreses emergents en què veu recorregut. Aquest és el cas de PillSorted, on ha entrat com a partícip amb 2,5 milions de dòlars d’una ronda de finançament seed que ha aixecat 6 milions de dòlars i en la que també ha participat Hoxton Ventures.
La startup britànica fundada el 2019, a Cambridge, per la farmacèutica Zeinab Ardeshir, és una resposta als serveis que donen les farmàcies al Regne Unit oferint-los tecnologia per lliurar-los de la càrrega administrativa de gestionar els tractaments que prescriu el sistema sanitari públic National Health Service – NHS, per la qual cosa, la plataforma està directament connectada amb el servei públic britànic.
PillSorted s’ofereix com a opció de farmàcia personalitzada i apareix juntament amb les botigues locals als ordinadors dels metges de capçalera. A més, un cop gestionada la recepta, el pacient rep la medicació a casa seva i, si es tracta de tractaments de llarga durada, PillSorted també en fa el seguiment i en garanteix l’administració.
“PillSorted aprofita la tecnologia per oferir productes de farmàcia alhora que crea experiències personalitzades i centrades en l’ésser humà”, diu Agell i explica que els recursos s’utilitzaran per desenvolupar el seu producte i ampliar els seus serveis a Londres i el Regne Unit. També ha començat a provar el servei per donar suport als treballadors sanitaris com a part d’una integració contínua amb l’atenció social.