Adeu a l’últim creuer que ha atracat a la terminal Barcelona Nord del Port de la capital catalana, proper al World Trade Center. Es tracta d’una actuació que implicarà el trasllat d’unes 340 escales anuals de creuers i ferris al moll Adossat. També permetrà obrir aquest espai a la ciutadania: quedaran alliberats 630 metres de línia de moll i la ciutat sumarà 13.600 metres quadrats d’espai públic.
El creuer World Navigator, de la naviliera Mystic Cruises, ha estat l’últim a salpar d’aquesta terminal, i ho ha fet en un acte en el qual el president del Port de Barcelona, Lluís Salvadó, ha qualificat la jornada de “dia històric” i ha posat en valor la futura obertura d’aquest espai públic, prevista un cop acabi la Copa Amèrica a la tardor de 2024.
L’autoritat portuària i l’Ajuntament de Barcelona van acordar l’any 2018 ordenar l’activitat dels creuers en la capital catalana, limitant a set les terminals de creuers i concentrant-les en el moll Adossat. L’acord es va marcar com a objectiu traslladar les terminals més pròximes al centre de la ciutat a altres molls, amb la finalitat d’allunyar els punts d’emissions de la ciutadania.
L’ordenació dels creuers del Port de Barcelona no culminarà amb aquesta actuació, sinó que també inclou el tancament de la terminal Barcelona Sud l’any 2026. El trasllat de tota l’operativa de creuers suposarà una inversió de més de 270 milions d’euros —amb 152 milions d’inversió pública i 125 d’inversió privada—, que se sumen a 80 milions que destina el Port de Barcelona a l’electrificació del moll Adossat, que permetrà que els creuers eliminin les seves emissions durant la seva estada en el port.