Miquel Rutllant, Jaume Baró y Mike Blackman.
Miquel Rutllant, Jaume Baró i Mike Blackman a la presentació de l'estudi. Bernat Garcia / ACN

El sector audiovisual català eleva la seva facturació un 14% fins als 8.600 milions

La indústria, que dona feina a 42.000 persones, ha crescut propulsada per l'ISE: ha guanyat un 15% d'empreses des que va arribar a Barcelona el 2021

Catalunya s’erigeix com a pol de referència del món audiovisual. Propulsat per l’Integrated Systems Europe (ISE), la cadena de valor que engloba el sector continua creixent, i el 2024 ha elevat la seva facturació fins als 8.600 milions d’euros, un 14% més que l’any anterior. Amb aquest increment del seu volum de negoci, el que genera el sector ja equival al 3% del PIB català.

La facturació del sector ha mantingut una evolució positiva en els últims anys, però s’ha vist accelerada per un factor determinant: l’arribada de l’ISE a Barcelona el 2021. I és que la fira, que se celebra la setmana que ve, ha generat un efecte dinamitzador que ha impulsat el creixement del sector, com ha destacat el secretari d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat i conseller delegat d’Acció, Jaume Baró, que ha presentat les dades de l’estudi amb el director general de l’ISE, Mike Blackman, i el president del Clúster Audiovisual de Catalunya, Miquel Rutllant.

De fet, des de la primera edició de l’ISE, la quantitat d’empreses audiovisuals catalanes ha crescut un 15%, i les companyies que ja estaven implantades abans a Catalunya han vist créixer un 30% la seva facturació.“És tot per l’ISE? Segurament també ha ajudat un canvi d’hàbits després de la pandèmia, però es constata que atreure fires de referència com  l’ISE ajuda a enfortir la nostra economia”, ha remarcat Baró, que ha destacat també el paper del Mobile World Congress.

Aquest creixement en la facturació va acompanyat d’un augment de la quantitat de persones que treballen en l’àmbit audiovisual, que han escalat també un 13%, fins prop de 42.000 professionals. En paral·lel, també han crescut les empreses que conformen el sector, que superen les 4.160 a Catalunya, un 4% més que l’any anterior.

Malgrat aquest increment, la facturació i els treballadors han crescut per sobre del que ho ha fet la quantitat d’empreses, i “això significa que el sector s’engreixa i que les empreses creixen”, ha destacat Baró. “Tenim un sector sòlid i equilibrat que permet que entre saba nova i que es mantingui una base d’empreses estable”, ha puntualitzat. Tant és així que el 60% de les empreses compten amb més de 10 anys de trajectòria, i aquestes companyies que superen la dècada d’activitat generen el 80% dels llocs de treball del sector.

Les empreses consolidades donen forma a un ecosistema audiovisual que beu també de noves companyies. Entre elles, despunten les startups, que s’han més que duplicat durant els últims cinc anys, fins a les 335 empreses emergents. “Estan destacant amb molta tecnologia, continguts, videojocs i l’àmbit musictech, que el sector ha d’incloure dins del seu perímetre”, ha defensat Baró. El 87% d’elles se situen a la província de Barcelona, i la capital catalana concentra més de la meitat.

Jaume Baró de Acció.
El conseller delegat d’Acció, Jaume Baró. © Bernat Garcia / ACN

Dins de la cadena de valor del sector, la meitat de la facturació prové d’empreses vinculades al desenvolupament i la producció audiovisual, mentre que la comunicació i la publicitat de les produccions s’emporta el 36%, i la distribució, el 13%. L’ecosistema es completa amb 18 universitats i centres de formació, que enguany sumen a 12.000 persones matriculades en graus i màsters a Catalunya, el 25% de tot l’Estat. Aquest “ecosistema de primer nivell” que opera a Catalunya compta, a més, amb infraestructures com el Parc Audiovisual de Catalunya, a Terrassa, i amb projectes com el futur Catalunya Media City, que se situarà a les Tres Xemeneies de Sant Adrià de Besòs.

“El Catalunya Media City és una gran oportunitat”, ha proclamat el president del Clúster Audiovisual de Catalunya, davant un futur ple d’oportunitats com aquesta, però també de reptes. Entre ells, ha destacat que “les tecnologies canvien constantment, fet que obliga als jugadors del sector a adaptar-se de manera contínua” i, per altra banda, l’accés a equipaments tecnològics caracteritzats per una elevada inversió i, alhora, per un ràpid grau d’obsolescència, precisament per l’evolució tecnològica contínua. En aquest panorama tecnològic exerceix un rol destacat la intel·ligència artificial. “Crec que no hi ha ni una sola empresa de la indústria audiovisual catalana que no estigui treballant amb IA, però hi ha un repte sobre com canviaran els nostres models de negoci i la generació de continguts”, ha ressaltat Rutllant.

Micke Blackman, del ISE.
El director general de l’ISE, Mike Blackman. © Bernat Garcia / ACN

En aquest context, Blackman ha ressaltat que el sector audiovisual experimenta un “ràpid canvi” a causa d’aquestes tecnologies, i no sols la IA, sino també “la realitat virtual, les possibilitats dels vídeos domèstics i tecnologies immersives que milloren experiències en museus, teatres, parcs temàtics, concerts”, ha assenyalat Blackman sobre un sector transversal que es va obrint a nous mercats. Tot això s’abordarà a l’ISE, que enguany creix un 20% en superfície respecte a l’anterior edició, i que ja mira a l’ampliació del recinte Gran Via de Fira de Barcelona per continuar creixent: “Ja estem planejant l’edició de 2027”.

L’ISE creixerà a la ciutat en paral·lel al que ho farà l’àmbit audiovisual. “És un sector estratègic i serà un sector prioritari” per a Catalunya, ha garantit Baró. I és que l’audiovisual destaca pel seu potencial econòmic, pel seu ecosistema i per ser un pol d’atracció i generació de talent, que situen el sector a Catalunya “en primera divisió” a nivell global.