Personatge vinyeta Toi Jordi Català
Toi el Toi és el nou àlbum de cromos adhesius del personatge creat per Jordi Català.

‘Toi’, el precursor de les emoticones, torna amb cromos i ‘stickers’ i nous estats d’ànim

El seu creador, el dissenyador gràfic Jordi Català, i l’empresa Panini reviuen el fenomen d’aquest personatge de vinyeta, que es va popularitzar amb els cromos del Bollycao, amb el llançament d’un àlbum de 200 nous adhesius col·leccionables

Toi ecológico. Yo Toi de muchas maneras, pero ¿alguien le ha preguntado a la tierra como tá?. Toi likeao, Toi digitalizao, Toi down, Toi de finde, Toi de güay. Aquests són alguns dels nous estats d’ànim de Toi, un personatge de vinyeta creat pel dissenyador Jordi Català, que va ser tot un fenomen popular a finals dels 80 i els 90. L’èxit va venir quan l’empresa Panrico va decidir fer-ne una col·lecció de cromos adhesius per posar a dins dels paquets de Bollycao.

Ara, 32 anys més tard, Toi tá de vuelta, perquè l’empresa Panini España va encarregar a Jordi Català que tornés a donar vida al personatge per llançar un àlbum de 200 nous cromos adhesius col·leccionables. Arreu d’Espanya es distribuiran 14 milions d’adhesius on Toi s’ha posat al dia, “amb un llenguatge adaptat als temps actuals, molt vinculat a les noves tecnologies, els nous hàbits, en definitiva, a la nova societat”, explica el dissenyador, també col·laborador del The New Barcelona Post.

Català creu que els cromos faran les delícies dels més petits, però també dels seus pares, els primers fans de Toi, que trobaran en el col·leccionable algunes pàgines vintage “per saber de què va aquesta mutació”. Espera que torni a ser un fenomen, “en aquest cas, viral perquè ja s’han dissenyat uns stickers, que es poden convertir en una eina de comunicació per Whatsapp i altres xarxes i formats de missatgeria digital”.

La idea del rellançament va sorgir quan, a finals de 2019, per celebrar el trentè aniversari de Toi, es va organitzar una exposició al Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya i el ressò va fer que Panini s’interessés pel personatge i hi veies moltes oportunitats.

La funció de Toi va ser i és la de “comunicar i visualitzar coses a nivell sintètic, amb estats d’ànim i reaccions humanes, amb el llenguatge de la gent del carrer”, explica Català, que qualifica a Toi com “un estat d’ànim amb antenes”, que va ser “el precursor de les emoticones i del llenguatge SMS”. En el nou àlbum, Toi s’expressarà i opinarà sobre noves àrees temàtiques com l’ecologia, el canvi climàtic, els llenguatges tecnològics,… i d’altres de l’àmbit de l’oci, com els mites de cinema, el terror, l’esport, els videojocs o l’ús del mòbil.

Jordi Català: “Toi és un estat d’ànim amb antenes, que va ser el precursor de les emoticones i del llenguatge SMS”

La llarga trajectòria del dissenyador gràfic i professional del màrqueting i la comunicació visual i la seva dedicació acadèmica el fa anar més enllà en les seves explicacions sobre “aquesta icona”: recordar que “els primers Toi, un ninot verd, amb antenes i uns grans ulls grocs, es dibuixaven a mà per il·lustrar una vinyeta per a la secció humorística La canya dolça, que dirigia el periodista Joaquim Coca, a El Periódico”. Català també llança una recomanació als seus alumnes d’Eina Centre Universitari de Disseny i Art de Barcelona: el primer pas sempre és agafar llapis i paper.

Personatge vinyeta Toi Jordi Català
El dissenyador gràfic Jordi Català dibuixant un Toi, amb llapis i paper.

Toi s’ha expressat sempre en castellà (i en portugués quan va fer el salt a Portugal). I, per ara, Toi seguirà expressant-se en castellà. Per completar l’àlbum Toi el Toi caldrà tenir els 200 adhesius que el configuren i que es podran adquirir a tots els quioscs i botigues de llaminadures d’Espanya i als canals de distribució de grans cadenes com El Corte Inglés o la FNAC. S’editaran 2 milions de sobres —amb set cromos per sobre—, que costaran 0,8 euros, i uns paquets de 10 sobres, que valdran 8 euros.

Va ser el 2011 quan Panrico va fer l’última campanya d’ensobrat de la icònica vinyeta dins del Bollycao, un pastisset que tenia molta tirada entre els més joves. Des del 1989, la companyia d’alimentació catalana —també fabricant de Donuts i avui propietat de Bimbo—, va distribuir més de 150 milions de cromos de Toi.

Personatge vinyeta Toi Jordi Català
Alguns dels dibuixos que Català ha fet per reproduir en els cromos de Panini.