Zeleste va ser una nau capitana de la música popular amb caixet, amb classe, dels anys 70 i 80 del segle passat. Una gestió irregular, acompanyada d'una nova localització, que no va acabar de funcionar, van provocar el seu tancament en el 2000. Com no podria ser d'altra manera en una ciutat cultural i socialment caïnita com Barcelona, Víctor Jou (1939-2023), el mentor de l'invent, va traçar un ric ventall de músiques al voltant del jazz, el rock i la música cubana, embolcallat d'aromes mediterranis. En altres paraules, la sala Zeleste va ser un panteó d'infinitat de fusions, aliances i controvèrsies. També va ser agència de contractació, segell discogràfic i escola de música. Tot plegat va ser conegut com l'Ona Laietana.
Sota el nom 1973-2023 50 anys Zeleste Ona Laitena Barcelona, el concert homenatge és una iniciativa del Jamboree, el club de jazz i altres herbes de la Plaça Reial, que també compta amb les seves anades i vingudes. Amb aquesta iniciativa, el Mas i Mas Festival, en la seva vintena edició, va aplegar una presència massiva, una clientela natural de Zeleste, que va trobar a l'espai del Born, cinc dècades enrere, un refugi emocional, que donava cabuda a un bosc musical molt ampli. La sala es comportava com un transformador cultural, una sort d'incubadora d'idees i projectes interdisciplinaris avant la lettre. L'escenari, ple de qualificats músics joves, de la repleta sala P62 va complaure a la concurrència, en la qual el segment social inferior als 35 anys va brillar per absència.El so de l'Ona Laietana anava de Jaume Sisa a Xavier "Gato" Pérez (1951-1990), en la seva etapa rock en Secta Sònica, al costat de Jordi Bonell, compositor i fi guitarrista, a la figura del qual es va dedicar la primera part de la sessió, com a Música Urbana; una incipient i, llavors, inquieta Dharma; Toti Soler, que va excusar la seva assistència. També de Blay Tritono i l'Orquestra Mirasol –agrupació que va sofrir diverses transformacions en la seva curta existència i que mereix un descobriment per part de les audiències absents a la sala–, representada la nit del passat dissabte per la mandolina de Xavier Batllés i homenetjada per la pianística de Lluís Vidal. Més Iceberg, el quintet de rock progressiu de Max Sunyer, que derivaria anys després en el jazz fusió d'una nova formació, Pegasus.El programa previst no es va oblidar de l'ínclit, polifacètic, cinematogràfic i dúctil Jordi Sabatés (1948-2022), que va gravar al costat de Tete Montoliu un àlbum bell i necessari Vampyria (1974). De nou, Vidal va estar esplèndid recreant, a manera de suite, tres peces dedicades a Anna Pomerol, vídua de l'antic component de Pic-Nic, grup pop, anterior a Zeleste, en què Sabatés va coincidir amb Soler.