Encara que l’espai sembli una realitat molt llunyana, des de Barcelona s’estan creant moltes iniciatives que volen apropar-lo. Una d’elles és Pangea Aerospace. El seu objectiu final és produir un coet per llançar nanosatèl·lits que es pugui reutilitzar i faci servir un motor completament diferent del que predomina actualment al mercat, amb millor rendiment i més barat.
Per continuar desenvolupant aquest motor, l’empresa barcelonina acaba de tancar una ronda de finançament de tres milions d’euros, liderada per Inveready i amb la participació de Primo Space, Dozen Investments, E2MC i CDTI. Des de la seva creació el 2018, Pangea Aerospace ha recaptat més de sis milions d’euros per finançar-se, tant a través de rondes com d’ajudes públiques.
El cofundador de Pangea Aerospace, Xavier Llairó, explica que els recursos obtinguts els permetran provar el motor —a terra— durant el tercer trimestre d’aquest any. Bàsicament, volen demostrar que el seu motor amb forma de campana inversa o aerospike pot tenir un funcionament més òptim que els que tenen forma de campana —els més comuns ara— perquè s’adapta millor a la pressió atmosfèrica. Aquesta composició diferent els permet reduir entre un 10% i 15% el consum de combustible. A més, estan fets amb impressió 3D metàl·lica i utilitzen combustibles menys contaminants, com l’oxigen i el metà líquids. Donades aquestes característiques, la companyia barcelonina assegura que seran els primers a provar un motor d’aquest tipus a Europa.
A banda del motor, l’empresa també està acabant de perfilar una tecnologia que permeti la reutilització dels coets que s’envien a l’espai, que tornaran a entrar a l’atmosfera sense problemes després de deixar els nanosatèl·lits en òrbites properes a la Terra. Aquest sistema ja el tenen patentat. Ambdues parts són essencials per arribar al seu objectiu final, un coet.
Per explicar el microllançador de nanosatèl·lits que imaginen des de Pangea Aerospace, el seu cofundador compara el funcionament d’un tren amb un taxi. Segons Llairó, per desplaçar-te d’un lloc a l’altre, un tren et surt en un principi més barat que un taxi, tot i que després has de complementar el trajecte amb altres mitjans de transport per arribar al destí final. D’altra banda, un taxi et pot sortir inicialment més car, però et deixa a la porta de casa. L’empresa està treballant per desenvolupar un coet reutilitzable per enviar nanosatèl·lits a la seva òrbita de treball —la seva casa—, sense haver de fer més trajectes de transbord, com passa ara.
Pangea Aerospace és una de les empreses catalanes que s’estan submergint en el New Space. Es tracta d’un sector pioner que està fent més accessible l’arribada a l’espai, que abans només estava reservada per a grans missions. El llançament de petits satèl·lits que volen a òrbites baixes està obrint un ventall de nous serveis, aprofitant totes les dades que es podran recopilar des de l’espai. Per no quedar-se enrere, el Govern està potenciant aquest sector amb el llançament de dos nanosatèl·lits durant aquest any.