El comerç del centre de Barcelona “es manté viu, és resilient i sap reaccionar”. Aquesta és l’anàlisi de Teresa Llordés, presidenta de l’associació de comerciants Barna Centre, sobre la situació en què es troben les botigues del barri Gòtic, uns establiments que “són necessaris per mantenir viva la singularitat de Barcelona com a ciutat”.
L’associació Barna Centre, conscient que la recuperació de l’activitat a nivells prepandèmia “trigarà a arribar”, és una de les parts instigadores de la iniciativa Aparadors Artístics, una innovadora acció portada a terme per la publicació cultural Hänsel i Gretel, que posa en valor la relació històrica entre el comerç i la cultura, i entre aquests i la ciutadania.
Fins al 31 de març, tretze artistes nacionals i internacionals de reconegut prestigi provinents de les arts visuals, arts escèniques, del cinema i de la literatura utilitzen els aparadors de comerços dels carrers del Pi, Petritxol, Banys Nous i Palla per acostar les seves creacions al públic.
“S’ha generat una reacció de sorpresa i una alegria compartida molt positiva. Des d’una persona que es dedica a la docència, que ens comentava que era una oportunitat excel·lent per portar els seus alumnes per fer la ruta i parlar dels artistes que hi han col·laborat, fins a persones que tenen interès per l’expressió artística i que estan entusiasmades de que aquestes obres surtin puntualment de les galeries, al temps que ajuden a donar valor a un model de comerç que se sent proper”, explica Teresa Llordés.
Això és part del resultat de la conjugació dels comerços Sant Joieria, Marcs Petritxol, Sala Parés, Yellowkorner, Conesa Papereria, Joieria Petritxol i Accent Created Diamonds, Fargas Xocolateria, Antiguitats Olga de Sandoval i Villa del Arte, amb els artistes Joan Fontcuberta, Albert Serra, Lara Fluxà, Sok Kan Lai, Dominika Berger, Marcos Palazzi, Ari Gardiazabal, Alicia Kopf, Jaime Serra, Gino Rubert, Miquel Aparici, Montse Valdés i Albert Espona.
Teresa Llordés: “Hi ha un compromís necessari: mantenir viu i singular el petit comerç del centre de la ciutat, perquè és també mantenir viva la singularitat de Barcelona com a ciutat”
“Haig de posar de manifest la generositat dels artistes participants, tots molt reconeguts, i que de seguida van dir sí i el nostre agraïment a Hänsel i Gretel, i els seus responsables Fèlix Riera i Llucià Homs, que han estat la peça clau de l’acció”, explica Llordés. La presidenta dels comerciants del centre de la ciutat considera que tant els artistes com els botiguers posen de manifest la possibilitat d’acostar-se d’una manera diferent a les persones que passegen pel centre de Barcelona i que, mitjançant la cooperació, “tothom guanya i que la complicitat dels diversos agents que conformen la realitat urbana, és del tot imprescindible per recuperar anímicament i econòmicament, un centre de ciutat que afronta grans reptes”.
En aquest sentit, Barna Centre fa palès que si bé el turisme ha representat durant molt de temps una aportació important per a la dinamització de la ciutat, ara les expectatives de futur passen per opcions molt diferents. “A curt i mitjà termini, el turisme tindrà un altre pes, més específic”, rebla Llordés. “La recuperació trigarà a arribar, la inèrcia dels efectes pandèmics i l’agreujament de la conjuntura internacional ens situen davant un horitzó d’incertesa, però hi ha una finestra d’oportunitat perquè, entre tots plegats, puguem planificar una sortida de la situació, amb força i amb les eines adequades”, afegeix.
Entenen els comerciants que la base fonamental del comerç del centre són els propis ciutadans de Barcelona i és per aquest motiu que s’ha tirant endavant Aparadors artístics. Una iniciativa que de ben segur es replicarà properament per insistir en què els aparadors de les botigues del barri són espais de connexió i de diàleg amb la ciutadania i també per explicar la història d’establiments molt arrelats i singulars del centre de la ciutat.
La presidenta de Barna Centre defensa que el comerç es caracteritza per la seva adaptació constant: a l’oferta i la demanda, als nous hàbits de consum, etc. i que “el centre de la ciutat és resilient per naturalesa, sap reaccionar! Fa anys que ho fa perquè aquest és el camí que se li va deixar amb la proliferació dels centres comercials urbans i perifèrics, la transformació digital, l’autoabastiment dels ciutadans…”. Al seu entendre, “hi ha un compromís necessari: mantenir viu i singular el petit comerç del centre de la ciutat, perquè és també mantenir viva la singularitat de Barcelona com a ciutat”.